گروه : اقتصادی
ساعت : ۱۲:۵۱
شناسه : 262135
تاریخ : ۱۲ شهریور ۱۳۹۷
واکنش عراق به خبرسازی رویترز درباره موشک های ایرانی

وزارت امور خارجه‌ عراق گزارش خبرگزاری رویترز درباره ارسال موشک‌های بالستیک ایرانی به عراق را “حیرت‌انگیز” خوانده و گفته “ادعاهایی بدون مدرک معتبر” در این گزارش مطرح شده است.

وزارت خارجه عراق در بیانیه‌ای گفته این کشورخود را موظف به پاسخ‌گویی به “ادعاهای بدون مدرک مشخص” نمی‌داند و تاکید کرده که تمام نهادهای دولتی در این کشور موظف به اجرای بند هفتم قانون اساسی هستند که استفاده از خاک عراق به عنوان پایگاه یا مسیری برای عملیات علیه امنیت کشورهای دیگر را منع می‌کند.

 

بند هفتم قانون اساسی عراق به حزب بعث و “گروه‌های تروریستی” اشاره دارد و می‌گوید “حکومت باید با تروریسم در هر شکلی مقابله کند و باید تلاش کند که خاک کشور در برابر تبدیل شدن به پایگاه، مسیر یا میدانی برای فعالیت‌های تروریستی محافظت کند.”

 

در حالی که عراق به صراحت گفته ادعای بدون مدرک رویترز، حتی ارزش پاسخگویی را ندارد، سایت بی بی سی فارسی، رسانه دولتی انگلیس، با انتشار این خبر، با شیطنت مدعی شد: «وزارت خارجه عراق در بیانیه‌ خود با وجود ابراز شگفتی از گزارش رویترز، ادعاهای مطرح‌شده در آن را به صراحت رد نکرده است.»

 

پیش از این ایران ارسال موشک‌های بالستیک به عراق را تکذیب کرده بود و گزارش خبرگزاری رویترز را “کذب، واهی و مضحک” خوانده بود.

 

خبرگزاری رویترز روز جمعه، ۹ شهریور (۳۱ اوت)، به نقل منابع مطلع – بدون آن که نامی از آنها را ببرد – مدعی شد که طی چند ماه گذشته، ایران تعدادی موشک بالستیک برد کوتاه به عراق منتقل کرده و در اختیار گروه‌های شبه نظامی متحد خود در آن کشور قرار داده است.

 

بنا بر این گزارش موشک‌های منتقل شده به عراق از نوع زلزال، فاتح-۱۱۰ و ذوالفقار است که بردشان بین ۲۰۰ تا ۷۰۰ کیلومتر است.

 

این گزارش مدعی شده که اگر این موشک‌ها به مناطق جنوبی و غربی عراق منتقل شود، ریاض، پایتخت عربستان سعودی و شهر تل آویو در اسرائیل در برد آنها قرار می‌گیرند.

 

در پی ادعای رویترز، وزیر خارجه آمریکا انتقال موشک های بالیستیک ایران به گروه‌های شیعه در عراق را نقض قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل دانست.

 

به گزارش صدای آمریکا، وزیر خارجه آمریکا روز شنبه ۱۰ شهریور در پیامی در توئیتر در واکنش به این خبر نوشت: «انتقال موشک‌های ایران به عراق، اگر درست باشد، نقض فاحش حق حاکمیت عراق و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت است. بغداد باید خودش درباره حق حاکمیت خود تصمیم بگیرد نه ایران.»