2

ایران به جمع ۴ کشور توانمند در درمان تومور بدخیم کبدی کودکان پیوست

  • کد خبر : 114888
  • ۲۸ دی ۱۳۹۲ - ۱۵:۴۸

رئیس بخش پیوند بیمارستان محک از انجام موفقیت‌آمیز درمان تومور بدخیم کبدی در کودکان با استفاده از سلول‌های بنیادین خبر داد و گفت: با انجام این پیوند ایران به جمع کشورهای آمریکا، ایتالیا و ژاپن پیوست.

امیرعباس هدایتی در نشست خبری در مورد پیوند موفقیت‌آمیز سلولهای بنیادین برای درمان تومور کبد در کودکان گفت: از سال گذشته که بخش پیوند بیمارستان محک افتتاح شد، ۵۳ بیمار از ۱٫۵ ساله تا ۲۵ ساله با میانگین ۱۱ سال پیوند شده‌اند.

وی ادامه داد: از این تعداد ۳۰ مورد پسر، ۲۳ مورد دختر، ۳۱ مورد پیوند بیمار از خود و ۲۲ مورد پیوند از فرد دیگر با موفقیت انجام گرفته است.

هدایتی با اشاره به اینکه بیمارستان محک توانایی انجام اعمال پیوندی مغز استخوان، بند ناف و خون محیطی را دارد گفت: در بیمارستان محک لیست انتظاری وجود دارد که بر اساس آن افراد داوطلب برای اهدای پلاکت خود ثبت‌نام می‌کنند تا خانواده و بیمارانی که نیازمند پلاکت هستند به راحتی آن را دریافت کنند.

رئیس بخش پیوند بیمارستان محک تصریح کرد: در حال حاضر پیوند مغز استخوان برای درمان سرطان خون، کم‌کاری مغز، تومور چشم و بسیاری از سرطان‌ها انجام می‌شود و امروز نیز کشور ایران به جمع سه کشور آمریکا، ایتالیا و ژاپن در درمان تومور بدخیم کبدی پیوست.

وی گفت: در حال حاضر صف‌های طولانی برای بیماران سرطانی در بیمارستان وجود دارد و  خانواده‌ها برای گرفتن تأییدیه بیمه و خرید داروهای اصلی با مشکلات بسیاری مواجهند که حرمت آنها زیر پا می‌رود اما در بیمارستان محک بیمار به دنبال تهیه دارو نمی‌رود و هزینه‌های پیوند که ۴۰ تا  ۵۰ میلیون تومان است توسط خیرین پرداخت می‌شود.

هدایتی با اشاره به اینکه، ۵۳ کودکی که تحت عمل پیوند در محک قرار گرفته‌اند هیچ گونه هزینه‌ای نداده‌اند گفت: تومور بدخیم کبدی کمتر از ۲ درصد تومورها را تشکیل می‌دهند که این تومور با عنوان هپاتوبلاستوم شایع‌ترین نوع تومور کبدی است که یک درصد تمام بدخیمی‌ و ۷۹ درصد تمام سرطان‌های کبد را در بر می‌گیرد.

رئیس بخش پیوند بیمارستان محک تصریح کرد: تومور بدخیم کبدی اغلب کودکان زیر ۲۵ سال را شامل می‌شود و بیشتر در پسران بروز می‌کند.

رئیس بخش پیوند بیمارستان محک در مورد علایم تومور هپاتوبلاستوم گفت: بزرگ شدن شکم و توده شکمی از علایم بارز آن است بنابراین اگر خانواده‌ها در کودکان خود توده بدون درد با احساس تورم، کاهش بی‌دلیل وزن، از دست دادن اشتها، بلوغ زودرس در پسران به همراه تهوع را مشاهده کردند باید مشکوک به این بیماری شوند.

وی گفت: درمان این تومور با جراحی و شیمی درمانی احتمال زنده ماندن فرد را تا ۷۰ درصد بالا می‌برد اما در مواردی این تومور به سایر بخش‌های ریه و مغز استخوان دست‌اندازی کرده، بیماری را شدیدتر می‌کند.

رئیس بخش پیوند بیمارستان محک گفت: طبق تحقیقات انجام شده در اروپا شانس زنده بودن افراد مبتلا به این سرطان در ۵ سال ابتدایی  ۲۵ تا ۲۹ درصد است اما با استفاده از سلول‌های بنیادین شانس درمان را ۷۰ درصد افزایش می‌یابد.

هدایتی افزود: تا سال ۲۰۱۴ فقط ۲۱ کودک مبتلا به سرطان کبد با استفاده از پیوند مغز استخوان درمان شدند که نصفشان قبلاً پیوند شده و دوباره به سرطان مبتلا شدند.

وی گفت: اما اکنون محققان ایرانی در بیمارستان محک توانسته‌اند با استفاده از سلول‌های بنیادین از خون محیطی، تومور بدخیم کبدی را در کودکان درمان کنند.

رئیس بخش پیوند بیمارستان محک گفت: سلول‌های بنیادین از سه روش بافت مغز استخوان، خون محیطی و بند ناف تهیه می‌شود اما بر روی کودک ۱٫۵ ساله که تحت این پیوند قرار گرفته به دلیل وزن پایینی که داشت نمی‌توانستیم از مغز استخوان سلول‌هایش را تهیه کنیم.

وی گفت: این کودک با وزن ۱۰ کیلوگرم شرایط مناسبی را برای تخلیه سلول‌های بنیادین از مغز استخوان و گرفتن خون نداشت به همین دلیل سلولهای بنیادین را از خون محیطی تهیه کرده تا سایر فرآورده‌های خونی پلاسما و گلبول‌های سفید مجدد به خونش بازگردد.

هدایتی تصریح کرد: آرین این کودک ۱٫۵ ساله از ۶ ماهگی تومور کبدی‌اش تشخیص داده شده و تحت جراحی و شیمی‌درمانی قرار گرفت اما با توجه به اینکه تومور از بین نرفت از ابتدای آذر تحت درمان با استفاده از سلول‌های بنیادین قرار گرفت.

رئیس بخش پیوند بیمارستان محک افزود: آرین پس از انجام پیوند و گذشت ۱۱ روز، وضعیت مساعدی دارد و سلول‌های بنیادین آن تولید و بازسازی شدند. این کودک توانست پس از تحمل ۴ ساعت متصل شدن به دستگاه و انجام پیوند سنگین درمان شده و امروز از بیمارستان مرخص شود.

رئیس بخش پیوند بیمارستان محک: با اشاره به اینکه  بیماران بسیاری از کشورهای همسایه مانند آذربایجان و افغانستان برای درمان سرطان به محک می‌آیند گفت: مؤسسه محک برخلاف مراکز دیگری که با عنوان توریسم‌درمانی فعالیت کرده ، فقط به دنبال کسب درآمد هستند از سراسر ایران کودکان سرطانی را تحت درمان قرار می‌دهند بدون آنکه کوچکترین وجهی از آنها دریافت کنند.

هدایتی در مورد درمان سرطان‌ها با استفاده از سلول‌های بنیادین گفت: در برخی سرطان‌های بدخیم مانند تومورهای غدد لنفاوی، شکمی، سرطان خون، تومور کلیه و کبد از این روش استفاده می‌شود و در درمان بیماران تالاسمی بیماران متابولیک، روماتولوژی و ایمونولوژی (نقص ایمنی بدن) کاربرد دارد.

 

عظیم مهرور، رئیس بیماستان تخصصی محک نیز در نشست خبری به مناسبت انجام موفقیت‌آمیز درمان تومور بدخیم کبد در کودکان گفت: اگر حمایت‌های مردمی نباشد با توجه به هزینه‌های سرسام‌آوری که درمان بیماران سرطانی دارند نمی‌توانستیم به این روش‌های جدید دست یابیم.

 

وی ادامه داد: در ۵۰ سال اخیر درمان سرطان‌های اطفال بسیار متفاوت شده است. باید مجموعه درمانی به صورت یک تیم فعالیت کند تا همه عوامل درمانی در امر درمان مشارکت کنند.

 

مهرور گفت: تا تیم درمانی نباشد نمی‌توان بیماری‌های صعب‌العلاج و سرطانی را به ویژه در کودکان به راحتی درمان کرد.

 

رئیس بیمارستان فوق تخصصی محک گفت: تومور بدخیم کبدی با عنوان هپاتوبلاستوم یکی از تومورهای شایع در در سرطان‌های کبد است به طوری که حدود ۸۰ درصد این سرطان‌های کبد را در بر می‌گیرد.

 

وی گفت: خوشبختانه امروز توانسته‌ایم جزو ۴ کشور دنیا در درمان این تومور بدخیم با استفاده از سلول‌های بنیادی قرار بگیریم.

 

آراسب احمدیان، مدیرعامل مؤسسه محک نیز گفت: ظرفیت جدیدی در کشور ایجاد شده شاید تا ۵ سال پیش فقط دو گروه بیمارستان‌های دولتی و خصوصی عمدتاً حوزه بهداشت را اداره می‌کردند و بخش عمده دستاوردها در بیمارستان‌های دولتی ارائه می‌شد.

 

وی افزود: اما مؤسسه محک خط جدیدی را در حوزه دستاوردهای درمان ایجاد کرده که جزو معدود بیمارستان‌های خیریه‌ای است که توسط وزارت بهداشت ساخته نشده است.

 

احمدیان گفت: اداره بیمارستان‌ها کار سختی است و هر ۲ سال بودجه آن معادل ساخت یک بیمارستان است.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=114888

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر