به گزارش افق نیوز/ «جان کری»  وزیر خارجه پیشین آمریکا در  مصاحبه با شبکه «ام اس ان بی سی» در واکنش به اظهارنظر مجری برنامه درباره خوش‌بینی بیش از اندازه او که منجر به باز شدن کانال‌های پشت پرده برای برجام و عادی‌سازی روابط با کوبا شده و در کتابش به سختی‌های زیاد این مسیر اشاره کرده است، گفت: ما در اینجا یک خوش‌بینی منطقی داریم. به همین دلیل است که من گمان می‌کنم ترامپ فاقد آن است.

وی در مورد اینکه ترامپ دستاورد اصلی سیاست خارجی او یعنی برجام را از بین برده است، گفت: توافق هسته‌ای ایران، تنها، قوی‌ترین و قابل اتکاترین توافق هسته‌ای در سیاره زمین است. دونالد ترامپ طبق معمول زمانی که ادعا می‌کند این توافق بدترین توافق روی زمین است و آن را محکوم می‌کند، اصلا نمی‌داند که درباره چه چیزی حرف می‌زند.

کری مدعی شد: ما ظرفیت و توانایی ایران برای تولید سلاح اتمی را برای ۱۵ سال آینده و شاید برای همیشه از بین برده‌ایم. من نمی‌توانم بگویم که آنها چه مسیری را انتخاب خواهند کرد اما اگر آنها مسیر حرکت به سمت تولید سلاح اتمی را در پیش گیرند ما از آن اطلاع خواهیم یافت. این چیزی است که با اطمینان می‌توانم بگویم.

وی گفت: با وجود اینکه دونالد ترامپ از این توافق خارج شد، روسیه، انگلیس، اتحادیه اروپا، چین و بقیه جهان در این توافق ماندند. ایران هم در این توافق مانده است. ایران که دو روز پیش ما می‌گفتیم این توافق را ترک می‌کند! ترامپ خارج شد ولی بقیه جهان در توافق مانده‌اند و واقعیت این است که ایران در سطحی قرار دارد که نمی‌تواند به بمب اتم دست پیدا کند.

وزیر خارجه دولت پیشین آمریکا با اشاره به خروج آمریکا از توافق پاریس گفت: ما به طور قانونی از این توافق خارج نشده‌ایم. بیشتر جمعیت آمریکا در ۳۸ ایالت از کشور زندگی می‌کنند و ۲۹ ایالت قوانین محیط‌زیستی این توافق را به طور قانونی اجرا می‌کنند و ۸ ایالت به طور داوطلبانه این کار را انجام می‌دهند. در نتیجه این عملا باعث شده مردم آمریکا به تعهدات توافق پاریس پایبند بمانند.

کری گفت: درنتیجه ممکن است ترامپ از این توافق خارج شده باشد ولی مردم آمریکا به این توافق متعهد هستند. اینجا یک انکار قابل توجه و جهل در تصمیمات ترامپ دیده می‌شود. این تصمیم بر اساس علم و هیچ واقعیتی گرفته نشده بلکه به سادگی به دلیل یک وعده انتخاباتی بوده که او داده است.

وی در خصوص اینکه آیا آمریکا در دوران پساترامپ می‌تواند این تصمیمات را به عقب برگرداند یا خیر؟ و آیا وضعیت سیاسی کشور برای همیشه تغییر کرده است؟  گفت: ما کشوری داشتیم که ترامپ را انتخاب کرد ولی همیشه این فرصت را داریم که در مسیر بهبود حرکت کنیم. من در این داستان زمانی که به گزینه‌های پیش روی کشور نگاه می‌کنم اطمینان دارم.

وی ضمن ابراز امیدواری برای کنار زدن دونالد ترامپ از ریاست جمهوری در انتخابات ۲۰۲۰ تاکید کرد: من پاسخ ترامپ را فقط به این دلیل  از  یک حزب دیگر هستم نمی‌دهم. آنچه که اکنون در حال اتفاق افتادن است، خطرناک است و مردم در سراسر جهان این واقعیت را می‌دانند. با تحولات اخیری که رخ داده مردم آشوب را در عدم توانایی دولت برای انجام وظایفش بهتر درک می‌کنند.

کری گفت: آنچه در حال رخ دادن است این است که جمهوری‌خواهان مجلس سنا و مجلس نمایندگان بی‌اخلاقی نشان دادند. آنها به سوگندشان برای حفاظت از قانون اساسی و منافع مردم آمریکا بی‌توجهی کردند. به جز دو یا سه سناتور جمهوری‌خواه که البته یکی از آنها، جان مک‌کین بود، بقیه بیشتر به مقام، منصب و قدرتشان فکر کردند تا دفاع از قانون اساسی و سنا. آنها از حزب و رییس‌جمهور هم‌حزبی‌شان دفاع کردند. این برای دموکراسی ما که بر اساس صداقت است، خطرناک است.

وزیر خارجه پیشین آمریکا گفت: زمانی که من از رییس‌جمهور اوباما حمایت کردم به معنی توافق‌نظر ما بر روی واقعیت‌ها بود. شاید ما بارها بر سر نحوه اجرای امور باهم اختلاف‌نظر داشتیم. اما برای رسیدن به توافقات بر واقعیت‌ها تکیه می‌کردیم.

وی با بیان اینکه ترامپ واقعیت‌های جایگزین را باور دارد، گفت: دو به علاوه دو می‌شود چهار، چهار و چهار می‌شود هشت. اینها واقعیت است و چیزی نیست که من و شما با مجادله با هم به آن دست پیدا کرده باشیم . این واقعیت‌ها با الگوریتم‌ها و ریاضیات قابل اثبات است.

کری با اشاره به پروژه یک کمربند یک جاده که توسط چین در حال ساخت است، گفت: آنها یک تریلیون دلار روی پروژه‌ای که ۶۸ کشور را بهم وصل می‌کند هزینه کرده‌اند. آنها ۵ هزار میلیارد دلار روی تحقیقات این پروژه هزینه کرده‌اند. قرار است آنها خط آهنی را احداث کنند که به ۹ کشور اروپایی متصل می‌شود.

وی گفت: این اتفاقات در حال رخ دادن است و ما در آن نقشی نداریم.

وزیر خارجه پیشین آمریکا گفت: فضای سایبری به اندازه هسته‌ای خطرناک است. اما ما هیچ پیمانی در این حوزه نداریم. رییس‌جمهور آمریکا باید با قدرت‌های بزرگ مذاکره کند و آنها را متقاعد کند که وارد پیمان‌های سایبری شوند.

کری در توییتر خود به این مصاحبه اشاره و از مجری برنامه قدردانی کرد.