گروه : آخرین اخبار » آسیا ، اقیانوسیه » اخبار خطی » بین الملل » ویژه
ساعت : ۱۴:۳۵
شناسه : 267673
تاریخ : ۰۵ آبان ۱۳۹۷
تحریم‌های آمریکا تلاش برای تحمیل شرکت‌های آمریکایی به بازار نفت است تحریم‌های آمریکا تلاش برای تحمیل شرکت‌های آمریکایی به بازار نفت است

مدیرعامل شرکت روسنفت روسیه گفت: تحریم‌هایی که توسط واشنگتن علیه روسیه و دیگر کشورها اعمال می‌شوند چیزی جز تلاش آمریکا برای تقویت جایگاه شرکت‌های آمریکایی و تحمیل آنها به بازار جهانی نفت و دیگر بازارهای بین‌المللی نیست.

مدیرعامل شرکت روسنفت روسیه گفت: تحریم‌هایی که توسط واشنگتن علیه روسیه و دیگر کشورها اعمال می‌شوند چیزی جز تلاش آمریکا برای تقویت جایگاه شرکت‌های آمریکایی و تحمیل آنها به بازار جهانی نفت و دیگر بازارهای بین‌المللی نیست.

تحریم‌های آمریکا تلاش برای تحمیل شرکت‌های آمریکایی به بازار نفت است

به گزارش افق نیوز به نقل از راشاتودی، ایگور سچین، مدیرعامل شرکت بزرگ نفتی روسنفت روسیه گفت: تحریم‌هایی که آمریکا علیه روسیه و دیگر کشورها اعمال می‌کند چیزی جز تلاش برای سلطه بر بازارهای بین‌المللی نیست.

وی می‌گوید: آمریکا می‌خواهد شرکت‌های آمریکایی را ترویج کرده و آنها را به بازارهای بین‌المللی به خصوص بازار نفت تحمیل کند.

این مقام روس معتقد است: آمریکا به دنبال سلطه بر بازار جهانی نفت از طریق جایگزنی کردن OPEC با USPEC است تا بتواند به اهداف خود برسد.

سچین می‌گوید: آمریکا در این مسیر فقط به منافع خود فکر می‌کند و منافع دیگر کشورهای جهان برای آن اهمیتی ندارد. به عنوان مثال تحریم‌های آمریکا علیه روسیه و تحریم‌های تلافی‌جویانه روسیه باعث شده است که به جای آمریکا آلمان به عنوان یکی از متحدان این کشورها آسیب ببیند.

مدیرعامل روسنفت گفت: آمریکا در تقابل تحریمی با روسیه تنها ۰.۶ درصد از زیان‌ها را شاهد بوده است و این در حالی است که آلمان ۴۰ درصد کل ضرر ناشی از این تحریم‌های مقابله‌ای را شاهد بوده است.

وی که در کنفرانس اقتصادی اوراسیایی در شهر ورونای روسیه سخن می‌گفت ادامه داد: من تأکید می‌کنم که در برخی از حوزه‌ها نظیر نفت شیل و صادرات تسهیلات، اقتصاد آمریکا تنها و تنها از طریق تحریم دیگر کشورها پیروز شده است.

سچین اضافه کرد: این سوال ارزش پرسیدن دارد که آیا این راه حمایت از تولید داخلی به قیمت ضرر جامعه جهانی است؟

مدیرعامل روسنفت می‌گوید: تحریم کامل نفت ایران از روز ۵ نوامبر که از سوی آمریکا اعمال شده است برای اقتصاد کشورهای اروپایی عواقب جدی در بر خواهد داشت.

وی تأکید کرد: در کوتاه‌مدت جنگ‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا می‌تواند به بهم خوردن جدی تعادل در بازار نفت بینجامد. بی‌ثباتی در لیبی و ونزوئلا و تحریم‌های نفتی علیه ایران همه به افزایش نوسان در بازار نفت منجر خواهند شد و این مسئله توسط دولت آمریکا ایجاد شده است.

سچین معتقد است: اوپک ظرفیت جبران کمبود عرضه نفت به بازار جهانی ناشی از اقدامات آمریکا را ندارد.

مدیرعامل شرکت روسنفت روسیه گفت: این مسئله می‌تواند به افزایش دوباره قیمت نفت در بازار جهانی منجر شود.

این مقام روسیه می‌گوید:‌ آمریکا چشم‌انداز خود را دارد؛ چراکه آنها با خوشحالی به سلطه بر بازار نفت و اثرگذاری بر آن از طریق پیشبرد سیاست‌های خودخواهانه فکر می‌کنند.

کاهش عرضه نفت به بازار جهانی از سوی کشورهایی نظیر ونزوئلا، لیبی و ایران به افزایش تقاضا برای نفت آمریکا که هم اکنون اختلاف قیمت فاحشی با نفت اوپک  نفت برنت دارد، منجر خواهد شد.

گزارشات حاکی از آن است که با گذشت حدود یک دهه از شکوفایی فناوری شرکت هیدرولیک در آمریکا و آغاز برداشت نفت شیل از میادین صخره‌ای در این کشور، شرکت‌های نفت شیل هنوز به سوددهی نرسیده‌اند، این در حالی است که طی حدود دو سال گذشته قیمت نفت افزایش قابل توجهی را تجربه کرده و این شرکت‌ها نیز طی سال‌های گذشته بازدهی عملکرد خود را افزایش داده‌اند و علی‌رغم همه این اتفاقات شرکت‌های نفت شیل آمریکا هنوز به سوددهی نرسیده‌اند و به همین دلیل کارشناسان بر این باورند که مشکل نفت شیل آمریکا جدی‌تر از این است.

از طرف دیگر تولید نفت شیل از میادین آن در آمریکا طی ۵ سال گذشته نیز بسیاری بیشتر از آنکه انتظار می‌رفت دچار زوال شده و کاهش یافته است. پیشتر انتظار می‌رفت که طی ۵ سال برداشت نفت شیل از یک میدان ۸ تا ۱۰ درصد کاهش یابد اما بررسی‌های اخیر نشان می‌دهد این رقم به ۱۵ درصد رسیده است.

فارس