3

توجه به فرهنگ در ذات انقلاب اسلامی است

  • کد خبر : 122918
  • ۰۸ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۶

یک استاد دانشگاه اظهار کرد: فرهنگ یکی از مولفه‌های اصلی انقلاب اسلامی بوده است و مقوله فرهنگ و توجه به آن در ذات انقلاب است.

 

عماد افروغ در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، خاطرنشان کرد: فرهنگ با توجه به مولفه‌ها و مشخصه‌های خاص آن امروز به یکی از دغدغه اصلی کشور مبدل شده است و باید مورد بحث قرار گیرد و لازم است اقتصاد با سبقه فرهنگی و علم با سبقه فرهنگی که در ذات انقلاب بوده است مورد توجه و بازنگری جدی قرار گیرد.

 

او با اشاره به نامگذاری سال ۹۳ به نام «اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیرت جهادی» تصریح کرد: بحث فرهنگ و اقتصاد و علم نیازمند یک تفسیر ضابطه‌مند است. علم ضابطه‌مند باید در گرو یک نگرش منطقی و اصولگرایانه به معنی تفکر اصولی و نگرش اجتهادی به امور باشد و هم‌چنین توجه به مولفه‌های فرهنگ و هویتی ایرانی در سال جاری حائز اهمیت است و این مولفه‌ها همان مولفه‌های ایرانی است که زمینه‌ساز انقلاب اسلامی بوده است که یکی از آن‌ها آشتی‌ناپذیر بودن حق و باطل است لذا همواره باید به این سبقه فرهنگی-ایرانی توجه کرد.

 

این فعال سیاسی تأکید کرد: سه گانه فرهنگ، اقتصاد و علم که امسال مورد تأکید رهبری قرار گرفته است نیازمند یک بستر و ظرف تحققی است که متأسفانه به آن کم‌تر توجه شده و در کشور ما معمولا به حرف و شعار بیش‌تر توجه می‌شود اما باید دانست حرف خوب ساختار و ظرف مناسب برای اجرا می‌خواهد و ساختار اجرایی مناسب به اندازه برنامه و هدف اهمیت دارد.

 

عماد افروغ افزود: یکی از مهم‌ترین موضوعات برای تحقق سه‌گانه امسال این است که توجه داشت با ساختار تمرکزگرایانه نمی‌توان کشور را اداره کرد و باید از تمرکزگرایی پرهیز کرد. هم‌چنین علاوه بر محتوا و بستر یا ظرف عملی شدن برنامه‌ها و شعارها، توجه به مقام عمل نیز یکی از مولفه‌های مهم اجرای شعار امسال است و باید دانست که عمل از جایگاه بالایی برخوردار است و در معرفت‌شناسی به آن توجه ویژه‌ای شده است، اما متأسفانه ما در کشور بیش‌تر اهل نظر هستیم تا عمل و لازم است به طور مبنایی این موضوع مورد بازنگری قرار گیرد و عمل، جدی گرفته شود.

 

وی خاطرنشان کرد: در بعد اقتصادی اصلی‌ترین راه رسیدن به پیام و هدف توجه به اقتصاد مقاومتی است و آن چه امروز شاهدیم عده‌ای به عنوان الگوی اسلامی-ایرانی پیشرفت مطرح می‌کنند در قالب اقتصاد مقاومتی قابل تحقق است اما این موضوع هم نیازمند مشارکت همه جریان‌های موجود در کشور است و برون‌رفت از تمرکززدایی و اقتصاد مبتنی بر نفت و هم‌چنین عدالت در تولید و توزیع می‌تواند نقش مهمی در تحقق اقتصاد مقاومتی داشته باشد.

 

افروغ تصریح کرد: در سه گانه امسال یعنی فرهنگ، اقتصاد و علم باید به مولفه فرهنگ بیش‌تر توجه کرد و علم و اقتصادی که بی‌توجه به فرهنگ و یا بیگانه با فرهنگ باشد، علمی نیست که بتواند رافع نیازهای ما باشد.

 

او در پایان تأکید کرد: لازم است با یک برنامه عملی و ایجاد بستر مناسب و ظرف اجرا و با یک نگاه مبتنی بر فرهنگ به موضوعات اقتصادی و علمی که تجربه آن در کشورهای دیگر نیز وجود داشته است به سمت تحقق شعار سال ۹۳ پیش رفت و این موضوع می‌تواند موتور محرکه اقتصاد و فرهنگ کشور باشد.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=122918

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر