4

دیدار ظریف با همتای فرانسوی خود در پاریس

  • کد خبر : 105774
  • ۱۵ آبان ۱۳۹۲ - ۱۲:۱۰

ر این دیدار روابط دوجانبه تهران-پاریس و تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی به ویژه مسئله هسته‌ای و مذاکرات ایران و ۱+۵ و بحران سوریه مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان که در پاریس به سر می‌برد، سه شنبه شب با لوران فابیوس همتای فرانسوی خود دیدار و گفت‌وگو کرد.

ظریف در این دیدار با اشاره به سابقه دیرینه روابط مثبت و سازنده ایران و فرانسه مشترکات فراوان دو کشور را یادآور شد و تصریح کرد: امیدواریم با اراده سیاسی دو طرف موانع بر سر راه روابط و همکاری‌های دو جانبه و چند جانبه برطرف شود.

وی در ارتباط با مسئله هسته‌ای با اشاره به گفت‌وگوهای سازنده ایران و ۱+۵ در نیویورک، ژنو و وین، روند این مذاکرات را رو به جلو توصیف کرد و ابراز امیدواری کرد با جدیت دو طرف در گفت‌وگوهای آتی ایران و ۱+۵ در ژنو این روند ادامه یابد.

ظریف با اشاره به ضرورت رفع نگرانی‌های طرفین بر لزوم محترم شمردن حقوق جمهوری اسلامی ایران در استفاده از فناوری هسته‌ای صلح آمیز تاکید کرد.

وزیر امورخارجه کشورمان در ارتباط با بحران سوریه ضمن رد دخالت خارجی و راه حل تحمیلی از خارج تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران از ابتدای این بحران بر ضرورت حل این مسئله از طریق گفت‌وگوی سوری –سوری و راه حل سیاسی تاکید کرده و معتقد است که حل این بحران از طریق نظامی امکانپذیر نیست.

وی با تشریح تلاش‌های جمهوری اسلامی ایران برای کمک به حل این مسئله، آمادگی کشورمان را برای استمرار این تلاش‌ها با هدف کمک به حل این بحران از طریق سیاسی مورد تاکید قرار داد.

ظریف همچنین مراتب تسلیت خود را به مناسبت کشته شدن دو روزنامه نگار فرانسوی اعلام داشت.

وزیر امورخارجه فرانسه نیز در این دیدار با اشاره به روابط سنتی خوب تهران – پاریس، ضرورت رایزنی و همکاری وزارتخانه‌های خارجه دو کشور برای یافتن راه‌های هموار کردن بستر توسعه روابط دوجانبه را خاطر نشان ساخت.

وی با اشاره به علاقمندی پاریس برای رایزنی با تهران در خصوص روابط دوجانبه، تحولات منطقه‌ای از جمله سوریه و مسئله هسته‌ای، تلاش مشترک برای رفع موانع را نشانگر اراده مشترک برای حل مسائل فیمابین دانست.

فابیوس در ارتباط با مسئله هسته‌ای، به فضای جدید در مذاکرات بین ایران و ۱+۵ اشاره کرد و ضمن تاکید بر ضرورت اعتماد سازی متقابل، تصریح کرد که لازم است به افکار عمومی نشان دهیم که پیشرفت در این مسئله امکانپذیر است.

وی حل مسئله هسته‌ای از طریق گفت‌وگو را مورد توجه قرار داد و با اشاره به سیاست فرانسه در مخالفت با سلاح هسته‌ای، تصریح کرد که ایران کاملاً حق استفاده از انرژی هسته‌ای را دارد.

فابیوس در خصوص بحران سوریه، ضمن تشریح دیدگاه کشورش، نقش جمهوری اسلامی ایران در کمک به حل این بحران را مورد توجه قرار داد.

در این ملاقات طرفین همچنین پیرامون مخاطرات تروریسم و افراط گرایی در منطقه و تسری آن به سایر نقاط جهان و حفظ دستیابی گروه‌های افراطی به سلاح شیمیایی در سوریه گفت‌وگو کردند.

تلاش مشترک طرفین برای یافتن راه‌ها و مکانیزم رفع موانع و ایجاد بستر مناسب جهت تسهیل همکاری‌های دو کشور در حوزه‌های مختلف سیاسی، فرهنگی و علمی و استمرار رایزنی‌ها از دیگر محورهای مذاکرات دکتر ظریف و فابیوس در این ملاقات بود.

اضافه می‌شود دکتر ظریف همچنین با حضور در نشست موسسه ایفری پیرامون انتخابات اخیر ریاست جمهوری در ایران با مشارکت گسترده مردم و سیاست خارجی دولت یازدهم منبعث از این انتخابات، خطرات تروریسم و افراط گرایی در جهان و ضرورت اهتمام و اقدام جمعی جامعه جهانی برای برخورد با این پدیده شوم و رویکرد جدید بین‌المللی در قرن بیست و یکم برای ایجاد جهانی در صلح و امنیت سخنرانی کرد.

در این نشست که با حضور جمعی از شخصیت‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، محققین، صاحبان صنایع، سفرا، اصحاب رسانه و نمایندگان مجالس ملی و سنای فرانسه برگزار شد، دکتر ظریف به سوالات حاضرین در خصوص روابط ایران و فرانسه، روابط ایران و همسایگان، بحران سوریه، تروریسم و افراط گرایی، مسئله فلسطین و خاورمیانه، برنامه هسته‌ای ایران، بیداری اسلامی و افغانستان و عراق پاسخ داد.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=105774

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر