گروه : آخرین اخبار » احزاب و تشکلها » اخبار خطی » سیاسی
ساعت : ۱۳:۴۷
شناسه : 255631
تاریخ : ۱۱ تیر ۱۳۹۷
اشرافی‌گری سم است، ولی همه را اشرافی ندانیم

عضو هیأت‌رئیسه مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه نمایندگان مجلس خبرگان با تمام وجود، مشکلات مردم را لمس می‌کنند، تصریح کرد: از مسؤلین می‌خواهیم قدر نجابت مردم را بدانند و برای حل مشکلات، از تمام توان مایه بگذارند.

به گزارش افق نیوز /آیت‌الله سیّد احمد خاتمی، عضو هیأت‌رئیسه مجلس خبرگان رهبری، صبح امروز (دوشنبه ۱۱ تیر) در نشست خبری خود، به ارائه گزارش فعالیت‌های مجلس خبرگان در دور پنجم پرداخت و اظهار داشت: نگاه برخی این است که خبرگان، فقط سالی دو اجلاس دارد. این گزارش، این نگاه را تصحیح می‌کند که چنین نیست.

تصور صحیحی نیست که خبرگان سالی دو جلسه دارد و تمام!

وی با بیان اینکه بر اساس ماده ۲۱ آیین‌نامه داخلی، مدت دوره هیأت‌رئیسه و کمیسیون‌ها، دو سال است و بعد از آن مجدداً رأی‌گیری می‌شود، خاطرنشان کرد: در اسفندماه، انتخابات هیأت‌رئیسه برگزار شد و به دلیل عدم فرصت کافی، انتخابات کمیسیون‌ها، شهریور امسال برگزار می‌شود.

خاتمی ادامه داد: هیأت‌رئیسه در دور جدید، تا کنون بیست جلسه برگزار کرده است. سه جلسه مشترک هم بین اعضاء خبرگان و هیأت‌رئیسه برگزار شده است و جلسه بعدی، چهارم مرداد خواهد بود.

وی از برگزاری ۱۲ جلسه توسط کمیسیون تحقیق خبر داد و ادامه داد: کمیسیون آیین‌نامه داخلی خبرگان نیز ۱۳ جلسه برگزار کرده است.

اصلاح قانون انتخابات خبرگان در حال بررسی است

عضو هیأت‌رئیسه مجلس خبرگان رهبری، یکی از طرح‌های مهم کمیسیون آیین‌نامه داخلی مجلس خبرگان را اصلاح قانون انتخابات مجلس خبرگان دانست و اظهار داشت: این طرح باید در صحن علنی مجلس مطرح شود و در صورت تصویب نهایی، افرادی می‌توانند کاندیدا شوند که مدرک سطح ۴ حوزه را داشته باشند. البته این جدا از صلاحیت علمی افراد است که شورای نگهبان، با برگزاری امتحان، مشخص می‌کند.

خاتمی خاطرنشان کرد: برای انتخابات مجلس شورای اسلامی، شرط ثبت‌نام را مدرک کارشناسی ارشد قرار داده‌اند؛ در آیین‌نامه مجلس خبرگان،چنین چیزی نیست.

وی افزود: اگر کسی برای ثبت نام مجلس مراجعه می‌کرد و مدرک کارشناسی ارشد نداشت، می‌گفتند پس بروید برای مجلس خبرگان کاندیدا شوید!

خاتمی تصریح کرد: نمی‌گوییم سطح ۴ حوزه، معادل دکتری است، ولی بالاترین سطح در حوزه است که اگر طرح مذکور تصویب شود، کاندیداهای خبرگان، باید سطح ۴ را داشته باشند.

وی، کمیسیون سیاسی- اجتماعی مجلس خبرگان را یکی از فعّال‌ترین کمیسیون‌های این مجلس دانست و اظهار داشت: این کمیسیون، ۴۱ جلسه برگزار کرده است.

وی ادامه داد: کارگروه‌ها و کمیته‌های فرهنگی، اجتماعی و… حدود شصت جلسه برگزار کرده‌اند و از مسؤلین رده‌بالای امنیتی، فرهنگی و… دعوت شده است.

خاتمی، ارسال جزوه‌های تخصصی و تحلیلی مبتنی بر نظرات کارشناسان مدعو، برای اعضای خبرگان را یکی دیگر از اقدامات صورت گرفته عنوان کرد.

وی ادامه داد: کمیسیون حراست و پاسداری از ولایت فقیه، ۱۲ جلسه برگزار کرده است.

به گفته آیت‌الله خاتمی، کمیسیون مالی و اداری مجلس خبرگان نیز ۴ جلسه برگزار کرده است.

حاصل کار هیأت اندیشه‌ورز خبرگان، به رهبر انقلاب ارائه می‌شود

خاتمی به بیانات رهبر انقلاب مبنی بر تشکیل هیأت‌ اندیشه‌ورز در مجلس خبرگان اشاره کرد و اظهار داشت: با اهتمام آیت‌الله جنتی این هیأت تشکیل شد و هیأت مقدماتی آن، ۱۳ جلسه برگزار کرد و مطرح کرد که اعضای هیأت اندیشه ورز، در صحن علنی انتخاب شود.

وی ادامه داد: این هیأت، طی یک طرح دوفوریتی به تصویب رسید و ۱۱ جلسه هم برگزار شده که سازوکار اجرایی آن و موضوعات دارای اولویت، مشخص شده است.

خاتمی، موضوعات دارای اولویت هیأت اندیشه‌ورز مجلس خبرگان را دین و فرهنگ، علم و فناوری، حقوقی- قضایی، اقتصادی و سیاسی-اجتماعی دانست و تصریح کرد: هیأت اندیشه‌ورز، مرکب از اعضای خبرگان و جمعی از کارشناسان، با هدف رصد و دیده‌بانی کلان نسبت به پیشرفت‌های و توقف‌های انقلاب در مسیر اهداف است همچنین؛ارزیابی هدف‌ها و بایسته‌ها نسبت به تحقق اهداف و نیز گفتمان سازی در جامعه.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه این کارگروه‌ها هم‌اکنون مشغول بررسی‌های خود هستند، تصریح کرد: در نهایت، حاصل بررسی‌ها،به محضر شریف مقام معظّم رهبری ارائه می‌شود.

دشمن در هدف خود ناکام خواهد ماند

خاتمی، مسائل جاری کشور را مورد اشاره قرار داد و اظهار داشت: دشمن تصریح می‌کند که هدفش براندازی است و در این راستا، تحریم‌ها و فشارهای گوناگونی را وارد می‌کند. قطعاً با وجود رهبری هوشیار، دوراندیش و بزرگی که توانسته به خوبی کشتی انقلاب را به ساحل نزدیک کند و با این مردم همراه، قطعاً دشمنان راه به جایی نخواهند برد و ناکام خواهند ماند.

با تمام وجود، مشکلات مردم را لمس می‌کنیم

وی با بیان اینکه نمایندگان مجلس خبرگان با تمام وجود، مشکلات مردم را لمس می‌کنند، تصریح کرد: آنچه از خبرگان می‌آید این است که از مسؤلین می‌خواهیم قدر نجابت مردم را بدانند و برای حل مشکلات، از تمام توان مایه بگذارند و در پی باز کردن گره‌ها باشند.

خاتمی، هدف دشمن را پمپاژ ناامیدی دانست و با بیان اینکه خط استراتژیک آن‌ها، ناامید کردن مردم از آینده انقلاب است، تصریح کرد: ولی آینده انقلاب روشن است. ما طی ۴۰ سال مشکلاتی به مراتب سخت تر داشتیم. طی هشت سال دفاع مقدس، مردم ما با تمام استکبار جنگید.

خاتمی خاطرنشان کرد: زمانی را تجربه کردیم که سیلوها جارو شد و گندمی وجود نداشت، اما آن دوره گذشت، این مشکلات هم می‌گذرد.

مسؤلان، تریبونی با هم حرف نزنند

وی، یکی از راه‌های برون‌رفت از مشکلات کنونی را وحدت و همدلی حول محور ولایت دانست و اظهار داشت: وحدت مسؤلان با یکدیگر بسیار مهم است؛ مسؤلان برای حل مشکلات، با یکدیگر متحد باشند. مسؤلین خوب می‌دانند که به شکل تریبونی با هم حرف نزنند و مشکلات را در جلسات خصوصی حل کنند و به میان مردم نکشند.

عضو مجلس خبرگان، همراهی مسؤلان با مردم را یی دیگر از راه‌های برون‌رفت از وضعیت فعلی دانست و اظهار داشت: وقتی مردم می‌گویند مشکل آب و برق داریم، مسؤلان با آن‌ها همراهی کنند و کمک کنند تا مشکل حل شود.

اشرافی‌گری سم است، ولی همه را اشرافی ندانیم

خاتمی با بیان اینکه اشرافی‌گری از ناحیه هر کسی باشد، سم است، تصریح کرد: لکن همه مسؤلان را اشرافی نبینیم؛ مسؤل خود و ساده‌زیست و همراه مردم را هم ببینیم که شبانه‌روز در خدمت مردم هستند.

تیم ملّی در جام جهانی به برکت خودباوری درخشید

وی ادامه داد: خودباوری ملی و فردی همیشه جواب داده است. در جام جهانی، ورزشکاران ما به برکت خودباوری، خوش درخشیدند و هم مقام معظّم رهبری و مسئولین و هم مردم از آنها تجلیل کردند. در عرصه‌های فرهنگی و اقتصادی این خودباوری نعمتی است برای حل مشکلات. حلّال مشکلات، مدیریت جهادی است؛ مدیریتی که همراه خستگی ناپذیری باشد؛ این اصلی است که تجربه شده است.

خاتمی، نسخه پیروزی را، مقاومت و ایستادگی دانست و خاطرنشان کرد:این تصریح قرآن است.

از سخنان رئیس‌جمهور استقبال می‌کنیم

خاتمی با اشاره به سخنان اخیر رئیس جمهور اظهار داشت: استقبال می‌کنیم از هر سخنی که دعوت به اتحاد و مقاومت کند. این سخن، سخن درستی است از هر گوینده‌ای که باشد. لکن وحدت، محور می‌خواهد. محور وحدت، «حبل‌الله» است که در عصر ما، ولایت است. زمینه‌های اختلاف را هم نباید ایجاد کرد و حریم مردم و یکدیگر را نگه داشت و منطقی سخن گفت.

سخن نادرستی است که جوانان به کلی از نمازجمعه بریده‌اند

وی در پاسخ به سؤالی در مورد عدم حضور جوانان در نمازجمعه گفت: من سخنگوی مجلس خبرگان هستم، ولی به عنوان کسی که امام جمعه است، می‌گویم این سخن، کلیت ندارد و اینطور نیست که در نمازجمعه‌ها، حضور جوانان کاهش یافته باشد. البته باید به جوانان بیشتر میدان داد و در ستادهای نمازجمعه، خودشان مدیریت کنند و طرح بدهند.

خاتمی، به‌روز خطبه‌خواندن ائمه جمعه را مهم ارزیابی کرد و افزود: مختصر خواندن خطبه‌ها هم عامل مؤثر دیگری است. مسائلی چون گرمایش و سرمایش هم عوامل جنبی است که می‌تواند موثر باشد.

وی تصریح کرد: اینکه جوان‌ها از نمازجمعه بریده‌اند، کلیت ندارد اما باید برای پررنگ شدن حضور جوانان، تدبیر شود.

اشتباه می‌کنند نهاد نمازجمعه را زیر سؤال می‌برند

خاتمی افزود: کسانی که این نهاد نمازجمعه را زیر سؤال می‌برند اشتباه می‌کنند؛ این نهاد محافظ انقلاب بوده و همواره نقش بسیج‌کنندگی مردم را داشته است. الان هم این تریبون‌های نمازجمعه هستند که بصیرت‌افزایی می‌کنند. برخی، خود را رودررو با نمازجمعه نبینند. البته نقد مشکلی ندارد و سازنده است.

ضعف رسانه‌ای مجلس خبرگان را می‌پذیریم

وی در پاسخ به این سؤال خبرنگار فارس که با توجه به انتقادات اخیر رهبر انقلاب به ضعف رسانه‌ای برخی دستگاه‌ها، آیا مجلس خبرگان نیز خود را مخاطب این سخنان می‌داند و آیا برنامه‌ای در این زمینه وجود دارد یا خیر، اظهار  داشت: این یک واقعیت است که بسیاری از ما، از نقش رسانه، آنچنان آگاه نیستیم. دشمنان با همین رسانه ضربه‌های خود را می‌زنند. رسانه نقش تأثیرگذاری هم در عرصه حق دارد هم باطل.

وی با یادآوری اینکه رهبر انقلاب به قوه قضاییه گفتند که خدماتشان را بگویند، تصریح کرد: در پاسخ به سؤال شما، به صراحت می‌گویم آری؛ در رابطه با خبرگان هم این ضعف وجود دارد.

خاتمی ادامه داد: در هیأت‌رئیسه، تصویب کردیم که برنامه‌ای به صورت هفتگی و ماهیانه در رسانه‌ها داشته باشیم و به مردم بگوییم که خبرگان چه می‌کنند. درست است که جلسات ما غیرعلنی است ولی بسیاری از نطق‌ها قابل انتشار است. آیین‌نامه داخلی این اجازه را به هیأت رییسه داده است که هر قسمت از اجلاسیه را که بخواهد، رسانه‌ای کند.

 وی افزود: اگر برنامه‌سازی داشته باشیم، محتوای زیادی برای انعکاس به مردم وجود دارد.

خاتمی تصریح کرد: متأسفانه، خبرگان و برخی نهادهای دیگر، ضعف رسانه‌ای دارند.

عضو مجلس خبرگان رهبری در پاسخ به این سؤال که آیا در طرح جدید مجلس خبرگان برای شرایط کاندیداهای این مجلس، شرط سنی هم لحاظ شده یا خیر، اظهار داشت: افراد تا وقتی که توانایی کار داشته باشند و مؤثر باشند، می‌توانند کاندیدا شوند و سقف خاصی در نظر گرفته نشده است. امّا حداقل سن، در این طرح آمده است. بالاخره، مجلس خبرگان، رهبری را تعیین می‌کند و تدبیر باید طوری باشد که اعضاء، زمینه پذیرش در جامعه را داشته باشند.

خاتمی افزود: زمان اجلاس آینده مجلس خبرگان، ۱۳، ۱۴ و ۱۵ شهریور خواهد بود.