2

استفاده از لوازم آرایشی در جامعه مداست!

  • کد خبر : 103986
  • ۲۷ مهر ۱۳۹۲ - ۱۰:۲۰

باید بپذیریم که استفاده از لوازم آرایشی در جامعه مد است و فرهنگی برای آن وجود ندارد که دختران جوان ما بر اساس آن در زمان و مکان خاص از آن استفاده کنند. در واقع حلقه گمشده آرایش کردن فرهنگ آن است که متاسفانه در جامعه ما کمتر دیده می شود.

مصرف سرانه لوازم آرایشی ایرانی‌ها بالاست به طوری که این مصرف ایران را جز چند کشور اول مصرف کننده دنیا قرار داده است و این مساله برای کشوری با سابقه تمدن غنی که اسلامی است، اگر فاجعه نباشد کمتر از فاجعه نیست.
متاسفانه علاوه بر کاهش سن آرایش در کشورمان زمان و مکان استفاده از آرایش نیز تغییر یافته است این روزها در تمامی مکان‌های عمومی شاهد آرایش دختران و زنان جوان هستیم و این بیانگر از بین رفتن فرهنگ آرایش در جامعه است.
اما نکته جالب این است که این روزها استفاده از لوازم آرایش در میان پسران و مردان جوان نیز باب شده است مساله‌ای که قابل تامل است چرا باید مردان ما نیز برای حضور در جامعه آرایش کنند؟!

“اصغر مهاجری” آسیب‌شناس اجتماعی در گفت وگو  درباره چرایی تمایل مردان به ویژه در رده نوجوانانی و جوانی به استفاده از وسایل آرایشی، این گونه پاسخ می‌دهد: متاسفانه جامعه و رسانه‌ها و خانواده‌ها در درک کودکان، نوجوانان و جوانان دچار اشتباه شدند چرا که به دلیل تغییر در عرصه جهان اجتماعی و فرهنگی و ساختارجمعیتی و زندگی در کلان شهر‌ها سن اتمام دوران کودکی و نوجوانی و جوانی تغییر یافته است.

وی ادامه می دهد: استفاده از لوازم آرایشی برای زنان از دیرباز باب بوده است اما فراگیر شدن آن برای دختران در فرهنگ غنی ایران از همان گذشته مذموم بود اما متاسفانه در عصر جدید مذموم بودن این امر از بین رفته است به طوریکه سن استفاده از لوازم آرایش به دختران نوجوان و به مرز ۱۲ سالگی رسیده است.

به اعتقاد مهاجری آرایش کردن امریست که اگر در زمان و مکان خود صورت گیرد، قابل قبول است اما به اعتقاد بسیاری از آسیب شناسان وقتی سن تمایل افراد جامعه در استفاده از لوازم آرایش کاهش می یابد به معنای این است که آینده سازان جامعه اعتماد بنفس خود را ازدست داده اند و به دنبال زیباشدن به کمک وسایل و ابرازی‌هایی هستند تا خلاهای خود را پر کنند.
با این حال استفاده از لوازم آرایش طرفدار زیادی دارد و راهکارهایی فرهنگی نیز به سختی می تواند نظر و تمایل افراد جامعه را نسبت به کاهش استفاده از لوازم آرایش جلب کند.

دراین میان نکته مهم در کنار نبود فرهنگ صحیح استفاده از لوازم آرایش مضراتی است که این لوازم بر سلامت جسم افراد می گذارد. پس باید به این مهم توجه کرد که به نوجوانان و جوانان جامعه آموزش‌های لازم داده شود که از چه وسایلی و برندهایی برای آرایش کردن استفاده کنند و از استفاده عموم یک وسیله خودداری کنند.

“محمد گلشن” عضو هیات مدیره انجمن پوست، در این باره می گوید: باید بپذیریم که استفاده از لوازم آرایشی در جامعه مد است و فرهنگی برای آن وجود ندارد که دختران جوان ما بر اساس آن در زمان و مکان خاص از آن استفاده کنند. در واقع حلقه گمشده آرایش کردن فرهنگ آن است که متاسفانه در جامعه ما کمتر دیده می شود.

وی می افزاید: در این شرایط باید در کنار راهکارهای فرهنگی به جوانان بیاموزیم که از چه وسایلی برای آرایش کردن خود استفاده کنند بی شک بی توجهی به این مساله زیبایی و سلامت مصرف کنندگان را به خطر خواهد انداخت.

این متخصص پوست و زیبایی با بیان اینکه از نظر پزشکی استفاده از لوازم آرایشی برای زیبا شدن اشکالی ندارد به شرط آنکه مواد مصرفی مورد تایید وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو باشد، می گوید: اگر از موادی استفاده شود از نظر بهداشتی مورد تایید باشد اشکالی ندارد برای یک پزشک استفاده صحیح و سالم مواد آرایشی اهمیت دارد تا مبادا پوست و زیبایی افراد جامعه آسیب ببیند.

گلشن همچین از مصرف کنندگان مواد آرایشی خواست تا در تهیه لوازم آرایش دقت کنند و از موادی برای زیباییشان استفاده کنند که استاندارد باشد چراکه در صورتی که لوازمی استفاده شود که فاسد باشد تلفات سنگین و گاه جبران ناپذیری را باید پرداخت کنند.

“مهدی سجادی” دبیر انجمن داروسازان ایران نیز در این باره با تاکید بر اینکه باید برای زیباسازی پوست و رفع هرگونه لک، کک و جوش از صورت از داروخانه‌های معتبر خرید کرد، می گوید: پوست یکی از حساس ترین نقاط بدن انسان است که اهمال در نگهداشت آن غیر قابل جبران است. در کشورمان تمامی مواد آرایشی باید به تایید وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو برسد و اگر اینگونه نباشد نباید این موارد مورد استفاده قرار گیرد.

وی با بیان اینکه خوشبختانه مصرف کنندگان مواد آرایشی آگاهی لازم را کسب کرده اند، می افزاید: در برهه‌ای به دلیل ناآگاهی مصرف کنندگان شاهد نابودی پوست آنها بودیم اما با افزایش نظارت ها در ورود کالاهای خارجی و حتی داخلی این روزها کمتر با این موارد مواجه می شویم.

به گفته این دکترای داروساز زمانی برای درمان پوست صوردت داروهای دست ساز متعددی توسط دارو سازان تهیه می شد اما خوشبختانه این روزها با تنوع داروهای آماده این مساله حل شده است. با این کار نگرانی ها نسبت به تولید داروهای دست ساز کاهش یافت.

سجادی از مصرف کنندگان مواد آرایشی و بهداشتی خواست تا در خرید محصولات آرایشی تولید خارج، به تاریخ تولید، انقضا و مهر تایید شده توسط وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو توجه کنند چرا که در صورت بروز هر مشکلی نمی توان کاری از پیش برد.زمانی هشدارها برای عدم استفاده از لوزام آرایشی بود که بی‌نیتجه ماند و حال تلاش‌ها بر این است که نسبت به عوارض مصرف لوازم آرایشی و بهداشتی غیراستاندارد هشدارهای لازم داده شود تا مبادا دختران جوان برای زیبا شدنشان از اقلامی استفاده کنند که منجر به نابودی پوست آنها شود.

گزارش از الهه ابراهیمی

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=103986

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر