گروه : آخرین اخبار » اخبار خطی » سایر حوزه ها » سیاسی » ویژه
ساعت : ۱۳:۴۹
شناسه : 263341
تاریخ : ۲۴ شهریور ۱۳۹۷
شورای نگهبان در بررسی صلاحیت‌ها ملاک حداقلی را مدنظر قرار می‌دهد/ اگر کسی خود را شایسته نمی‌داند، کناره‌گیری کند شورای نگهبان در بررسی صلاحیت‌ها ملاک حداقلی را مدنظر قرار می‌دهد/ اگر کسی خود را شایسته نمی‌داند، کناره‌گیری کند

 سخنگوی شورای نگهبان گفت: این شورا بار‌ها عنوان کرده است شرایط حداقلی را در صلاحیت‌ها مدنظر قرار می‌دهد و اگر کسی خودش، خودش را شایسته نمی‌داند می‌تواند کناره‌گیری کند و در معرض انتخاب قرار نگیرد.

شورای نگهبان در بررسی صلاحیت‌ها ملاک حداقلی را مدنظر قرار می‌دهد/ اگر کسی خود را شایسته نمی‌داند، کناره گیری کندبه گزارش افق نیوز/ عباسعلى کدخدایى امروز شنبه در نشست خبری هفتگی با اصحاب رسانه، بیان داشت: بار‌ها عرض کردیم که شورا از نقد، انتقاد و نصیحتِ به خیر هیچ وقت نه ضرر کرده و نه ناراحت است و استقبال هم می‌کند.

وی افزود: از سویی دیگر این شورا طبیعتاً انتظار مشروع دارد لذا در این انتقادات باید دقت نظر صحیح صورت گیرد که اعتبار گوینده زیر سوال نرود.

کدخدایی بیان داشت: شورای نگهبان بار‌ها عنوان کرده است شرایط حداقلی را در صلاحیت‌ها مدنظر قرار می‌دهد و اگر کسی خودش، خودش را شایسته نمی‌داند می‌تواند کناره‌گیری کند و در معرض انتخاب قرار نگیرد.

سخنگوی شورای نگهبان همچنین درباره نحوه اجرا در مصادیق قانون ممنوعیت بکارگیری بازنشستگان، گفت: درباره نحوه اجرا و مصادیق از دوستان مجلس سوال کنید.

کدخدایی همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه استثنائات در قانون ممنوعیت بکارگیری بازنشستگان، انجام می‌گیرد که موجب سوء استفاده‌هایی می‌شود، بیان داشت: البته نسبت به هر قانونی ممکن است تخلفاتی صورت گیرد، اینکه وقتی قانونی تصویب می‌شود آیا انحرافی از اجرای آن قانون انجام می‌شود یا نه یا موارد دیگر، همه این مباحث در نظام اداری وجود دارد و طبیعتاً‌نسبت به این قانون هم چنین مسائلی ممکن رخ دهد.

وی با بیان اینکه شاید این وضعیت و این آسیب نسبت به این قانون هم وجود داشته باشد تصریح کرد: راهکار آن این است که ما باید قوانین را شفاف تصویب کنیم، اما درباره مصادیق بنده ورود نمی‌کنم و این موضوع بر عهده دستگاه‌های اجرایی است.

سخنگوی شورای نگهبان در ادامه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا قانون ممنوعیت بکارگیری بازنشستگان شامل دستگاه‌هایی نظیر صدا و سیما و شهرداری هم می‌شود یا خیر؟ اظهار داشت: بنده وارد مصادیق نمی‌شوم و این موضوع به دستگاه‌های اجرایی مربوط است.

سخنگوى شوراى نگهبان درباره اینکه برخی بازنشسته شده و مجددا به کارگیری می‌شوند، تکلیف این گروه چیست، بیان داشت: آنچه که قانون گفته شده است همان است، اما اینکه این قانون بد است و یا خوب در حوزه وظایف من نیست.

وی افزود: قانونی که در حال حاضر تصویب شده است مربوط است به کسانی که بازنشسته شدند یعنی در سن بازنشستگی قرار دارند و مراحل اداریشان انجام شده و الان می‌خواهند مجددا آماده خدمت شوند؛ اگر کسی در حال خدمت است ولو اینکه از سن بازنشستگی اش گذشته باشد، اما به موجب قوانین دیگر هنوز رسما بازنشسته نشده است، یعنی استخدام دیگری نشده، این قانون شامل حال آن‌ها نخواهد شد.