گروه : آخرین اخبار » آسیا ، اقیانوسیه » اخبار خطی » بین الملل » ویژه
ساعت : ۱۰:۲۷
شناسه : 262022
تاریخ : ۱۱ شهریور ۱۳۹۷
لاوروف: امکان ادامه کار گروه نرماندی زیر سئوال رفته است لاوروف: امکان ادامه کار گروه نرماندی زیر سئوال رفته است

وزیر امور خارجه روسیه معتقد است پس از قتل رهبر جمهوری خودخوانده دونتسک (در شرق اوکراین)، صحبت درباره ادامه رایزنی‌ها در چارچوب گروه نرماندی (روسیه، اوکراین، فرانسه و آلمان) دیگر غیرممکن شده است.

لاوروف: امکان ادامه کار گروه نرماندی زیر سئوال رفته است

به گزارش افق نیوز به نقل از خبرگزاری «اینترفکس»، “سرگئی لاوروف” وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد که پس از قتل “الکساندر زاخارچینکو” رهبر جمهوری خودخوانده دونتسک، فعلا امکان صحبت از آینده رایزنی‌ها در چارچوب گروه نرماندی (روسیه، اوکراین، فرانسه و آلمان) فعلا غیرممکن است.

لاوروف در جمع خبرنگاران گفت: «در شرایط کنونی و با توجه به حادثه رخ داده، به رغم تمایل شرکای اروپایی ما، این مسئله ممکن نیست و وضعیت بوجود آمده بسیار جدی است و نیازمند تجزیه و تحلیل دقیق است و ما اکنون در حال انجام این کار هستیم.»

وزیر خارجه روسیه تاکید کرد که قتل رهبر جمهوری دونتسک، یک اقدام تحریک آمیز آشکار است که قطعا اجرای توافقات مینسک برای حل و فصل مناقشه دونباس را با شکست روبرو خواهد کرد، هرچند این توافقنامه تاکنون هم از سوی مقامات کی‌یف رعایت نمی‌شد.

“الکساندر زاخارچینکو” رهبر جمهوری خودخوانده دونتسک در شرق اوکراین جمعه شب در نتیجه انفجار بمب در کافه‌ای در مرکز شهر دونتسک کشته شد. دو مقام محلی دیگر نیز در این حادثه، بشدت مجروح شدند.

پیش از این وزارت امور خارجه روسیه مقامات کی‌یف را به دست داشتن در این قتل متهم کرده و از آنها خواست تا از روش‌های تروریستی برای حل مشکلات داخلی در اوکراین دست برداشته و اجازه ندهند که درگیری‌های نظامی در منطقه دونباس تشدید شود.

این در حالیست که “واسیلی گریتساک” رئیس سرویس‌های امنیتی اوکراین دست داشتن این کشور در قتل رهبر جمهوری دونتسک را تکذیب کرد و مدعی شد، هیچ اطلاعاتی در دست نیست که افرادی بعنوان عاملین این قتل دستگیر شده باشند و هیچکس هم “گروه شناسایی و تخریبی” به دونتسک اعزام نکرده است.

با وجود این، یکی از نمایندگان پارلمان اعلای اوکراین اعتراف کرده که دولت اوکراین کاملا حق داشته که یکی از رهبران جدایی طلبان در شرق این کشور را از بین ببرد و مقامات کی‌یف باید مسئولیت قتل “الکساندر زاخارچینکو” را برعهده بگیرند.