2

نقاط ضعف دولت روحانی

  • کد خبر : 123293
  • ۱۱ فروردین ۱۳۹۳ - ۲۰:۵۱

یک استاد دانشگاه معتقد است که مهمترین نقطه ضعف دولت حسن روحانی در سال گذشته، ضعف و عدم انسجام رسانه ای برای دفاع از عملکرد دولت در برابر موج حمله منتقدان بوده است.

 

صادق زیباکلام ضمن بیان این مطلب در گفتگو با فرارو درباره نقاط ضعف دولت روحانی در سال گذشته گفت: اگر بخواهیم منصفانه عملکرد دولت روحانی را مورد نقد و بررسی قرار دهیم به واقع ضعف عمده ای در عملکرد دولت نخواهیم دید. البته این به معنای آن نیست که به طور مطلق نقاط ضعفی در عملکرد دولت در مواجه با مشکلات بروز پیدا نکرد.

 

 

وی افزود: اگر بخواهیم منصفانه درباره نقاط ضعف دولت اظهار نظر کنیم باید شرایطی را که دولت در آن تشکیل شد و همچنین دولت تحویل آقای روحانی شد و از آن مهمتر باید شرایطی که دولت روحانی در آن، به اداره امور مشغول است مورد بررسی قرار دهیم.

 

 

این استاد دانشگاه ادامه داد: اگر چه آقای روحانی، رییس جمهور منتخب و دولت او دولت قانونی است اما برای اداره کشور همین رییس جمهور منتخب و دولت او با محدودیت هایی مواجه است.

 

 

وی با بیان اینکه برای اثبات این مدعا می توان سفر خانم کاترین اشتون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به کشورمان را مورد بررسی قرار دهیم گفت: در اواخر سال ۱۳۹۲ خاتم کاترین اشتون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به تهران آمدند سفری که بر هیچ کس پوشیده نیست که تا چه اندازه از نظر دیپلماتیک برای ایران حائز اهمیت بود.

 

 

زیباکلام افزود: ایشان در جریان این سفر علاوه بر مقامات ایرانی با برخی از شهروندان زن ایرانی ملاقات کرد. از جمله مادر ستار بهشتی و شماری از فعالان حقوق زنان. با این حال نهادهایی قدرتی که مقابل آقای روحانی قرار دارند به جای آنکه اهمیت این سفر را به لحاظ دیپلماتیک مورد توجه و تاکید قرار دهند این دیدارها را برجسته کرده و به آن حمله کردند به طوری که حاشیه این سفر به متن تبدیل شد.

 

 

وی ادامه داد: این مثال ساده ای است که نشان می دهد شرایطی که آقای روحانی در آن قرار دارد چه شرایطی است.

 

 

 

وی با بیان اینکه در چنین شرایطی از دولت روحانی نمی توان انتظارات آرمانی داشت چون می دانیم به شدت در برابر او صف آرایی کرده اند و به هیچ وجه حاضر نیستند که عملکرد دولت همراه با موفقیت باشد گفت: مثال دیگری بزنم تا شرایطی که دولت در آن قرار دارد بهتر تبیین شود. در پایان سال، مشکلات فرهنگ به عنوان یک دغدغه برای مسوولان ما مطرح شد. پس از آن انگشت اتهام نهادهای قدرت وزارت ارشاد دولت روحانی و وزیر مربوطه آقای علی جنتی را نشانه گرفت که اگر وضع فرهنگ چنین است و چنان است مسببش دولت و شخص وزیر فرهنگ است.

 

 

این استاد دانشگاه افزود: در حالی که اگر دقیق و منصفانه بررسی شود، متولی فرهنگ در کشور ما تنها وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیست و در میان ده ها بنیاد، نهاد و ارگانی که به نوعی متولی فرهنگ در کشور فعالیت می کنند تنها این وزارت فرهنگ است که زیر نظر دولت قرار دارد.

 

 

 

زیباکلام تصریح کرد: حملاتی که به دولت روحانی شده و می شود به هیچ وجه به دولت احمدی نژاد نمی شد و تا سال آخر دولت دهم، رییس جمهور وقت هیچ نگرانی از بابت انتقادات نداشت چرا که همین جریاناتی که امروز در قامت منتقد به دولت حمله می کنند در دولت احمدی نژاد در قامت مدافع به منتقدان حمله می کردند.

 

 

وی با بیان اینکه البته در این باب تنها مقصر منتقدان و نهادهای قدرت نیستند گفت: در این رابطه دولت هم مقصر است و معتنقدم که ضعف عمده و قابل توجه دولت روحانی هم از این منظر است جایی که دولت بلد نیست از خود دفاع کند.

 

 

 

این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه نمونه از عجز دولت روحانی در دفاع از خود را در موضوع توافق ژنو شاهد بودیم گفت: از زمان توافق تاریخی ایران و گروه ۱+۵ در ژنو تحت عنوان برنامه اقدام مشترک که گام مهمی در مسیر عادی شدن پرونده هسته ای ایران محسوب می شد شاهد حمله و انتتقادات همه جانبه تندروها به خصوص تندروهای وابسته به جبهه پایداری بودیم.

 

 

وی افزود: ما در در آن دوران در حیرت بودم که چرا دولت در دفاع از خود تا این اندازه عاجز و ناتوان است. در یک دوره ای که دولت زیر حملات سنگین منتقدان تمام قد گارد دفاع گرفته بود و سکوت پیشه کرده بود. پس از آن هم دولت به جای آنکه بخواهد مستند و مستدل از توافق ژنو دفاع کند منتقدان را بی سواد خواند. این در حالی است که انتقاد حق آنها بود شنیدن پاسخ قاطع هم حقشان بود که متاسفانه دریافت نکردند.

 

 

این استاد دانشگاه ادامه داد: این ضعف دولت بود که با وجود آنکه زمینه های بسیاری داشت نتواست از خود دفاع کند. دولت روحانی حتی اگر توان دفاع از توافق ژنو را نداشت کافی بود تنها به مقایسه تاثیر سیاست های پیش گرفت شده دولت با دولت پیشین بپردازد. کافی بود این واقعیت را به رخ منتقدان بکشاند که شما که علم مخالفت با توافق ژنو را بلند کرده اید آیا توان دفاع از سیاست هسته ای دولت های نهم و دهم را دارید؟ سیاست های که هزینه ها سنگینی را به مردم، کشور و نظام جمهوری اسلامی ایران تحمیل کرد.

 

 

وی با بیان اینکه لازم است پاسخ انتقاد را با انتقاد داد و به جای دفاع حمله کرد گفت: روحانی باید در برخی مواقع با توپ پر بدون ترس از و نگرانی از تبعات احتمالی به انتقادات پاسخ قاطع می داد و تیم منسجم رسانه ای واقعیت را بیش از پیش با مردم در میان می گذاشت.

 

 

زیباکلام افزود: روحانی باید بداند تنها راه ارتباطی با مردم قرار نیست رسانه ای باشد که متعلق به همه مردم نیست و در اکنون در خدمت سیاست های گروه هایی است که ۴ میلیون رای بیشتر در کشور ندارند. دولت روحانی باید راه های ارتباطی خود با مردم را با واقعیت های موجود گسترش دهد.

 

 

این استاد دانشگاه با بیان اینکه نقاط قوت دولت روحانی هم برای اهل رسانه و سیاست پوشیده نیست گفت: برای آنکه این نقاط قوت برای همه مردم آشکار شود کافی است در سال جدید دولت روحانی با رفع ضعف رسانه ای خود زمینه شناخت واقعیت کشور با امکان مقایسه نسبت به ۸ سال دولت تحت حاکمیت یک دست اصولگریان را فراهم کند.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=123293

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱
  1. با تمام احترامی که برای دکتر زیبا کلام قائلم ولی کمی یک طرفه دارند صحبت می کنند. ایا به دولت احمدی نژاد هیچ انتقادی نشد؟!!! یکی از روحانیون به ایشان …زاده خطاب کرد و یک مداح آن طور. من اگر الفاظ و کلماتی که خطاب به ایشان بیان شد فهرست کنم. متوجه خواهید شد که در رسانه های مکتوب و مجازی انتقاد بیش از اکنون به دولت روحانی بود.

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر