2

آپارتمان‌نشینی ایرانیان در قرون وسطی+تصاویر

  • کد خبر : 115002
  • ۲۹ دی ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۵

عضو شورای روستای ابیانه، سابقه آپارتمان‌نشینی در روستای ابیانه را متعلق به ۷۰۰ سال قبل دانست.

محمد حسین ابیانه اظهار داشت: وجود خانه‌های چند طبقه با مالکیت مجزا در ابیانه با قدمت ۷۰۰ سال بیانگر سابقه دیرینه آپارتمان‌نشینی در ابیانه است.

فارس/وی معماری ابیانه را برونگرا خواند و خاطرنشان کرد: سقف‌های چوبی، ایوان‌ها و درهای منقش و پنجره‌های مشبک و اورسی نشانگر هماهنگی در معماری این روستاست.

عضو شورای روستای ابیانه قدمت روستای تاریخی ابیانه را بر اساس آثار تاریخی موجود حداقل متعلق به دوره ساسانیان دانست و افزود: ابیانه روستایی بکر و دست نخورده است که بافت معماری آن با ترکیب احجام از خشت، گل، آجر و تیر چوبی تشکیل شده است.

به گفته وی اسکلت کاملا چوبی و قابل انعطاف در برابر زلزله خانه‌های مسکونی ابیانه یکی از ویژگی‌های معماری تاریخی و هویت اصلی این روستاست.

ابیانه با اشاره به وجود دو نوع خاک قرمز و زردرنگ در این روستا یادآور شد: از خاک قرمز رنگ برای فضای بیرونی خانه‌ها و از خاک رزدرنگ در فضای داخلی استفاده شده است.

وی حدود ۱۵۰ در چوبی از جنس درخت گردو و چنار با قدمت ۶۰۰ تا ۸۰۰ ساله، ساباط‌ها، چهارطاقی آتشکده هارپاک، آب انبار ناره، محراب و منبر قدیمی و تمام چوب مسجد جامع مزین به خط کوفی با قدمت هزار ساله، مسجد پرزله متعلق به عصر ایلخانی، آسیاب آبی، قلعه پالاهومونه، خانه‌های چهارصفه را از جمله آثار تاریخی  روستای ابیانه برشمرد.

عضو شورای روستای ابیانه گویش محلی ابیانه را اصیل‌ترین گویش در کشور دانست و بیان داشت: این گویش برگرفته از زبان دری و بیانگر غنی بودن فرهنگ و تمدن در این روستاست.

به گفته وی حفظ هویت و اصالت فرهنگ و تمدن ابیانه توسط اهالی، تنظیم خانواده و بها دادن به علم و دانش از قدیم الایام تاکنون از ویژگی‌های برجسته فرهنگی مردم روستای ابیانه است.

ابیانه مراسم‌های نخل‌برداری و جق‌جقه‌زنی در ایام تاسوعا و عاشورای حسینی را از معروف‌ترین آئین‌های سنی مذهبی روستای ابیانه ذکر و عنوان کرد: ابیانه‌ای‌ها با تعصب خاص برای حفظ آداب و رسوم سنتی خود، از سراسر کشور در این مراسم شرکت می‌کنند.

وی با اشاره به تأسیس دبستان در سال ۱۳۲۶ بر روی قبرستان این روستا افزود: حدود یکهزار نفر از اهالی ابیانه طی این ۶۶ سال در این دبستان تحصیل کردند که هم‌اکنون بسیاری از آنها نخبگان علمی هستند که در سمت‌های کشوری مشغول به خدمت هستند.

ابیانه از گردهمایی دانش‌آموزان گذشته این دبستان در روستای ابیانه در آینده نزدیک خبر داد و گفت: شورای اسلامی این روستا هم‌اکنون در حال انجام مقدمات برگزاری این گردهمایی و فراخوان آنها از سراسر کشور است.

وی در پایان چاپ بیش از ۵۰ شماره ماهنامه اجتماعی اقتصادی و فرهنگی ویژه ابیانه با عنوان گوهر سبز را از اقدامات فرهنگی انجمن خانه مردم ابیانه با همکاری شورای اسلامی این روستا اعلام کرد.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=115002

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر