4

حل مشکلات معیشتی با آزاد شدن پول های بلوکه شده

  • کد خبر : 107719
  • ۰۵ آذر ۱۳۹۲ - ۱۵:۱۵

یک اقتصاددان با بیان اینکه با ۸ میلیارد دلار می‌توان مباحث مهم و معیشتی ایران را حل کرد، گفت:‌ مشکل اقتصاد کشور تحریم نیست و اکنون با سه برابر شدن درآمدها مشکلات باید حل شود.

خبرگزاری فارس: مشکلات معیشتی مردم با ورود ۸ میلیارد دلار باید حل شود

سعید لیلاز در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، در خصوص تأثیرات اقتصادی توافق ۵+۱ با کشورمان اظهار داشت: هنوز روی مفاد تفاهمنامه ابهام دارم ولی به نظر می‌رسد بین ۶۰ تا ۱۰۰ درصد در درآمدهای ارزی دولت و وصولی ارز اثر داشته و آن را افزایش می‌دهد.

این اقتصاددان با بیان اینکه درآمدهای بلوکه شده ایران آزاد خواهد شد گفت: باید منتظر به ثمر نشستن کاهش تحریم‌ها باشیم و ببینیم تا چه حد کاهش خواهد یافت.

این کارشناس اقتصادی تأکید کرد: معتقدم این توافق مجموعه درآمدهای نفتی ایران را افزایش می‌دهد و حتی در صورتی که مباحث مربوط به پتروشیمی‌ها آزاد شود عملکرد بهتر خواهد شد.

به گفته لیلاز، اکنون هم قادر هستیم روزی ۲ میلیون بشکه نفت صادر کنیم که به معنی روزی ۲۰۰ میلیون دلار و در مجموع ۷۰ میلیارد دلار درآمد است و نسبت به آن چیزی که اکنون در حال اتفاق افتادن است یعنی کمتر از ۳۰ میلیارد دلار بوده که دولت به این درآمد دسترسی هم ندارد.

لیلاز در خصوص ابهامات تفاهمنامه میان کشورهای غربی بیان داشت: آنچه مهم است متن تفاهمنامه بوده و نه آنچه در صحنه عمل رخ می‌دهد که گفته می‌شود محدودیتی در فروش نفت ایجاد نخواهد شد و اکنون می‌توان روزی یک میلیون بشکه نفت فروخت و نزدیک به ۸ میلیارد از دارایی‌های ایران آزاد می‌شود.

وی افزود: ورودی ارز در شش ماه آینده ۲ برابر شش ماه قبل می‌شود.

این اقتصاددان با بیان اینکه ماه گذشته یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه نفت فروختیم تصریح کرد: این ماه گفته می‌شود ۷۰۰ هزار بشکه فروخته شده که تفاوت چشم‌گیر دارد و در عین حال دسترسی به ارز نفت فروخته شد وجود نداشت و مجبور بودیم برنج کهنه هندی وارد کنیم.

 

* مشکل اقتصاد کشور تحریم و ارز نیست

این کارشناس اقتصادی اظهار داشت: حتماً ورود چنین ارزها و درآمدهایی مشکلات را حل می‌کند و البته باید یادمان باشد مشکل کشور و اقتصاد مسئله ارز نیست مشکل اقتصاد ایران تحریم نبوده و اکنون نیز نیست.

وی تأکید کرد: مسئله اصلی اقتصاد ایران مدیریت و سوء مدیریت حاکم بر کشور است.

به گفته لیلاز، اگر تحریم مشکل اقتصاد بود چرا در سال ۸۷ که بدترین عملکرد اقتصادی را داشتیم که طی آن ۲۵ درصد تورم وجود داشت و رشد اقتصادی به صفر رسید در حالی که در همان سال ۹۰ میلیارد درآمد ارزی داشته و سال ۹۰ که تحریمی شروع نشده بود بالاترین درآمد نفتی در تاریخ کشور رسیدیم ۱۱۹ میلیارد دلار نفت فروخته شد که تنها ۳ درصد رشد اقتصادی داشتیم و مسئله تورم ربطی به تحریم ندارد.

وی افزود: سرمایه‌گذاری نکردن در ایران از سال ۸۶ شروع شد و در طول این سالها به صفر رسید و مشکلات از ۶ سال پیش شروع به ظاهر شدن کرد و مسئله اقتصاد تحریم نیست و انتظار نباید داشت با لغو تحریم همه مشکلات حل شود.

 

* حل مشکلات معیشتی با آزاد شدن پول های بلوکه شده

لیلاز تأکید کرد: با ۸ میلیارد دلار می‌توان مباحث مهم و معیشتی ایران را حل کرد و به دولت فرصت می‌دهد برنامه‌ریزی طولانی‌مدت انجام دهد.

این کارشناس در خصوص چگونگی استفاده از درآمدهای نفتی و دلار‌های بلوکه شده گفت: پول‌های تصرف شده را احتمالاً اجازه معامله خواهند داد و کافی است که اعتبار آن به کشور اختصاص یابد و اکنون ۷۰ درصد از قدرت خرید ارزی دولت افزایش خواهد یافت.

وی خاطرنشان کرد: تصور اینکه کشورهای چین و هند بهتر از کشورهای غربی هستند و در مباحث اقتصادی و عرصه بین‌المللی تفاوت دارند اشتباه است زیرا در تحریم‌ها بد عمل کردند.

 

* قیمت دلار ۲۸۰۰ تا ۳ هزار تومان در بودجه منطقی است

لیلاز در پاسخ به این سؤال که وضعیت نرخ ارز در بودجه سال آینده چگونه پیش‌بینی می‌شود تصریح کرد: اگر مذاکرات مثبت پیش برود قطعاً تک‌ نرخی خواهد شد و پیش‌بینی این است که این اتفاق تا قبل از عید رخ دهد و اکنون نیز فاصله نرخ ارز دولتی و بازار زیر ۱۰ درصد فاصله دارند و اینکه نزدیک شدیم به نظام تک نرخی تا بتوان یک عدد را در نظر گرفت.

 

* قیمت هر بشکه نفت ۹۵ تا ۱۰۰ دلار

وی تأکید کرد: احتمال یکسان شدن نرخ ارز موجود دارد و بین ۲۸۰۰ تا ۳۰۰۰ تومان آن را در بودجه پیش‌بینی کنیم و قیمت نفت را نیز بین ۹۵ تا ۱۰۰ دلار برای سال آینده معقول است.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=107719

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر