گروه : آخرین اخبار » احزاب و تشکلها » اخبار خطی » سیاسی
ساعت : ۱۲:۴۸
شناسه : 268364
تاریخ : ۱۳ آبان ۱۳۹۷
استفاده ایران اینترنشنال از خروجی‌های BBC/ تمرکز سعودی‌ها در تصاحب درگاه‌های رسانه‌ای

از همان ابتدا مشخص بود که ایران اینترنشنال دو خط موازی را ترغیب می‌کند. خط اول آن حمایت از سیاست‌های سعودی در منطقه است و سیاست‌های ضدایرانی که ریشه در تفکر سعودی دارد مثل مسائلی که در سوریه و عراق و افغانستان اتفاق می‌افتد را دنبال می‌کرد و خط دوم هم پمپاژ کردن اتفاق‌های داخلی در آینده جمهوری اسلامی. یعنی ما احتمالا درباره این حرف بزنیم که جمهوری اسلامی چه وضعیتی پیدا می‌کند و بازیگرهای سیاسی و غیر سیاسی‌اش چه کسانی هستند؟ و …

مدیرمسئول روزنامه «صبح‌ نو» درباره فعالیت‌های شبکه ایران اینترنشنال گفت: به طور کلی آنها آمدند تا رسانه‌ای تقریبا صریح‌تر و اثرگذارتر از BBC یا من و تو را برای وضعیت کشور به وجود بیاورند.

استفاده ایران اینترنشنال از خروجی‌های BBC/ تمرکز سعودی‌ها در تصاحب درگاه‌های رسانه‌ای

«فرشاد مهدی‌پور» مدیر مسئول روزنامه «صبح‌ نو» در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه رسانه خبرگزاری فارس، درباره آغاز به کار شبکه تلویزیونی ایران اینترنشنال گفت: در نیمه سال ۹۵  اعلام شد یکی از اعضای شبکه ایران اینترنشنال که از تیم بی‌بی‌سی فارسی جدا شده، در حال انجام کار جدیدی است و صحبت‌ها حاکی از این بود که این کار در حاشیه شبکه العربیه شکل می‌گیرد.

وی ادامه داد: قبل از انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶، این شبکه تلویزیونی کار خود را شروع کرد و آن زمان می‌گفتند می‌خواهد روی انتخابات تاثیر بگذارد. البته چون شبکه کم رمقی بود و محتوای زیادی هم نداشت، در آن مقطع نتوانست روی فرایند انتخابات تاثیر بگذارد. البته تجربه بی‌بی‌سی و رسانه‌های مشابه آن همیشه این است که قبل از انتخابات فعالیت‌های خود را شروع می‌کنند. بی‌بی‌سی فارسی در نیمه دوم سال ۸۷ و قبل از انتخابات ریاست جمهوری در سال ۸۸ آغاز به کار کرد و ایران اینترنشنال نیز از همین الگو پیروی کرد؛ فقط زمان دیرتری به نتیجه رسید؛ چرا که زمانی که فعالیت خود را آغاز کرد، خیلی نزدیک به انتخابات بود و از این جهت نمی‌توانست اقبال زیادی روی مخاطب بوجود آورد.

مهدی پور در ادامه بیان داشت: از همان ابتدا مشخص بود که ایران اینترنشنال دو خط موازی را ترغیب می‌کند. خط اول آن حمایت از سیاست‌های سعودی در منطقه است و سیاست‌های ضدایرانی که ریشه در تفکر سعودی دارد مثل مسائلی که در سوریه و عراق و افغانستان اتفاق می‌افتد را دنبال می‌کرد و خط دوم هم پمپاژ کردن اتفاق‌های داخلی در آینده جمهوری اسلامی. یعنی ما احتمالا درباره این حرف بزنیم که جمهوری اسلامی چه وضعیتی پیدا می‌کند و بازیگرهای سیاسی و غیر سیاسی‌اش چه کسانی هستند؟ و …

وی با بیان مثالی در این زمینه افزود: برای مثال شما می‌بینید شبکه‌ای مثل من و تو و بی‌بی‌سی وارد اعتراض‌های کوچک و مختصر نمی‌شوند و سطح مناقشه خود را در جای دیگری تعریف کرده‌اند. از این حیث اگر الان می‌بینید ایران اینترنشنال در بحث‌های مربوط به تحریم فعالیت‌های زیادی دارد،‌ ماحصل و نتیجه فعالیت‌های یکسال و نیم گذشته آن است.

مدیر مسئول روزنامه «صبح نو» در ادامه با اشاره به تندروی‌های این شبکه تلویزیونی نیز بیان داشت: شبکه ایران اینترنشنال به طور شتاب زده و عجول کار می‌کند. این در حالی است که شبکه من و تو برای اینکه بتواند در ماجرای اغتشاشات خیابانی فعال باشد نزدیک به ۷ سال فعالیت کرد و بعد وارد این دعوا شد، اما ایران اینترنشنال در کمتر از ۷ ماه خود را به بازی سیاسی انداخته و مشخص است که اعتبار لازم را به دست نمی‌آورد و جایگاه مناسبی هم ندارد.

وی ادامه داد: این روزها هم به شدت جریان پهلوی‌ها و سلطنت طلب‌ها در این شبکه فعال شده و ایران اینترنشنال تبلیغ آنها را می‌کند. به نظر می‌آید شتاب زدگی‌اش برای اعمال سیاست‌هایی که پول‌هایش را می‌دهند حتما به حیثیت آنها ضربه خواهد زد.

این فعال رسانه‌ای در پاسخ به این سوال که شبکه ایران اینترنشنال چه آورده‌ای برایشان دارد که حاضرند با پرداخت دستمزدهای نجومی از دیگر شبکه‌ها مجریانی را به این شبکه بیاورند، گفت: این شبکه شبکه‌ای است که یک انگلیسی سعودی آن را اداره می‌کند. دفترش در لندن است و در گزارشی که گاردین منتشر کرد، نوشته بود سالیانه ۲۵۰ میلیون دلار برای آن هزینه می‌شود و این پول بسیار هنگفتی است.

وی ادامه داد: تیمی که اینها از ابتدا با خود آوردند، تیمی است که توسط بی‌بی‌سی ساخته شده بود و از خروجی‌های آن استفاده می‌شود. به طور کلی آنها آمدند تا رسانه‌ای تقریبا صریح‌تر و اثرگذارتر از بی‌بی‌سی یا من و تو را برای وضعیت دشوار اقتصادی کشور به وجود بیاورند. چون بی‌بی‌سی محدودیت‌هایی دارد و رسانه رسمی دولت انگلیس است و در برخی مواقع باید یکسری محدودیت‌هایی را رعایت کند. اما در ایران اینترنشنال چنین چیزی نیست. برای مثال در ماجرای ترور اهواز‌، ایران اینترنشنال حاضر نشد این حمله را یک حمله تروریستی معرفی کند و در مورد خاشقچی طرف سعودی ایستاد و سیاست‌ها و بیانیه‌های آنها را تبلیغ کرد.

مهدی‌پور در ادامه با اشاره به اینکه سعودی‌ها فکر می‌کنند می‌توانند روی افکار عمومی مردم ایران تاثیر بگذارند، بیان داشت: سال‌هاست که سعودی‌ها و انگلیسی‌ها تجربه رسانه‌های مشابه را طی می‌کنند و بر همین اساس حدود ۱۵ سال قبل فیلم و سریال‌‌هایی را تولید کردند که زیرنویس فارسی داشت و دوبله‌های فارسی را درست کردند و بعد به سراغ تلویزیون‌های ترکیبی و در نهایت تلویزیون‌های خبری رفتند. یعنی آنها فرایندی ۱۵ ساله را در تلویزیون و برنامه‌سازی طی کردند و فکر می‌کنند که با اتکاء به این فضاسازی می‌توانند روی افکار عمومی مردم ایران تاثیر بگذارند.

وی درباره دلیل اصلی تاسیس این شبکه و سرمایه‌گذاری سعودی در آن نیز عنوان داشت: سعودی پول نفت را روی خیلی از درگاه‌های رسانه‌ای خرج می‌کند. خرید بخشی از سهام توئیتر، بخشی از سهام فیسبوک و اینستاگرام و … بخشی از آنها است. در هر صورت آنها در تلاشند تا روی افق فکری دنیا سهام‌دار شود و اثر بگذارد. همین ماجرای خاشقچی را در دو ـ سه هفته اخیر ببینید. در داغ شدن برخی هشتگ‌های مرتبط با این موضوع دستکاری‌هایی شد که مرتبا ترند نشود. هشتگ‌های برابر و مشابهی ساختند که ماجرای بوجود آوردن مجموعه بزرگ رسانه‌ای در ریاض که با حضور ترامپ در سال گذشته افتتاح شد را تخریب کنند.

مدیر مسئول روزنامه صبح نو در پایان نیز گفت: آنها در آن مجموعه بزرگ رسانه‌ای با تعداد زیادی کاربر و کنش‌گرهای مختلف، زیرساخت‌های وسیعی را در فضای رسانه‌ای دستکاری می‌کنند و سعودی‌ها که فکر می‌کنند الجزیره و رسانه‌های قطری از آنها جلو افتاد‌ه‌اند، می‌خواهند در این زمینه جلو بروند. علت دیگر تاسیس این شبکه و سرمایه‌گذاری سعودی در آن در این جمله عادل الجبیر نهفته است که درباره ایران گفته بود: اگر به جای  ۱۰۰ میلیاردی که در سوریه خرج کردیم، ۱۰ میلیارد در ایران خرج می‌کردیم برایمان مفیدتر بود. یعنی اینها فکر می‌کنند آن میزانی که در جنگ سخت به طور مستقیم هزینه کردند و شکست خوردند، ‌اگر بیایند و آن را در جنگ نرم خرج کرده و استفاده کنند، حتما آثار مفیدتری برایشان خواهد داشت و اگر می‌بینید سرمایه گذاری‌هایشان را به سمت فضای رسانه‌ای هدایت می‌کنند به همین دلیل است.