گروه : آخرین اخبار » اخبار خطی » فوتبال » ورزشی
ساعت : ۱۱:۲۷
شناسه : 268007
تاریخ : ۰۹ آبان ۱۳۹۷
مطمئن باشید استادیومی که ساخته خواهد شد، بزرگ است و جایگزین آزادی می‌شود/جایگاه خبرنگاران و نشست خبری تغییر می‌کند

یکی از ضوابطی که فیفا و AFC اعلام کرده بودند، محل استقرار خبرنگاران، بازیکنان و مربیان بود و اینکه خبرنگاران در مسیری که بازیکنان تردد می‌کنند، حضور نداشته باشند. برای خبرنگاران اتاق جدا می‌سازیم و برای داوران نیز جایگاه مستقل خواهیم داشت.

حسن کریمی: همه الزامات AFC برای بازسازی ورزشگاه آزادی تا 15 آبان رعایت می‌شود/جایگاه خبرنگاران و نشست خبری تغییر می‌کند

 حسن کریمی درباره روند بازسازی ورزشگاه آزادی در آستانه برگزاری فینال لیگ قهرمانان آسیا اظهار داشت: روند بازسازی استادیوم و مجموعه ورزشی آزادی سال‌هاست شروع شده و ادامه دارد، چرا که به خاطر قدمت آن باید دائم در حال تعمیر و نگه‌داری باشیم. به دلیل اتفاق اخیر که مصادف با برگزاری فینال لیگ قهرمانان آسیا شد، AFC به فدراسیون فوتبال برای تجهیز ورزشگاه آزادی الزام کرد و همین باعث شد تا طبق ضرروت سرعت کار بیشتر شود. ما این موضوع را به فال نیک گرفتیم تا مشکلات ورزشگاه آزادی را برطرف کنیم.

وی افزود: ما ۶۲ مورد بازسازی را شروع کرده‌ایم که از این تعداد، ۲۳ یا ۲۴ مورد جزو الزامات AFC بوده است. یکی از موارد پرهزینه برای بازسازی از اسفندماه شروع شد و پیمانکاران کارشان را آغاز کرده‌ بودند. به غیر از ۲۳ مورد الزامات AFC، بقیه موارد جزو الزامات خودمان است. ما در تلاش بوده و مطمئنیم که تا ۱۵ آبان، کل بازسازی را تمام خواهیم کرد. آماده هستیم عوامل فیفا و AFC به همراه فدراسیون فوتبال به اینجا بیایند، مستقر شده و کارشان را انجام دهند.

مدیرعامل شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی در رابطه با اینکه گفته می‌شود الزامات بازسازی ورزشگاه آزادی ۳۸ مورد بوده است، گفت: تعداد الزامات ۲۴ مورد بوده و دوستان اشتباه گفتند. در حال حاضر هفت مورد در دست اقدام است و شاید امروز و فردا تعدادی به پایان برسند و آخری هم پانزدهم آبان تمام خواهد شد. آن وقت خواسته‌های AFC تحقق پیدا کرده و مسابقه فینال برگزار می‌شود. برنامه نگهداری و مرمت ورزشگاه آزادی ادامه دارد و بعید است تعطیل شود.

کریمی ادامه دارد: یکی از ضوابطی که فیفا و AFC اعلام کرده بودند، محل استقرار خبرنگاران، بازیکنان و مربیان بود و اینکه خبرنگاران در مسیری که بازیکنان تردد می‌کنند، حضور نداشته باشند. برای خبرنگاران اتاق جدا می‌سازیم و برای داوران نیز جایگاه مستقل خواهیم داشت. پیش از این هم موارد فوق را در نظر داشتیم، اما به خاطر تأکیدی که شده، سرعت کار را بیشتر کردیم. همچنین برای برگزاری این مسابقه، دبیرخانه‌ای خواستند که ۷۰ نفر بتوانند مستقر شوند، به همین خاطر، محبور شدیم دیوارها را برداریم تا اتاق‌ها بزرگ شوند و جای برای ۷۰ نفر باشد. اعلام شده که ۱۵۰ خبرنگار ژاپنی به ایران می‌آیند و در جایگاه خبرنگاران جا برای این تعداد نبود. مجبور شدیم جایگاه خبرنگاران را آماده کنیم تا خبرنگاران ژاپنی مستقر شوند.

وی در پاسخ به این سؤال که اگر الزام‌های AFC نبود، باز هم در این مقطع کار بازسازی صورت می‌گرفت یا نه، تصریح کرد: ما ۶۲ مورد در دست اقدام داریم که ۲۴ مورد آن الزام AFC بود. خیلی موارد جزو الزامات خودمان بود. برنامه مسابقه فینال لیگ قهرمانان آسیا باعث شد تا سرعت کارمان بیشتر شود و بیشتر تلاش کنیم. در پایان سال جاری، قطعاً خیلی از کارها انجام می‌شود. کاری که قرار بود دو ماه دیگر انجام شود، اکنون زودتر انجام خواهد شد.

مدیرعامل شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی در واکنش به ناراحتی برخی افراد از برگزاری مسابقات فوتبال در ورزشگاه آزادی گفت: از روزی که بازسازی را شروع کردیم، برگزاری مسابقات باعث شد که زمان را از دست بدهیم. برای این بازی (اشاره به دیدار استقلال – سایپا در جام حذفی) از وزارت ورزش و جوانان، فدراسیون فوتبال و استقلال خواهش کردیم که بازی را به محل دیگری انتقال داده یا روز آن را تغییر بدهند، اما متأسفانه برای‌شان امکان‌پذیر نبود. مجموعه گرفتار کارهای اجرایی است، اما مجبور هستیم قسمتی را تعطیل کنیم. با این وجود، یگان ویژه و دوستان استقلالی همکاری کردند که قسمت‌هایی را بلیت‌فروشی نکنند. یک قسمتی هم قرار است در اختیار تماشاگران استقلال و سایپا قرار بگیرد.

کریمی در مورد تغییر محل نشست خبری و میسکذون ورزشگاه آزادی عنوان کرد: اتاق نشست خبری و جایگاه خبرنگاران بهتر و بزرگ‌تر از گذشته است. برای ۱۵۰ خبرنگار ژاپنی جایگاه خوبی قرار داده و سکویی هم برای دوربین‌ها درست کرده‌ایم. استانداردهایی که در دنیا متداول بوده است، برای این مجموعه پیش‌بینی کرده‌ایم تا منطبق بر استانداردها باشد. سیستم‌های صوتی ورزشگاه آزادی شفاف نبود و همیشه مشکل داشتیم. سیستم صوتی جدیدی ایجاد کرده‌ایم که مبنای استانداردی دارد. با وجود اینکه هزینه سنگینی داشت، اما برای یک بار هم شده باید انجام می‌شد. شرطی که برای پیمانکار گذاشته بودیم، این بود که این سیستم‌ها مورد تأیید AFC‌ باشد.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا قسمت‌های جدید ورزشگاه آزادی تنها برای فینال لیگ قهرمانان آسیا مورد استفاده قرار می‌گیرد یا همه بازی‌ها، گفت: جایگاهی که برای خبرنگاران ایجاد شده، قابل تغییر نیست، چرا که دوباره بخواهیم تغییر بدهیم، هزینه خواهد داشت، بنابراین این جایگاه دائمی است.

رئیس شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی در رابطه با دیگر الزامات AFC از جمله نزدیک شدن نیمکت‌ها تصریح کرد: اشکالات فیفا و AFC‌ جزئی بود. قرار شد که جایگاه‌ نیمکت‌ها نزدیک بهم باشد، در نقطه کرنر، چمن باید توسعه پیدا می‌کرد تا بازیکنی گیر نکند. یک‌سری ایرادات جزئی و یک‌سری اساسی بود. در خصوص VIP، باید گفت که این مجموعه با مجموعه اطراف خودش (سکوها) خیلی تفاوتی نداشت. جزو برنامه‌مان بود که فاصله آن را زیاد و متمایز از بقیه کنیم. همین موضوع را تیم ژاپنی و AFC‌ گفتند و اینکه تمیز هم باشد. اگر AFC نیز نمی‌گفت، ما این کار را انجام می‌دادیم. باید کمی کیفیت این قسمت را بهتر کرده تا آبرومند‌تر باشد.

کریمی درباره اینکه مازیار ناظمی، مدیر روابط عمومی وزارت ورزش از روشن شدن مشعل ورزشگاه آزادی پس از سال‌ها خبر داده است، گفت: قرار نبود آن را خبری کنیم تا مردم برای روز بازی سورپرایز شوند. به‌هرحال این خبر اعلام شده و در حال انجام کارها هستیم. محل تصاویر امام خمینی (ره) و حضرت آیت ‌الله خامنه‌ای را نیز تغییر می‌دهیم تا نزدیک مشعل نباشند. این مشعل هنگام بازی یا اهدای جوایز روشن خواهد شد تا پس از چهل و چند سال، شاهد روشن شدن آن باشیم.

رئیس شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی در واکنش به اختصاص سکوهایی برای خانواده‌ها و بانوان گفت: دو تا مطلب برای این بازی پیش‌بینی کرده‌ایم، یکی حضور طرفداران ژاپنی است که قطعا با حضور خانواده‌های‌شان به ورزشگاه می‌آیند و جایگاهی برای آنها اختصاص داده شده است. احتمال می‌دهیم بانوان ایرانی در این بازی نیز حضور یابند. فضایی را برای آنها پیش بینی و آماده کرده‌ایم که دو جایگاه خواهد بود. جایگاه برای خانواده‌های ژاپنی قطعی است و حضور پیدا خواهند کرد. اگر اجازه دادند بانوان ایرانی بیایند، برای آنها نیز میزبان خوبی خواهیم بود.

وی در مورد بحث بلیت‌فروشی فینال لیگ قهرمانان آسیا خاطرنشان کرد: گیت‌ها برای این مبنا طراحی شده است که هر کسی صندلی خودش را انتخاب کند و وارد ورزشگاه شود. ما این شرایط را به وجود آورده‌ایم که هر کسی بتواند در طول سال صندلی خودش را تا پایان انتخاب کند. به طور قطعی نمی‌توانم قول بدهم که برای بازی فینال بتوانیم این کار را انجام دهیم، چون سیستم‌ها تازه نصب شده است و شاید مسئولان ریسک نکنند آن را به اجرا درآورند. گیت‌ها نصب شده و بلیت‌فروشی قطعاً اینترنتی خواهد بود و در ورزشگاه هیچ بلیتی فروخته نمی‌شود. از طرفداران پرسپولیس خواهش می‌کنیم که اگر بلیت خریداری نکردند، به ورزشگاه نیایند، چون دیگر در هیچ مسابقه‌ای بلیت‌فروشی در ورزشگاه نخواهیم داشت.

کریمی در مورد اینکه شرایطی وجود دارد که علاقه‌مندان بتوانند در اطراف ورزشگاه بازی را تماشا کنند، گفت: بنا نداریم این کار را بکنیم. امکانش وجود دارد، فضا نیز هست، اما اگر مردم اینجا جمع شوند، مشکلاتی به وجود می‌آید و نیروی انتظامی به زحمت می‌افتد. اگر بلیت دارند، در خدمت‌شان هستیم، اما اگر ندارند، به خودشان زحمت ندهند و به ورزشگاه نیایند. این کار برای مردم سخت می‌شود. ما برای دیدار پرسپولیس و السد پیش‌بینی پخش تصاویر در سالن ۱۲ هزار نفری و پیست دوچرخه‌سواری را کردیم، اما استقبال نشد. ما توانش را داریم، اما توصیه نمی‌کنیم و ضرروتی هم ندارد.

رئیس شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی درباره اینکه ۵۰ سال از عمر ورزشگاه آزادی می‌گذرد و قرار است تا چه زمانی از آن استفاده می‌شود، گفت: اگر واقعاً به سیستم نگهداری توجه کنیم، دائم نیاز به ترمیم و مقاوم‌سازی دارد تا سال‌ها از آن بهره‌برداری شود. اگر این مجموعه را رها کنیم، طبیعی است تخریب شده و شاید هفت هشت یا ۱۰ سال دیگر قابل استفاده باشد. این ورزشگاه سرمایه ماست و مردم از آن خاطرات زیادی دارند، بنابراین حذف ورزشگاه به صلاح نیست. دنبال این هستیم که مجموعه دیگر و مدرن بسازیم و اقدامات اولیه هم شده است، اما به دلیل مشکلات خاص دولت و مشکل اعتبار، شاید به تأخیر بیفتد. مجموعه جدید ساخته شود، آزادی را باید حفظ کنیم، چون سرمایه است و مردم خاطرات دارند. در جنوب تهران و شهر آفتاب پیش‌بینی ساخت ورزشگاه را کرده‌ایم، زمینش نیز تهیه شده است تا طراحی آن را آغاز کنیم، اما همان‌طور که گفتم به دلیل مشکلات مالی و اعتباری شاید به تأخیر بیفتد. دیگر ورزشگاه ۱۰۰ هزار نفری ساخته نمی‌شود و معمولاً ۵۰ تا ۷۰ هزار نفری ساخته می‌شود. مطمئن باشید استادیومی که ساخته خواهد شد، بزرگ است و جایگزین آزادی می‌شود.