گروه : آخرین اخبار » اخبار خطی » فوتبال » ورزشی
ساعت : ۹:۳۹
شناسه : 258495
تاریخ : ۰۹ مرداد ۱۳۹۷
هومیوپاتی چیست و چه بیماری‌هایی را درمان می‌کند؟

دبیر انجمن هومیوپاتی ایران با بیان اینکه هومیوپاتی به عنوان طب سنتی آلمان شناخته و به عنوان رشته مکمل درمانی استفاده می‌شود، تاکید کرد: هومیوپاتی مانند واکسیناسیون رفتار می‌کند و مقاومت بدن در برابر همه بیماری‌ها را افزایش می‌دهد.

افق نیوز/ دبیر انجمن هومیوپاتی ایران با بیان اینکه هومیوپاتی به عنوان طب سنتی آلمان شناخته و به عنوان رشته مکمل درمانی استفاده می‌شود، تاکید کرد: هومیوپاتی مانند واکسیناسیون رفتار می‌کند و مقاومت بدن در برابر همه بیماری‌ها را افزایش می‌دهد.

علی مظاهری‌نژاد درباره روش درمانی هومیوپاتی گفت: هومیوپاتی ( Homeopathy) یا “مشابه درمانی”، روش درمانی خاصی است که در آن با ایجاد تحریک دقیق سیستم ایمنی و حیاتی بیمار و یا به عبارتی دیگر سیستم عصبی و روانی و یا سیستم ایمونولوژی، فرد را به سمت بهبودی سوق می‌دهد. به عبارت دیگر بیمار از طریق تحریک قوای حیاتی و دفاعی خود، درمان می‌شود. در تعریفی دیگر هر دارویی بتواند در انسان سالم ایجاد علامت کند، می‌تواند همان علامت را در فرد بیمار درمان کند.

او افزود: هومیوپاتی به عنوان طب سنتی آلمان شناخته می‌شود. سازمان بهداشت جهانی به عنوان طب جایگزین و مکمل از آن نام می‌برد. طب جایگزین یعنی رشته‌هایی مثل طب سوزنی و هومیوپاتی که حتی می‌توانند در شرایطی جایگزین درمان‌های عادی و رایج شوند. مظاهری‌نژاد با بیان اینکه هومیوپاتی در خیلی از مواقع به کمک پزشکی رایج می‌آید و به درمان بیمار کمک می‌کند، گفت: برای درمان بیماری‌هایی مثل فشار خون، هومیوپاتی علائم بیماری را کنترل می‌کند و به کمک داروهای رایج می‌رود. البته این موضوع به معنای آن نیست که باید داروهای فرد قطع و داروهای هومیوپاتی جایگزین شود، بلکه به عنوان رشته مکمل درمانی استفاده می‌شود.

هومیوپاتی در درمان چه بیماری‌هایی موثر است؟

او افزود: هومیوپاتی مانند واکسیناسیون رفتار می‌کند؛ به طوری که مقاومت بدن در برابر بیماری‌ها افزایش می‌یابد. بطور مثال در کودکانی که سرماخوردگی مکرر دارند، هومیوپاتی موجب کاهش این روند می‌شود یا اگرفردی دچار سردرد می‌شود، این درمان موجب بهبود سردرد او می‌شود. مظاهری‌نژاد در ادامه گفت: به طورکلی می‌توان گفت اگر فردی سردرد، مشکل گوارشی و ناراحتی اعصاب دارد و کف پایش هم میخچه دارد، وقتی درمان همیوپاتی را شروع می‌کند همه این بیماری ها بهبود پیدا می‌کنند. در واقع ما نمی‌توانیم بگوییم هومیوپاتی برای درمان بیماری خاصی کاربرد دارد، بلکه در درمان تمام بیماری‌ها موثر است.

داروهای هومیوپاتی

رییس دانشکده طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی ایران درباره روش‌های این نوع درمان گفت: در درمان هومیوپاتی داروهای خاصی با دوز بسیار پایین و به مقدار خیلی کم حداکثر دو یا سه بار در ماه تجویز می‌شوند. البته گاهی استثناء هم وجود دارد و در بیماری‌های فعال ممکن است، تکرار بیشتر داروها تجویز شود. این دراروها ریشه شیمیایی ندارند و در بسیاری از کشورهای اروپایی تولید می‌شوند. برای تشخیص داروی مناسب باید تمامیت بیمار و علائم مختلف جسمی، احساسی و ذهنی او بررسی شود و سپس دارویی که کلیت علائم وی را پوشش می‌دهد، تجویز شود. ضمن اینکه داروهای هومیوپاتی فاقد عوارض جانبی ماندگار هستند.

پزشک هومیوپات کیست؟

مظاهری‌نژاد درباره متخصصین هومیوپاتی و نوع تخصص آنها گفت: هومیوپات الزاما باید پزشک باشد و دوره دوساله هومیوپاتی را بگذراند. همچنین باید صلاحیت تشخیص و تجویز درست داروهای هومیوپاتی را داشته باشد.

او افزود: در ایران دوره‌های هومیوپاتی تاکنون رسمی نبوده و چندین دوره غیر رسمی با ۸۰۰ فارغ التحصیل داشتیم که حدود ۴۶۰ نفر آنها مشغول به کار هستند. در عین حال برای این‌که بتوانیم مجوز لازم وزارت بهداشت را برای برگزاری دوره‌های رسمی هومیوپاتی را دریافت کنیم تمام دوره‌هایی که در این مدت برای آن در نظر گرفته بودیم متوقف کردیم تا با همکاری وزارت بهداشت بتوانیم دوره‌های رسمی هومیوپاتی را برگزار کنیم.

طول مدت درمان با هومیوپاتی چقدر است؟

مظاهری‌نژاد درباره طول مدت درمان هومیوپاتی گفت: طول مدت این درمان به شرایط بیماری، سن بیمار و وضعیت خود بیمار بستگی دارد. به طور مثال خیلی مواقع ممکن است در یک کودک خیلی سریع درمان انجام شود، اما در یک فرد مسن که یک بیماری مزمن دارد دیرتر روند درمانی طی شود. به طور متوسط یک دهم زمانی که بیماری در فرد وجود دارد، برای درمان آن لازم است. مثلا اگر یک فرد بیماری ۲۰ ساله دارد، حداقل ۲ سال زمان برای درمان آن لازم است.

چگونگی مصرف داروهای هومیوپاتی در زنان باردار و نوزادان

مظاهری‌نژاد در پاسخ به سوالی درباره چگونگی مصرف داروهای هومیوپاتی در زنان باردار و نوزادان، گفت: داروهای هومیوپاتی بسیار رقیق شده؛ به طوری که یک دارو ممکن است ۱۰ به توان ۳۰ بار رقیق شده باشد. همچنین این داروها با دوز بسیار کم یکی از پرمصرف‌ترین داروها در کشورهای اروپایی در خانم‌های باردار هستند و تاکنون گزارشی مبنی بر عوارض این داروها در زنان باردار و نوزادان ثبت نشده است.

او در ادامه صحبت‌هایش درباره اینکه بیماران چگونه مراکز درمانی هومیوپاتی را پیدا کنند؟ گفت: برای شناخت بهترین مراکز درمانی هومیوپاتی، باید به سایت انجمن هومیوپاتی ایران که پزشکان هومیوپاتی مورد تایید را معرفی کرده، مراجعه کنند.

محدودیت‌های درمانی هومیوپاتی

مظاهری‌نژاد با اشاره به محدودیت‌هایی که در این نوع درمان وجود دارد، گفت: تعداد هومیوپات‌های موجود در کشور بسیار کم است، با وجود اینکه حدود ۴۶۰ نفر پزشک عضو انجمن هومیوپاتی هستند، کسانی که بتوانند دوره‌های خاص معتبر در خارج از کشور را بگذرانند و از علم هومیوپاتی استفاده کنند، کمتر از انگشتان دست است. در عین حال پزشکان عمومی هم هستند که این دوره‌ها را گذرانده و مورد تایید انجمن هستند، ولی باید دقت کرد که یک پزشک هومیوپات باید صلاحیت انجام این کار را داشته باشد.

کمبود داروخانه‌های هومیوپاتی

او در پایان افزود: مشکل عمده دیگر ما کمبود داروخانه‌های هومیوپاتی است. در ایران مجموعا سه تا چهار داروخانه هومیوپاتی وجود دارد. امیدواریم با تغییراتی که وزارت بهداشت ایجاد می‌کند، داروخانه‌های بیشتری داشته باشیم یا در داروخانه‌های موجود خدمات بیشتری در ارائه بیماری‌های همیوپاتی نیز داشته باشند.