گروه : آخرین اخبار » اخبار خطی » گفتگو
ساعت : ۹:۵۰
شناسه : 254951
تاریخ : ۰۵ تیر ۱۳۹۷
ایران نیازمند دیپلماسی اقتصادی قوی ایران نیازمند دیپلماسی اقتصادی قوی

استاد اقتصاد دانشگاه اصفهان با بیان اینکه تورم در کشور بیدار شده است، گفت: تحریم‌های پیش رو کشور مسئله‌ای بسیار جدی است و با توجه به شرایط نابسامان اقتصادی، بیش از هر زمانی نیازمند دیپلماسی اقتصادی قوی هستیم.

تورم

استاد اقتصاد دانشگاه اصفهان با بیان اینکه تورم در کشور بیدار شده است، گفت: تحریم‌های پیش رو کشور مسئله‌ای بسیار جدی است و با توجه به شرایط نابسامان اقتصادی، بیش از هر زمانی نیازمند دیپلماسی اقتصادی قوی هستیم.

کمیل طیبی در خصوص عدم ثبات اقتصادی کشور و تغییرات یک شبه قیمت ها، اظهار کرد: نوسانات بازار ارز، طلا، سکه و مشکلات نظام بانکی به این دلیل است که نقدینگی بسیار بالای جامعه، در حال تشکیل دارایی است.

وی با بیان اینکه از حدود سه ماه پیش قابل پیش بینی بود که غول تورم در کشور بیدار می شود، گفت: بعد از نوسانات بازارهای مختلف، به طور قطع تورم افزایش خواهد داشت چرا که بالارفتن نرخ ارز و سکه به نوعی افزایش های تورمی را برای اقتصاد ایران ایجاد کرده است.

گرانی های موجود در بازار ناشی از بعد روانی افزایش قیمت بازار ارز و سکه است

این اقتصاددان افزود: در حال حاضر گرانی های موجود در بازار ناشی از بعد روانی افزایش قیمت بازار ارز و سکه است که منجر به بالا رفتن نرخ محصولات و کالاهای مختلف در بازارهای داخلی شده است و نمونه بارز آن را در بازار خودرو شاهد هستیم.

وی ادامه داد: زمانی که خودرو خارجی به واسطه تغییرات نرخ ارز افزایش و واردات آن متوقف شده، خود به خود می تواند بر قیمت خودروهای داخلی اثرگذار باشد، از سوی دیگر افزایش نرخ خودروهای داخلی ناشی از بالا رفتن هزینه های مرتبط با بخش خودرو در صنایع مختلف است.

نوسانات بازار بر افزایش نرخ تورم دامن می زند

طیبی با تاکید بر اینکه متاسفانه غول تورم که از مدت ها قبل پیش بینی شده بود امروز خود را نشان داده است، تصریح کرد: نوسانات بازار بر افزایش نرخ تورم دامن می زند، اما به دلیل اینکه طی چند سال گذشته تورم کنترل شده ای داشتیم احتمال می رود نرخ کنونی تورم به ۲۰ درصد افزایش یابد، در این شرایط دولت باید سیاست های کنترل تورمی را در کشور پیاده کند.

وی در خصوص اینکه در حال حاضر چرا کنترل بازارها از دست دولت خارج شده است، اظهار کرد: متاسفانه امروز دولت دچار تنگناهای مالی و کسری بودجه است، از سوی دیگر رکود حاکم بر کشور موجب انفعال دولت شده و حتی بسیاری از شرکت های دولتی راندمان و بازدهی مناسب اقتصادی را در این شرایط ندارند، بنابراین قدرت مانور دولت در شرایط رکودی بسیار کمتر شده است.

استاد اقتصاد دانشگاه اصفهان با تاکید بر اینکه تاثیر تحریم ها بر ساز و کار روابط اقتصادی کشور تاثیر گذار بوده است، تصریح کرد: در شرایط موجود دولت باید نرخ استفاده از کارشناسان اقتصادی را افزایش دهد و نسبت به تشکیل اتاق فکر با دیدگاه ها و تحلیل های مختلف در کشور اقدام کند، اما متاسفانه دولت هنوز از این توان استفاده نمی کند.

ایران بیش از هر زمانی نیازمند دیپلماسی اقتصادی قوی است

وی در خصوص پیش بینی اقتصاد ایران برای چند ماه آینده، گفت: تحریم های پیش رو کشور مساله ای بسیار جدی است و با توجه به شرایط نابسامان اقتصادی این عامل بدون شک وضعیت اقتصاد ایران را بدتر خواهد کرد، از سوی دیگر اکنون شاهد آثار روانی تحریم ها در کشور همچون فرار سرمایه ها، خروج شرکت های خارجی از ایران و … هستیم، بنابراین بیش از هر زمانی نیازمند دیپلماسی اقتصادی قوی داریم تا ایران بتواند تکلیف خود را با اقتصاد جهانی مشخص کند.

طیبی درباره اینکه در شرایط موجود نرخ ارز تا چه میزان افزایش خواهد یافت، تاکید کرد: متاسفانه امروز نوسانات بازار ارز دیگر قابل پیش بینی نیست. اگر دولت از ابتدا نرخ متعادلی را برای ارز اعلام می کرد، اکنون قابل اجرا بود.