گروه : آخرین اخبار » آسیا ، اقیانوسیه » اخبار خطی » بین الملل
ساعت : ۱۸:۴۳
شناسه : 265212
تاریخ : ۱۱ مهر ۱۳۹۷
رأی دیوان لاهه به نفع ایران، یک شکست بزرگ برای آمریکاست

یک عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه رأی دیوان لاهه به نفع ایران، یک شکست بزرگ برای آمریکا و کارت برنده‎ای برای ایران است، می‎گوید که این رأی، اروپایی‎ها را برای اجرای برجام مصمم‎تر می‎کند.

سید محمد صدر، معاون وزارت خارجه دولت اصلاحات درباره رأی دیوان لاهه به نفع ایران  می‎گوید: تجربه نشان داده است که ترامپ خیلی به مواضع جوامع بین‎المللی پایبند نیست، مانند آنچه در مورد برجام اتفاق افتاد و باوجود آن‎که برجام نتیجه مصوبه شورای امنیت بود و همه هم‎پیمانان و متحدین آمریکا آن را تأیید کردند، ترامپ بازهم از آن خارج شد.

صدر همچنین تأکید می‎کند: اما نکته مثبت این است که جدا از اینکه ترامپ آن را اجرا بکند یا نه، این موضوع پیروزی بزرگی برای ایران است و طبیعتاً فشارهای سیاسی و روانی بزرگی را برای آمریکا فراهم می‎کند. اگر ترامپ به این رأی عمل نکند، یعنی همان سیاست یک‌جانبه‌گرایی خود را دنبال می‎کند.

این دیپلمات سابق با بیان اینکه رأی دیوان لاهه یک شکست بزرگ برای آمریکا است، اضافه می‎کند که اگر ترامپ به رأی مجامع بین‎المللی توجه هم نکند و یا آن را انجام ندهد، این رأی یک شکست بزرگ دیپلماتیک برای ترامپ است مانند آنچه در اجلاس شورای امنیت اتفاق افتاد و در آن جلسه، تمام متحدین آمریکا درباره حمایت از برجام علیه آمریکا صحبت کردند.

صدر همچنین تأکید می‎کند که رأی دیوان لاهه از بُعد سیاسی و بین‌المللی کارت برنده‎ای برای ایران و همچنین یک شکست بزرگ برای ترامپ است.

امروز دیوان دادگستری بین‌المللی لاهه، نتیجه رسیدگی به شکایت ایران از آمریکا را اعلام کرد و گفت که تحریم‎های آمریکا خسارت اقتصادی، به‎خصوص در صنعت هوانوردی به ایران وارد کرده و به‎دلیل تحریم‎ها، تهیه غذا و دارو دشوارتر شده و بانک‎ها مشغول خارج کردن دارایی خود از کسب و کارهای ایران هستند. دیوان لاهه رأی داد که آمریکا باید طبق معاهده مودت بین ایران و آمریکا در سال ۱۹۹۵ تمامی موانع ناشی از تحریم‎های ۱۵ مرداد در مورد صدور دارو، وسایل پزشکی، مواد غذایی و هواپیما را به ایران برداشته و تضمین دهد تا تراکنش‎های مالی مربوطه به این رأی امکان‌پذیر باشد.

گفت‌و‌گو از فرحناز غالبی
**اداره کل اخبار چندرسانه‌ای**ایرناپلاس**