1

زیباکلام: باید آمریکایی‌ها را درک کنیم

  • کد خبر : 124796
  • ۲۵ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۷:۱۲

استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران گفت:‌ دولت روحانی فکر نمی‌کرد که مساله گروگان‌گیری در سال ۵۸ برای آمریکایی‌ها از این میزان حساسیت برخوردار باشد و حالا دیگر نمی‌تواند عقب‌نشینی کند چون آن وقت متهم به شکست می‌شود.

 

صادق زیباکلام با بیان اینکه روحانی و وزارت خارجه از اینکه نام حمید ابوطالبی در بین گروگان گیران سفارت آمریکا در ایران در سال ۵۸ وجود داشته اطلاعی نداشتند گفت: تیم روحانی از میزان حساسیت آمریکایی‌ها بر روی مساله گروگان گیری دیپلمات‌هایشان در سال ۵۸ در ایران اطلاع نداشته‌اند و همین تحلیل اشتباه آنها منجر به انتصاب ابوطالبی به عنوان سفیر ایران در سازمان ملل شده بود.

این استاد دانشگاه تهران با اشاره به اینکه روحانی از ابتدا فکر نمی کرد که مساله گروگان گیری ۳۳ سال پیش برای آمریکایی ها اینقدر حساس باشد گفت: دولت یازدهم در یک وضعیت دشواری در حال حاضر قرار گرفته است و اگر انتصاب سفیر خود را در سازمان ملل پس بگیرد و فرد دیگری را جایگزین ابوطالبی کند در آن صورت مخالفین داخلی و تندروها به شدت به او حمله خواهند کرد که چرا در برابر استکبار کوتاه آمدید و باید در مقابل زورگویان ایستادگی کنید و حق عقب نشینی نداری.

زیباکلام با تاکید بر اینکه آمریکایی‌ها برای وقایع سفارت‌شان در سال ۵۸ حاضر به کوتاه آمدن و گذشت نیستند گفت: ما باید آنها را درک کنیم و اگر چنین امری برای ما رخ می‌داد ما چه تصمیمی می گرفتیم ؟بر فرض مثال بعد از کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ که منجر به سقوط دولت مصدق شد اگر فردی زنده‌ای که در این کودتا نقش داشت از طرف دولت آمریکا به عنوان سفیر معرفی شود ما چه واکنشی به این انتصاب خواهیم داشت؟ زیباکلام به این مساله رئیس سیا پس از کودتای ۲۸ مرداد برای مدتی سفیر آمریکا در ایران شده بود، اشاره‌ای نکرد.

این تحلیلگر مسائل سیاسی در ادامه مدعی شد: تندروهای داخلی ایران دنبال این هستند که حمید ابوطالبی حتماً به عنوان نماینده ایران در سازمان ملل باشد و تندروهای آمریکایی هم با فشار و لابی دنبال این هستند که از دادن روادید ورود به حمید ابوطالبی به خاک امریکا جلوگیری کنند.

صادق زیباکلام اظهار داشت: راه حل مشکل بوجود آمده بین ایران و آمریکا این است که بیش از این اجازه ندهیم که تندروهای دو طرف (ایران و آمریکا) مشکل ایجاد کنند و برای همین امر باید حسن روحانی و باراک اوباما بر روی این امر خیلی اصرار نورزند و موضع‌گیری دیپلماتیک نداشته باشند و دولت یازدهم هم اصراری بر این امر که ابوطالبی را به عنوان نماینده به سازمان ملل بفرستد نداشته باشد چون در حال حاضر نبود نماینده ایران در سازمان خیلی فوری و فوتی نیست.

استاد دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: اگر نماینده ایران به سازمان ملل کمی دیرتر اعزام شود نه آسمان به زمین می‌آید و نه زمین به آسمان پس بهتر است با مسکوت گذاشتن این موضوع و تفکر بیشتر به کمی تعقل کرد.

وی با بیان اینکه امیدوارم که این موضوع خللی بر روی مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۵ وارد نکند گفت: قدر مسلم این است که ایران و آمریکا به دنبال این هستند تا کاری کنند که اختلافاتشان بر روی عدم صدور روادید برای حمید ابوطالبی به عنوان سفیر ایران در سازمان ملل تاثیری بر روی مذاکرات هسته‌ای نداشته باشد.

زیباکلام در پایان تصریح کرد: قطعاً روحانی اگر می دانست که آمریکایی‌ها تا این حد بر روی موضوع گروگان گیری دیپلمات‌های خود در ۳۳ سال پیش و اشغال سفارت شان حساسیت دارند یقیقناً فرد دیگری را معرفی می‌کرد و از انتصاب ابوطالبی به این مسند و رسانه ای شدن آن جلوگیری می‌کردند.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=124796

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر