گروه : آخرین اخبار » آسیا ، اقیانوسیه » اخبار خطی » بین الملل
ساعت : ۱۶:۰۹
شناسه : 268172
تاریخ : ۱۱ آبان ۱۳۹۷
دعوت واشنگتن به پایان جنگ یمن؛ انسان‌دوستی یا حمایتی جدید از عربستان

پایگاه خبری یمنی در یادداشتی به بررسی اهداف پشت پرده آمریکا از دعوت به پایان جنگ علیه یمن پرداخت و این اقدام آمریکا را، حمایتی دیگر از ائتلاف سعودی و تلاش برای نجات آن از باتلاق یمن دانست.

دعوت واشنگتن به پایان جنگ یمن؛ انسان‌دوستی یا حمایتی جدید از عربستان

به گزارش افق نیوز/ ائتلاف سعودی – اماراتی علیه یمن، با وجود گذشت بیش از سه سال از آغاز تجاوز به یمن و صدها حمله هوایی و زمینی علیه هزاران شهروند یمنی و تخریب زیرساختهای این کشور، هنوز نتوانسته‌اند دستاورد ملموس و قابل ملاحظه‌ای برای خود کسب کنند.

در چنین شرایطی «جیمز متیس» و «مایک پامپئو» وزرای دفاع و خارجه ایالات متحده آمریکا طی چند روز اخیر و در پی بالا گرفتن انتقادهای بین‌المللی از عربستان در پی قتل و تکه‌تکه کردن روزنامه‌نگار منتقد مقیم آمریکا، خواستار آتش‌بس و آغاز مذاکرات صلح در یمن طی ۳۰ روز آینده شدند.

پایگاه خبری «المشهد الیمنی الاول» با انتشار یادداشتی به بررسی اهداف آمریکا از دعوت به پایان دادن به جنگ یمن، پرداخت.

در این یادداشت آمده است: « به هر حال از همان روز نخست حمله ائتلاف سعودی به یمن، همه باور داشتند که عربستان این جنگ را بدون چراغ سبز آمریکا و حمایت آن آغاز نکرده و لحظه‌ای بدون این حمایت نبوده است. اما امروز به نظر می‌رسد که حساب و کتاب‌های غرب و آمریکا تغییر کرده است و اکنون از اینجا و آنجا اظهاراتی را می‌شنویم که بر ضرورت توقف فوری جنگ علیه یمن تاکید می‌شود و همگی به عربستان درباره تداوم این جنگ هشدار می‌دهند و برخی برای پایان دادن به این جنگ ضرب‌الاجل نیز تعیین می‌کنند.

اظهارات «جیمز متیس» وزیر دفاع آمریکا نیز در همین چارچوب است که خواستار توقف فوری درگیری‌ها در یمن و آتش بس در این و نشستن دور میز مذاکرات طی مدت حداکثر ۳۰ روز آینده شده است و گفته که عربستان و امارات نیز آماده این امرند.

اما «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا، سه شنبه پیش طی بیانیه‌ای گفت که زمان توقف حملات جنگی در یمن فرا رسیده است.

وی از ائتلاف سعودی – اماراتی خواست تا از حمله هوایی به مناطق مسکونی یمن خودداری کنند و در مقابل نیز انصارالله از شلیک موشک به سوی عربستان و امارات دست بردارد و مذاکراتی که «مارتین گریفیتس» فرستاده ویژه سازمان ملل به یمن، خواستار آن است از ماه آینده آغاز شود.

طبعا، چنین هشداری از سوی دولت آمریکا به ائتلاف سعودی بیانگر قدرت ویژه واشنگتن در تاثیرگذاری در سیاست خارجی عربستان است. لذا در چنین شرایطی، این سوال مطرح است که چرا واشنگتن، یک یا دو سال پیش و قبل از کشته شدن این تعداد زن و کودک بی‌گناه در یمن و تخریب زیرساختهای کشور فقط یمن، این پیشنهاد توقف جنگ را طرح نکرد؟

در این مجال باید به تشریح سه نکته درباره تغییر ناگهانی موضع آمریکا بپردازیم.

رسوایی قتل «خاشقچی» و فشار جهانی

بی‌شک می‌توان گفت که حادثه قتل «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار سعودی به این شیوه وحشتناک و اعتراف عربستان به این امر، آمریکا را به اکراه مجبور کرد تا مقابل افکار عمومی جهان که به میزان زیادی برای مجازات مسئولان این حادثه، فشار می‌آورند، کمی دست از حمایت عربستان بردارد و چیزی درباره قبح تداوم جنگ یمن از خود نشان دهد و خواستار توقف درگیری در این کشور شود.

همچنین این فشار افکار عمومی موجب شد تا غرب نیز برخلاف خواسته‌اش، خواستار توقف خشونت عربستان در یمن شود.

در آمریکا، حادثه قتل خاشقچی، هرج و مرج زیادی در داخل کنگره به راه انداخت تا جایی که وزیر خارجه و حتی رئیس‌جمهور این کشور نتوانستند، آنچه که روی داده بود را مخفی کنند و ترامپ گفت که قتل خاشقچی، بدترین مخفی‌کاری تاریخ بود.

البته این مسئله نیز قابل ذکر است که که طی یک هفته آتی، انتخابات کنگره که اهمیت زیادی برای ترامپ دارد، برگزار خواهد شد. در صورت پیروزی دموکرات‌ها، ترامپ باید پیامدها و تاثیر آن را بر سیاست‌ خارجه‌اش بپذیرد لذا ترامپ به پیشواز این امر رفته و از پایان جنگ در یمن سخن می‌گوید.

تلاش برای فرار از تبعات جنگ یمن

از آنجا که واشنگتن، منافع زیادی در یمن دارد، تداوم این جنگ بی‌شک با چراغ سبز آمریکا بود. از جمله اهدافی که واشنگتن از آغاز و تداوم این جنگ داشته، ممانعت از ایران، چین و روسیه از بهره‌برداری از موقعیت استراتژیک یمن که دارای تنگه باب‌المندب است، بود. این یکی از نگرانی‌های آمریکا بود به همین دلیل نیز، از ائتلاف سعودی – اماراتی طی بیش از سه سال گذشته حمایت کرد و طی این مدت، جنایات متعددی علیه یمن روی داد. حمله به مراسم عروسی و تبدیل کردن آن به عزا، حمله به بیمارستانها و اتوبوس‌های دانش‌آموزان و آوارگان از جمله آنها بود.

اما واشنگتن از این امر با سخنان دو روز پیش متیس تبرئه جست. وی بدون اشاره به تسلیحات زیاد و ممنوعه‌ای که آمریکا به عربستان فروخته یا کمک‌های اطلاعاتی ارائه شده به ائتلاف سعودی در جنگ یمن، گفت که نیروی هوایی یمن تنها سوخت ۵ جنگنده سعودی را طی حمله به یمن تامین کرده‌اند.

نجات ریاض از باتلاق یمن

از دیگر نکاتی که واشنگتن را به پایان جنگ یمن سوق داده، به بن‌بست رسیدن ائتلاف سعودی در این جنگ است. یمن اکنون برای ریاض، به یک باتلاق تبدیل شده که هر روز بیش از روز پیش در آن فرو می‌رود و هیچ راه برون‌رفتی ندارد. لذا اظهارات مقامات مسئول آمریکا مبنی بر ضرورت پایان دادن به این، نوعی کمک جدید به عربستان برای نجات دادن آن از این ورطه و خارج کردن آن و حفظ آبروی آن مقابل جامعه بین‌المللی به شمار می‌رود.»

فارس