گروه : آخرین اخبار » اخبار خطی » دانشگاه
ساعت : ۱۶:۰۲
شناسه : 253633
تاریخ : ۲۰ خرداد ۱۳۹۷
دانشجویان روزه دار و شرکت در امتحانان پایان ترم

چندسالی است که تقارن زمانی ماه مبارک رمضان با ایام امتحانات پایان ترم برای دانشجویان مشکل ساز شده است. تا جایی که با چند سال تکرار و اعتراضاتی که مکرر اعلام شده است بازهم این مشکل حل نشده و گویا صدایشان هنوز به گوش روسای برخی دانشگاه ها نرسیده است.

چندسالی است که تقارن زمانی ماه مبارک رمضان با ایام امتحانات پایان ترم برای دانشجویان مشکل ساز شده است. تا جایی که با چند سال تکرار و اعتراضاتی که مکرر اعلام شده است بازهم این مشکل حل نشده و گویا صدایشان هنوز به گوش روسای برخی دانشگاه‌ها نرسیده است.
برنامه ریزی برای برگزاری امتحانات پایان ترم دانشگاه‌های کشور برای نیم سال دوم امسال همچون گذشته خبرساز شده است. زیرا با توجه به اینکه هرساله ماه مبارک رمضان چند روز زودتر آغاز میشود چند سالی است که تقارن آن با ایام امتحانات نزدیک‌تر شده و به چشم میخورد.
چند سال پیش شروع امتحانات دانشگاه‌ها تقریبا از اواخر خرداد ماه و یا اوایل تیرماه بود این درحالی است که در نیم سال جاری باوجود تقارن شب‌های پربرکت قدر با امتحانات دانشگاه‌ها ندای اعتراض داشجویان شنیده میشود. به عنون مثال دانشگاه یزد که گویا زودتر از سایر دانشگاه‌های دولتی برای برگزاری امتحانات دست بکار شده است بازه زمانی رااز ۱۷ خرداد تا دومین روز از فصل تابستان درنظر گرفته است. اما دانشگاه صنعتی شریف تاریخ آغاز امتحانات خود را از ۲۹ خرداد ماه در نظر گرفته و قرار است تا ۱۴ تیرماه به پایان برساند.
تعداد دیگری از دانشگاه‌های دولتی نظیر دانشگاه تهران، پلی تکنیک امیرکبیر، دانشگاه خواجه نصیر، دانشگاه علم و صنعت، شهید بهشتی، الزهرا و شاهد، دانشگاه فردوسی مشهد، بو علی سینا و همچنین دانشگاه شیراز نیز همین رویه را در پیش گرفته و با چند روز تفاوت برگزاری امتحانات را به بعد از عید سعید فطر موکول کرده اند. ضمن اینکه تقویم آموزشی هر دانشگاه فقط مختص همان دانشگاه است که این تقویم توسط هیات رئیسه دانشگاه‌ها تهیه و تدوین می‌شود.
اما نکته قابل توجه آنجاست که این بی توجهی مسئولان برگزاری و یا همان برنامه ریزی امتحانات در دانشگاه‌هایی که پیش از اتمام ماه مبارک رمضان تصمیم به برگزاری امتحانات گرفته اند موجبات نارضایتی بسیار از دانشجویان که پایبند عقاید مذهبی و خصوصا حضور در مراسم‌های پرفیض شب قدر هستند را فراهم آورده است.
همان طور که مشخص است و پیشتر هم به آن اشاره شد این بی توجهی‌ها برای نخستین بار نیست که از سوی مسئولان داشته صورت گرفته است بلکه طی سنوات گذشته نیز تکرار شده است.
به عنوان مثال خرداد ماه سال گذشته برخی از دانشگاه‌ها همانند امسال برگزاری امتحانات پایانی ترم را به بعد از شب‌های قدر موکول کردند در حالی که برخی دیگر از دانشگاه‌ها امتحانات دانشجویان را حتی در این روز‌ها نیز برگزار کردند. بدون آنکه شرایط دانشجویان روزه دار خصوصا دسته‌ای که در خوابگاه‌ها به سر میبرند را در نظر گرفته باشند. چرا که این دانشجویان نه تنها طبق روال گذشته از غذای خوابگاه‌های دانشجویی رضایت ندارند بلکه روزه دار بودن آن‌ها نیز تاثیری در شدت سختی امتحانات ندارد.
ناگفته نماند که در این میان برخی دروس تاریخ امتحانی و حتی ساعت یکسانی را داشته و برگزار میشوند که همه این‌ها در کنار هم برای دانشجوی روزه دار عذاب آور خواهد شد.
جالب اینجاست که این مورد از دید مسئولان اهمیتی خاصی نداشته و تصمیم گیری پیرامون آن برعهده شخص ریاست دانشگاه است. در واقع مسئولیتی بر عهده وزارت علومی‌ها نیست!
اما در این میان دانشگاه آزاد سعی کرده است تا انعطاف بیشتری را از خود بروز دهد. آنطور که دانشجویان واحد‌های مختلف این دانشگاه می‌گویند ۲۷ خرداد ماه سرجلسه نخستین امتحان خود حاضر خواهند شد. به این ترتیب و به واسطه شب‌های قدر فرصت مطالعه بیشار و همینطور فرصت حضور در مراسمت مذهبی ماه مبارک رمضان را پیدا کرده و با خیالی آسوده تسلیم برگه‌های امتحانیشان می‌شوند. زیرا معاونت امور آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد تیرماه سال گذشته طی بخشنامه‌ای تقویم آموزشی سال تحصیلی ۹۶-۹۷ را به واحد‌ها و مراکز این دانشگاه ابلاغ و تاکید کرده بود که به منظور وحدت رویه واحد‌های مجری موظفند براساس تقویم ابلاغ شده عمل نمایند.
بااین حال دانشگاه‌ها با کمی برنامه ریزی اصولی و در نظرگرفتن وضعیت دانشجویان روزه دار و همچنین مدنظر دادن رویداد‌های مذهبی مختلف خصوصا لیالی پرفیض قدر، می‌تو نستند زمان بندی امتحانات را در بازه بهتری تعیین کنند ودر این نیم سال پایانی نیز (با توجه به ایام ماه مبارک رمضان) مطابق با سایر دانشگاه‌ها تا پس از عید سعید فطر منتظر بمانند. چراکه گفته می‌شود شورای آموزشی دانشگاه میتوانند با برنامه ریزی درست در نیمسال‌هایی که به ایام مذهبی منتهی می‌شوند؛ برنامه‌های امتحانات میان ترم و تقسیم بندی درس‌ها را به شکلی صورت دهند تا دانشجوایان علاقه‌مند هم فرصت مطالعه و آماده سازی خود را برای امتحانات داشته باشند و هم بتوانند در اینگونه مراسم‌ها شرکت کنند.