گروه : سیاسی
ساعت : ۱۲:۱۶
شناسه : 255786
تاریخ : ۱۳ تیر ۱۳۹۷
اختلاف آمریکایی ها بر سر تروریستی خواندن سپاه پاسداران

شبکه سی‌ان‌ان به نقل از منابعی در دولت آمریکا گزارش داده، کاخ سفید در حال ارزیابی این موضوع است که سپاه پاسداران ایران را نهادی تروریستی اعلام کند.

شبکه خبری سی‌ان‌ان در گزارشی اختصاصی اعلام کرده دولت ترامپ در چارچوب تلاش‌ها برای تحت فشار گذاشتن همه‌جانبه ایران، در حال ارزیابی این موضوع است که سپاه پاسداران را به عنوان یک سازمان تروریستی اعلام کند.

 

شماری از مقام‌های ارشد کنونی و پیشین آمریکا به سی‌ان‌ان گفته‌اند، مقامات ارشد کابینه مشغول بحث در این رابطه هستند. گفته می‌شود گفتگوها در این زمینه از چند ماه پیش جریان داشته و هنوز به نتیجه‌ای قطعی نرسیده است. به نوشته سی‌ان‌ان این مذاکرات که رسما توسط وزارت خارجه آمریکا هدایت می‌شوند، بخشی از تشدید استراتژی تهاجمی کاخ سفید علیه ایران است.

 

عکس/ مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا

 

به گزارش دویچه وله، با اینکه برخی از مقامات آمریکایی هشدار داده‌اند اتخاذ چنین تصمیمی می‌‌تواند خطراتی برای مقامات دیپلماتیک و نظامی و همچنین تأسیسات آمریکا در خارج از کشور ایجاد کند، با این حال تروریستی خواندن سپاه پاسداران به آمریکا این اجازه را می‌دهد تا دارایی‌های این نهاد در خارج از ایران را مسدود کرده و ممنوعیت‌‌های مسافرتی و اقدامات تحریمی علیه این نهاد را به اجرا بگذارد.

 

منابع آگاه به سی‌ان‌ان‌گفته‌اند، مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا موافق چنین تصمیمی است. سی‌ان‌ان در گزارش خود گفته دن کوتس رییس اداره اطلاعات ملی آمریکا به دولت هشدار داده، اتخاذ چنین تصمیمی می‌تواند خطراتی را متوجه نیروهای آمریکایی کند که در خارج از مرزهای این کشور مستقر هستند.

 

رکس تیلرسون، وزیر خارجه پیشین آمریکا نیز پیش‌تر در ماه اکتبر در یک نشست مطبوعاتی تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران را اقدام صحیحی ندانسته و گفته بود، این حرکت “لزوما به نفع منافع نظامی ما نخواهد بود.”

 

دونالد ترامپ در ماه مارس امسال رکس تیلرسون را که از جمله مدافعان برجام به شمار می‌رفت، برکنار کرده و مایک پمپئو، رییس سابق سازمان سیا را به جای او به سمت وزارت خارجه برگزید.

 

به گفته محافل آگاه پمپئو موضعی بسیار سختگیرانه نسبت به ایران دارد و در تلاش است تا از تمامی ابزار موجود برای مختل کردن اقتصاد ایران نهایت استفاده را ببرد.

 

به نوشته سی‌ان‌ان مقامات ارشد دولت آمریکا هفته آینده دور دوم سفرهای بین المللی خود برای مذاکره با متحدان و ترغیب آنان برای پیوستن به استراتژی جدید واشنگتن علیه جمهوری اسلامی را آغاز خواهند کرد.