گروه : آخرین اخبار » آسیا ، اقیانوسیه » اخبار خطی » بین الملل » ویژه
ساعت : ۱۶:۱۱
شناسه : 268173
تاریخ : ۱۱ آبان ۱۳۹۷
فشارها، نتانیاهو را به موضع گیری در باره قتل خاشقچی واداشت فشارها، نتانیاهو را به موضع گیری در باره قتل خاشقچی واداشت

پس از یک ماه سکوت ، سرانجام فشار افکار عمومی و رسانه ها «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی را به واکنش درباره قتل جمال قاشقچی روزنامه نگار منتقد عربستان وادار کرد.

به گزارش افق نیوز به نقل از شبکه ۱۰ تلویزیونی رژیم صهیونیستی، افزود: آنچه برای خاشقچی روی داد، دهشناک بود و ما باید به صورت مناسبت با این موضوع برخورد کنیم.
این موضع گیر در حالی صورت می گیرد که رژیم صهیونیستی بن سلمان را متحد خود می داند که برخی اعضای پارلمان ( کنست ) این رژیم اعلام کردند که باید با بن سلمان در رابطه با قتل خاشقچی با تساهل برخورد کند، چرا که عزل وی برای تل آویو ویرانگر خواهد بود.
اظهارات نتانیاهو مبنی بر این که خاشقچی به شیوه فجیعی به قتل رسیده است، درحالی است که «نفتالی بنت» وزیر آموزش و پرورش رژیم صهیونیستی اعتراف کرد، سیاست رژیم کشتن هر فلسطینی است که به دیوار غزه با اسرائیل نزدیک شود، چرا که فلسطینی ها تنها زبان زور می فهمند و تنها با کشتار و استفاده بیشتر از قوه قهریه می توان آرامش را در غزه برقرار کرد.
نتانیاهو که به سناریوسازی علیه ایران شهرت دارد و به بهانه های مختلف، کشورمان را آماج اتهامات بی اساس قرار می دهد، این بار نیز در اظهارنظری کاملا تکراری مدعی شد: بزرگ تر از قتل خاشقچی، ایران است و ما باید برای توقف فعالیت های خصمانه آن راهی پیدا کنیم.
اولین موضع گیری نخست وزیر صهیونیستی پس از آن انجام می شود که روزنامه آمریکایی واشنگتن پست فاش کرد که نتانیاهو به همراه «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهوری مصر برای جلب حمایت دولت آمریکا از «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی، دست به دامان مقامات عالی رتبه کاخ سفید شدند.
نتانیاهو و السیسی با این استدلال که بن سلمان، شریکی راهبردی در منطقه برای آنان است، برای جلب حمایت دولت ترامپ از او به تکاپو افتاده اند. نتانیاهو با مقامات دولت ترامپ صحبت و از بن سلمان دفاع کرده است.
پیشتر« تسویا گرینویلد» عضو پیشین کنست رژیم صهیونیستی و سیاستمدار حزب «میرتس» در مقاله ای در روزنامه «هاآرتص» نوشت: اسرائیل باید با بن سلمان در رابطه با قتل خاشقچی با تساهل برخورد کند، چرا که عزل وی برای تل آویو ویرانگر خواهد بود.
خاشقچی دوم اکتبر سال جاری (دهم مهر) برای انجام امور مربوط به ازدواجش وارد کنسولگری عربستان در استانبول شده، اما هرگز دیگر از آن خارج نشد و سرانجام عربستان به قتل برنامه ریزی شده این منتقد آل سعود اعتراف کرد.
قتل خاشقچی با موج محکومیت جهانی روبرو شد و برخی کشورهای اروپایی از جمله آلمان خواستار توقف فروش سلاح به عربستان شدند، همچنان که برخی مقام های کنگره آمریکا درخواست مجازات ریاض را ارائه کردند.