گروه : آخرین اخبار » اجتماعی » اخبار خطی » اخبار داغ » دولت » سیاسی » قوه قضائیه » ویژه
ساعت : ۱۹:۱۸
شناسه : 40054
تاریخ : ۰۸ شهریور ۱۳۹۱
بان‌کی‌مون:ایران نقش مهمی در مسائل جهانی دارد

دبیرکل سازمان ملل با بیان اینکه ایران نقش مهمی در جامعه بین‌الملل و مسائل جهانی دارد، افزود: با مسئولان ایرانی در مورد مسئله هسته‌ای صحبت می‌کنم.

بان‌کی‌مون دبیر‌کل سازمان ملل امروز (چهارشنبه) بعد از دیدار و گفت‌وگو با علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در نشستی خبری در پاسخ به این سؤال که برخی شما را به رفتار دوگانه در مسائلی مثل حقوق بشر متهم می‌کنند؛ مواضع شما در خصوص نقض حقوق بشر در ایران چیست، اظهار داشت: من قبل از هر چیز از آقای لاریجانی به خاطر میزبانی از من و هیئتم تشکر می‌کنم و بسیار خوشحالم که برنامه خودمان را با بازدید از مجلس شورای اسلامی ایران شروع می‌کنم.

وی افزود: اولین بار است که بنده به عنوان دبیرکل سازمان ملل به ایران می‌آیم ولی دلیل نمی‌شود که من قبلا ایران نبوده باشم؛ از سال ۱۹۷۴ به دفعات به عنوان یک دیپلمات کره‌ای به ایران آمدم و خاطرات بسیار خوبی هم دارم.

بان کی مون ادامه داد: من فکر می‌کنم که تمام دنیا باید از ایران به خاطر تمدن و فرهنگ بسیار غنی متشکر باشد؛ ما می‌دانیم که ایرانیان دستاوردهای بزرگی را برای کل بشریت در طول تاریخ داشته‌اند و من به همین دلیل من به مردم ایران احترام زیادی می‌گذارم و برای آنها ارزش زیادی قائل هستم.

دبیرکل سازمان ملل گفت: در حال حاضر که ایران ریاست جنبش عدم تعهد را بر عهده گرفته، می‌دانم که این کشور و مردمش می‌توانند بیش از پیش در جامعه جهانی نقش ایفا کنند و همکاری بیشتری با سازمان ملل داشته باشند.

وی اضافه کرد:‌ ایران به مسائلی که در جامعه بین‌المللی وجود دارد و مسائلی که در خاورمیانه وجود دارد، کمک کند و من فکر می‌کنم ایران می‌تواند نقش بسیار مفیدی در این زمینه ایفا کند.

وی اظهار داشت: ‌ما با ریاست مجلس شورای اسلامی ایران صحبت‌هایی داشتیم و من به آقای لاریجانی گفتم که به نظرم ایران می‌تواند در تحولات منطقه کمک کننده باشد؛ همچنین در مورد سوریه با همدیگر صحبت کردیم و از حمایت‌های ایران در جریان‌های دموکراسی خواهانه در منطقه تشکر کردیم.

دبیرکل سازمان ملل ادامه داد: همچنین ما از ایران به خاطر میزبانی از پناهندگان افغانی که تعداد زیادی بودند، تشکر کردیم و اعتقاد داریم ایران می‌تواند نقش مهمی را در صلح و ثبات در افغانستان، یمن، عراق و بحرین ایفا کند.

بان کی مون گفت: من اینجا هستم تا به مسئولان ایرانی بگویم ایران می‌تواند نقش مهمی را در حل و فصل بحران سوریه به صورت مسالمت‌آمیز ایفا کند؛ مردم سوریه رنج زیادی را متحول شدند و در ماه‌های گذشته ۲۰ هزار نفر جان خود را از دست داده‌اند و مردم این کشور به دنبال مطالبات خود هستند.

وی اظهار داشت: من فکر می‌کنم ایران می‌تواند نقش مهمی را در حل بحران در سوریه ایفا کند.

دبیر کل سازمان ملل اضافه کرد: بنده با آقای لاریجانی صحبتی در مورد حقوق بشر و نگرانی‌هایی که ما در این زمینه داریم هم داشتیم و صحبت‌مان را موقع ناهار ادامه خواهیم داد و در برنامه ما هم هست که در مورد مسئله هسته‌ای هم صحبت کنم و مسائلی از این دست را با رهبران جمهوری اسلامی ایران مطرح خواهم کرد.