گروه : آخرین اخبار » آمریکا و اروپا » اخبار خطی » بین الملل » ویژه
ساعت : ۱۰:۳۶
شناسه : 265467
تاریخ : ۱۴ مهر ۱۳۹۷
اروپا با استفاده از فرصت ایران به رهبری واشنگتن بر روابط تجاری جهان پایان دهد اروپا با استفاده از فرصت ایران به رهبری واشنگتن بر روابط تجاری جهان پایان دهد

وزیر دارایی فرانسه با بیان این که واشنگتن حق ندارد تصمیم بگیرد ما اجازه داریم با ایران معامله کنیم یا نه گفت:« من مطمئنم که پیامد بحران با ایران فرصتی است برای اروپا تا موسسات مالی مستقل خود را داشته باشد و با هر که می‌خواهد تجارت کند».

اروپا با استفاده از فرصت ایران به رهبری واشنگتن بر روابط تجاری جهان پایان دهد

به گزارش افق نیوز به نقل از پرس‌تی‌وی، فرانسه اعلام کرد اتحادیه اروپا باید از نزاع بر سر معاهده اتمی ایران استفاده کند و استقلال مالی خود را افزایش دهد و رهبری واشنگتن بر روابط تجاری جهان را از بین ببرد.

برونو لومر، وزیر دارایی فرانسه گفت:« من مطمئنم که پیامد بحران با ایران فرصتی است برای اروپا تا موسسات مالی مستقل خود را داشته باشد و با هر که می‌خواهد تجارت کند».

آنچه لومر« بحران با ایران » می‌خواند ، نزاع آن با آمریکا بر سر وضع یکجانبه تحریم ها علیه جمهوری اسلامی است که پس از خارج شدن دولت ترامپ از معاهده اتمی ایران انجام شد.

اولین دور این تحریم ها در ماه اوت اجرایی شد و دور دوم آن در نوامبر آغاز می‌شود و شرکت‌های اروپایی را از کار کردن با تهران منع می کند. آمریکا تهدید کرده شرکتهایی که با ایران داد و ستد کنند بازار آمریکا را از دست میدهند و جریمه خواهند شد.

این وزیر فرانسه گفت:« واشنگتن حق ندارد تصمیم بگیرد ما اجازه داریم با ایران معامله کنیم یا نه».

فدریکا موگرینی ، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا قبلا گفته بود که آمریکا هنوز هم قوی ترین متحد اتحادیه اروپا است ولی نمی توانیم اجازه دهیم سایر کشورها تصمیم بگیرند کشورهای اروپایی با چه کسی معامله کنند».

اتحادیه اروپا در ماه سپتامبر مکانیسمی ایجاد کرد برای تسهیل پرداخت به ایران. این کار اتحادیه اروپا تلاشی بود برای حفظ معاهده اتمی ۲۰۱۵ جهان که آن را برنامه جامع اقدام مشترک می‌نامید.

ساخت این سیستم جدید مالی در حاشیه نشست عمومی سازمان ملل در نیویورک ، توسط موگرینی و ظریف ، وزیر خارجه ایران علنی شد.

رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا قبلا اعلام کرده بود که این مکانیسم قبل از ماه نوامبر اجرایی خواهد شد.

این سیستم جدید پرداخت، مقامات آمریکا را عصبانی کرده است. مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا ماه گذشته گفت عمیقاً ناامید شده است که سایر کشورهای امضا کننده قرارداد اتمی ایران یک سیستم پرداخت خاص برای رابطه با این کشور و نقض تحریم های آمریکا ساخته اند.

جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا هم از این طرح اتحادیه اروپا انتقاد کرد و سوئیفت را تحت فشار قرار داد تا در معامله با جمهوری اسلامی تجدید نظر کند.

او گفت که به اتحادیه اروپا و هیچ کشور دیگری اجازه نمیدهد اجرای سرسختانه تحریم‌های آمریکا علیه ایران را نادیده بگیرند.