گروه : آخرین اخبار » اخبار خطی » ویژه
ساعت : ۲۱:۳۳
شناسه : 95244
تاریخ : ۰۷ مرداد ۱۳۹۲
ملت‌های مسلمان هر زمان اراده کرده‌اند وحدت خویش را به رخ دشمنان کشیده‌اند

وزیر امور خارجه گفت: امروز بستر باج‌خواهی رژیم صهیونیستی از فلسطینیان و کشورهای منطقه و جامعه بین‌المللی، هوشیاری و بیداری بیشتر دولت‌ها و ملت‌های اسلامی را طلب می‌نماید.

علی‌اکبر صالحی در پیامی به همایش بین‌المللی «فلسطین محور وحدت جهان اسلام» با تشکر از برگزارکنندگان این همایش مهم، اظهار کرد: یقینا مساله فلسطین امروز به عنوان مهم‌ترین معضل منطقه‌یی و بین‌المللی حل نشده به شمار می‌آید، معضلی که بیش از نیم قرن به دلیل نگرش‌های مبتنی بر استانداردهای دوگانه جامعه جهانی به حقوق مسلم و مشروع ملت مظلوم فلسطین در قبال مشروعیت بخشی به اشغالگری و تداوم تجاوزات آشکار و پنهان رژیم صهیونیستی به حوزه پیرامونی سرزمین‌های اشغالی مانع از استیفای حقوق حقه ملت فلسطین شده است.

در این پیام که از سوی عامری، مدیر کل خاورمیانه وزارت امور خارجه کشورمان قرائت شد، آمده است: فلسطین را به حق می‌توان نماد استقامت و بیداری امت اسلامی در برابر دشمنان دانست. قدرت‌های بزرگ طی شش دهه گذشته سعی کردند از فلسطین به عنوان اهرم فشاری برای پیشبرد سیاست‌های توسعه‌طلبانه خود به ویژه سلطه بر منابع انرژی جهان سوءاستفاده کنند.

صالحی خاطرنشان کرد: کارنامه ۶۰ ساله فلسطین بیانگر تحولاتی بس دردناک برای جهان اسلام است. در طول این سال‌ها دشمنان اسلام با بهره‌گیری از عوامل اشغالگری تلاش کرده‌اند تا از مساله فلسطین برای جنگ پنهان و آشکار با اسلام در قالب نابودسازی اماکن مقدس به ویژه قدس شریف تجزیه کشورهای اسلامی و توسعه اراضی تحت اشغال ایجاد تفرقه میان مسلمانان با نام میانه‌رو و افراطی که بر اساس نگرش سازش‌کاران و مخالفان رژیم صهیونیستی شکل گرفته بهره‌برداری کنند. این در حالی است که تشدید سیاست‌های توسعه‌طلبانه صهیونیست‌ها در سرزمین‌های اشغالی به ویژه بیت‌المقدس می‌رود تا به یک پاکسازی نژادی مبدل شود.

وزیر امور خارجه در این پیام گفت: اشغالگران قدس تلاش دارند با تغییر ماهیت بیت‌المقدس آن را مکانی صرفا یهودی معرفی نمایند. آن‌ها در کنار تخریب مراکز اسلامی و حتی مسیحی در داخل مسجد‌الاقصی که با حفر تونل و احداث اماکن مذهبی یهودی صورت می‌گیرد حتی از تخریب قبرستان مسلمانان نیز فروگذار نمی‌کنند.

وی افزود: امروز در بستر باج‌خواهی رژیم صهیونیستی از فلسطینیان و کشورهای منطقه و جامعه بین‌المللی و تلاش مقامات این رژیم به ترمیم وجهه خود نزد افراطیون صهیونیست، نگرانی از اقدامات توسعه‌طلبانه و افراطی اسرائیل نسبت به مسجدالاقصی و قدس شریف بیش از گذشته جلوه‌گر شده که این امر هوشیاری و بیداری بیشتر دولت‌ها و ملت‌های اسلامی را طلب می‌نماید.

وی گفت: ما به عنوان جمهوری اسلامی ایران خطر یهودی‌سازی قدس و تخریب مسجدالاقصی را نه تنها تهدید علیه منافع فلسطینیان و جهان اسلام دانسته، بلکه به دلیل تعلق این سرزمین و مظاهر دینی و تمدنی آن به تاریخ، فرهنگ و تمدن بشری آن را تهدیدی علیه میراث مشترک بشریت می‌دانیم و همه دولت‌ها و ملت‌ها و شخصیت‌های آزادیخواه و عدالت‌طلب جهان را به عکس‌العمل در مقابل اقدامات و منویات توسعه‌طلبانه رژیم صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی فلسطین به ویژه قدس فرا می‌خوانیم.

صالحی با بیان این‌که «حمایت ما از مساله فلسطین و قدس شریف که منعبث از دیدگاه‌های حکیمانه امام راحل و رهبر معظم انقلاب اسلامی است یکی از محورهای اساسی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در طول سال‌های پس از انقلاب اسلامی بوده است» خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران این سال‌ها همواره منبع امید و منشاء تحرک و مقاومت نزد ملت مظلوم فلسطین و گروه‌های مختلف مقاومت بوده و این نگاه به ویژه در مقطع فعلی که برخی از کشورهای منطقه در بستر وادادگی و یا اثرپذیری از فشارهای خارجی به موضوع فلسطین به عنوان امری ثانوی نگریسته و تدریجا به پذیرش رژیم صهیونیستی با توجیه پذیرش امر واقع تن داده‌اند عمیق‌تر نیز گردیده است.

وی تاکید کرد: ما یقین داریم که ملت‌های مسلمان و عرب در برابر فشارهای موجود برای عادی‌سازی رابطه با رژیم صهیونیستی همچون گذشته ایستادگی خواهند کرد و مقاومت که همواره معادلات دشمنان را به هم ریخته است به عنوان تنها راه نجات ملت‌های مظلوم منطقه با قدرت تداوم خواهد داشت. در این راستا ادامه برخی اختلافات و دودستگی میان گروه‌های فلسطینی، رژیم صهیونیستی را در انجام تصمیمات ضدانسانی خود گستاخ‌تر نموده است که امیدواریم فلسطینیان با هوشیاری و درک شرایط حساس صحنه ضمن بازگشت به وحدت ملی بر مبنای حقوق تغییرناپذیر ملت فلسطین، نوک پیکان مبارزات خود را متوجه دشمن اصلی بنمایند.

وی ادامه داد: در مورد آینده تحولات خاورمیانه تردید نداریم که روند قدرت‌گیری روزافزون ملت‌های منطقه از جمله ملت مظلوم فلسطین در تحقق بخشیدن به حقوق حقه خود و در جهت همگرایی بیشتر کشورهای منطقه ادامه یافته و روند تضعیف و اضمحلال رژیم صهیونیستی با سرعتی مضاعف همراه با کاسته شدن از وجهه این رژیم حتی میان هم‌پیمانان و دوستان آن تشدید خواهد گردید.

وزیر امور خارجه گفت: با عنایات حضرت حق و ایمان راسخ رزمندگان عرصه جهاد و مقاومت، رژیم صهیونیستی اکنون یکی از بدترین دوران حیات خود را سپری می‌کند. مقاومت پیروزمندانه مبارزان فلسطینی در سال‌های اخیر در جنگ ۲۲ روزه و هشت روزه تمام معادلات دشمن صهیونیستی و حامیانش را به هم زد در حالی‌که رژیم صهیونیستی پا به دوران افول و سقوط خود نهاده است، در مقابل جبهه مقاومت در برابر توسعه‌طلبی و تجاوز رژیم صهیونیستی و اشغالگری استکبار جهانی، به سوی قوت و اقتدار حرکت کرده و معادلات قدرت و توازن قوا در منطقه را دستخوش دگرگونی بنیادین نموده است.

وی ادامه داد: امروز مسلمانان بیش از هر زمان دیگری نگران قدس شریف و مسجدالاقصی می‌باشند و تقریبا روزی نیست که اخبار نگران‌کننده از توطئه‌ها و ترفندهای رژیم صهیونیستی در مورد قدس منتشر نشود، نگرانی جدی مسلمانان نسبت به سرنوشت قدس و مسجدالاقصی زمانی بیشتر می‌شود که منادیان جنگ تمدنی تلاش کنند تا تعدی و دست‌درازی به اماکن و مقدسات اسلامی را به مثابه چیرگی بر نمادهای هویتی منازعه وانمود کنند و بر همین مبناست که تجاوز روزانه علیه مسجدالاقصی، سیاست یهودی‌سازی قدس و دست‌اندازی به سرزمین‌های بیشتری از فلسطینیان در دستور کار بنیادگرایان صهیونیست قرار گرفته است.

وی گفت: در حالیکه جهان اسلام همواره خطر سیاست‌های اشغالگرانه و توسعه‌طلبانه اسرائیل در سرزمین‌های اشغالی به ویژه قدس عزیز را گوشزد نموده است، متاسفانه این فریادها با کمترین عکس‌العمل مثبت جامعه بین‌المللی مواجه بوده است؛ لذا ضروری است که ملت‌های مسلمان منطقه با تکیه بر قدرت ذاتی خود به حمایت از آرمان‌ها و مقدسات اسلامی در فلسطین عزیز و قدس شریف پرداخته و جهان سلطه را مقهور اراده خود سازند.

وزیر امور خارجه گفت: به اعتقاد ما برقراری صلح و آرامش پایدار در منطقه بحران‌خیز خاورمیانه جز از طریق احقاق کامل ملت‌های منطقه و در راس آن ملت مظلوم فلسطین محقق نخواهد شد. ملت فلسطین این حق را دارد که تا احقاق کامل خویش در تشکیل کشور مستقل خود در تمامی سرزمین تاریخی فلسطین، آزادی قدس و بازگشت کلیه آوارگان به سرزمین آبا و اجدادی خویش به مبارزه مشروع و قانونی خود ادامه دهد. ملت فلسطین با درک درست واقعیات و با الهام از تجربه ۶۰ ساله رویارویی با رژیم غاصب صهیونیستی، امروز با اتکا به توانایی‌های ذاتی خویش، راه خود را در استمرار مقاومت تا احقاق کامل حقوق خویش یافته است و دولت و ملت ایران در این مسیر همانند گذشته در کنار ملت مظلوم فلسطین خواهد بود.

اشغالگران قدس و متحدان آن‌ها با ایجاد بحران‌های منطقه‌ای و فعال کردن روند‌ سازش تلاش دارند جهان اسلام را از مساله فلسطین جدا سازند.

وی تاکید کرد: امروز بر تمام مسلمانان است تا با همصدا شدن در چارچوب انسجام اسلامی و وحدت فراگیر برای یاری رساندن به ملت فلسطین گام بردارند. ملت‌های مسلمان هر زمان اراده کرده‌اند وحدت خویش را به رخ دشمنان کشیده‌اند که نتیجه آن تحقق اهداف‌شان بوده است.

وی اظهار کرد: در خاتمه ضمن گرامیداشت روز جهانی قدس و تشکر مجدد از برگزارکنندگان این همایش و تشکر از حضور ارزشمند میهمانان گرامی، پیروزی مستضعفان بر مستکبران خصوصا ملت مسلمان و مظلوم فلسطین را از درگاه ایزد سبحان خواستارم.