گروه : آخرین اخبار » آسیا ، اقیانوسیه » اخبار خطی » بین الملل » ویژه
ساعت : ۲۰:۰۸
شناسه : 259603
تاریخ : ۲۰ مرداد ۱۳۹۷
برگزاری نشست وزرای خارجه ۵ کشور ساحلی خزر در آکتائو قزاقستان برگزاری نشست وزرای خارجه ۵ کشور ساحلی خزر در آکتائو قزاقستان

نشست وزرای خارجه ۵ کشور ساحلی خزر با حضور وزیران خارجه ایران، روسیه، قزاقستان، آذربایجان و ترکمنستان در بندر آکتائو برگزار شد.

خبرگزاری فارس: برگزاری نشست وزرای خارجه 5 کشور ساحلی خزر در آکتائو قزاقستان

به گزارش خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس،  نشست وزرای خارجه پنج کشور ساحلی دریای خزر با حضور محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران و وزرای خارجه روسیه، قزاقستان، جمهوری آذربایجان و ترکمنستان ساعتی قبل در بندر آکتائو قزاقستان برگزار شد.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان ظهر امروز (شنبه) در صدر  یک هیأت سیاسی و حقوقی به منظور شرکت در نشست وزرای امور خارجه کشورهای ساحلی خزر تهران راهی قزاقستان شد.

پنجمین نشست سران خزر نیز قرار است فردا (یکشنبه) در بندر آکتائو قزاقستان برگزار شود.

نشست کارشناسی نیز طی روزهای ۱۸ و ۱۹ مرداد ماه در آکتائو برگزار شد.

حسن روحانی رئیس جمهوری کشورمان نیز در این نشست حضور می‌یابد و گفته می‌شود که کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر در این نشست به امضای سران حاضر خواهد رسید.

پرویز اسماعیلی معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رئیس‌جمهور پیش از این درباره سفر روحانی گفته بود: حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور به منظور شرکت در اجلاس سران کشورهای ساحلی دریای خزر به آکتائو سفر می‌کند

وی مهمترین برنامه رئیس‌جمهور را در این سفر شرکت در اجلاس سران کشورهای ساحلی دریای خزر اعلام کرد که طی آن، علاوه بر بیانیه مشترک، چندین سند مهم و راهبردی همکاری در حوزه خزر توسط مقامات ۵ کشور ساحلی امضا خواهد شد.

معاون ارتباطات و اطلاع رسانی دفتر رئیس‌جمهور گفت: ملاقات دوجانبه با رئیس‌جمهور قزاقستان و برخی سران حاضر در اجلاس و بررسی و توسعه روابط دوجانبه از دیگر برنامه‌های رئیس جمهور در سفر به قزاقستان است.

به گزارش فارس، پنجاه و دومین نشست گروه کاری تدوین کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر دو ماه پیش در آستانه پایتخت قزاقستان برگزار شد.

ابراهیم رحیم‌پور معاون سابق آسیا و اقیانوسیه وزارت خارجه در این زمینه در گفت‌وگویی با روزنامه اعتماد درباره کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر که گفته‌ می‌شود از جمله دستورکارهای اجلاس آکتائو است، عنوان کرد: این کنوانسیون دارای یک مقدمه و ۲۴ ماده است که برخی از آنها بندهای متعددی دارد و در خصوص همه‌ چیز بحث می‌شود که همه این موارد قانونمند خواهد شد که از جمله آنها بحث کشتیرانی، ماهیگیری، محیط زیست، تحقیقات و پژوهش، امنیت، حوادث غیرمترقبه، عبور کشتی‌های جنگی، موافقتنامه‌های امنیتی و همچنین قاچاق انسان و مواد مخدر است.

رحیم‌پور همچنین بیان کرد که علاوه بر کنوانسیون در حاشیه نشست سران چندین موافقتنامه نیز امضا خواهد شد.

نشست سران کشورهای ساحلی خزر نخستین بار به پیشنهاد «صفر مراد نیازف» رئیس جمهور وقت ترکمنستان و با هدف تعیین رژیم حقوقی دریای خزر و با حضور روسای جمهور وقت ایران، روسیه، جمهوری آذربایجان، ترکمنستان و قزاقستان در اردیبهشت ماه ۱۳۸۱ در عشق‌آباد پایتخت ترکمنستان برگزار  شد و تهران نیز ۲۴ مهر ماه ۱۳۸۶ میزبان دور دوم این نشست بود.

سومین نشست روسای کشورهای ساحلی دریای خزر در ۲۷ آبان ۱۳۸۹ (۱۸ نوامبر ۲۰۱۰) در باکو، پایتخت جمهوری آذربایجان، برگزار شد.

آستاراخان روسیه نیز هفتم مهر ماه ۱۳۹۳ میزبان چهارمین نشست سران خزر با حضور روسای جمهور روسیه، ایران، ترکمنستان، آذربایجان و قزاقستان بود.