2

توافقنامه ژنو ننگین‌تر از عهدنامه ترکمنچای است

  • کد خبر : 124991
  • ۲۷ فروردین ۱۳۹۳ - ۲۱:۱۷

توافقنامه ژنو با عقب‌نشینی‌هایی که تیم هسته‌ای در مقابل زیاده‌خواهی‌های غرب از خود بروز داده است، به حدی ننگین است که باید در مقابل عهدنامه ترکمنچای سجده کنیم.

سعید زیباکلام عصر امروز در نشست دانشجویی با موضوع «توافقنامه هسته‌ای ژنو» که توسط بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد بروجرد برگزار شد، اظهار داشت: امروز دولت و وزارت امور خارجه این مذاکرات را از مردم پنهان کرده‌اند، در حالی که انگلیس، رژیم صهیونیستی و آمریکا از زوایای آن مطلع هستند.

فارس/عضو هیئت علمی دانشگاه تهران ادامه داد: توافقنامه ژنو با عقب‌نشینی‌هایی که تیم هسته‌ای در مقابل زیاده‌خواهی‌های غرب از خود بروز داده است، به حدی ننگین است که باید در مقابل عهدنامه ترکمنچای سجده کنیم.

وی خاطرنشان کرد: ایران از اورانیوم ۲۰ درصد موجود خود، نیمی را برای تولید سوخت راکتور تحقیقاتی تهران اکسید و نیم دیگر را به غنای کمتر از پنج درصد تبدیل می‌کند.

زیباکلام تصریح کرد: البته با گذشت نزدیک به ۶ ماه از این توافقنامه، دیگر نباید از واژه موجود استفاده کرد، چراکه دیگر چیزی از آن نمانده و باید گفت، غنی‌سازی‌ ۲۰ درصد را خدا رحمت کند.

وی با بیان اینکه شروط غرب در توافقنامه هسته‌ای ژنو شایسته ملت‌های وحشی است، نه ملت با فرهنگ و متمدن ایران، ابراز داشت: با جنایت‌هایی که غرب علیه بشریت روا داشته است، وحشیگری جزئی از ذات آنان است.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران عنوان داشت: باید دانشجویان، فرهیختگان و خواص جامعه نسبت به بند بند این توافقنامه حساس باشند.

این مسئول با بیان اینکه پیش از این توافقنامه ایران دارای ۱۹ هزار سانتریفیوژ بوده و الان تعداد این سانتریفیوژها به ۸ تا ۹ هزار سانتریفیوژ کاهش یافته است، متذکر شد: این در حالی است که فعالیت سه چهارم فردو و نصف نطنز نیز متوقف شده و باید منتظر تبدیل شدن رآکتور اراک به یک مخروبه و یا تغییر کاربری آن نیز باشیم.

زیباکلام با بیان اینکه غرب و ۱+۵ معنی احترام متقابل و مذاکره عزتمندانه را نمی‌فهمند، بیان داشت: با شرایطی که در توافقنامه ژنو توسط فرزندان انقلاب بر ملت ایران تحمیل شده است، عزت و فرهنگ ایران زیرسئوال رفته است.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران ابراز داشت: توافقنامه ژنو به حدی ننگین است که باید در مقابل عهدنامه ترکمنچای سجده کرد.

زیباکلام در پاسخی کنایه‌آمیز به ادعای دولت مبنی بر فرو ریختن ساختمان تحریم‌های غرب علیه ملت ایران به تحریم‌های جدید انگلیس علیه ۱۵ نفر از مقامات کشورمان اشاره کرد و یادآور شد: اگرچه طبق توافقنامه تحریم‌های جدید به خاطر فعالیت‌های هسته‌ای ایران اعمال نمی‌شود، اما اتهام نقض حقوق بشر توسط ایران و حمایت از تروریسم بهانه‌های خوبی برای اعمال تحریم‌های جدید علیه کشورمان است.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران از عملکرد رسانه ملی و مجلس در زمینه توافقنامه هسته‌ای ژنو انتقاد کرد و اذعان داشت: باید هوشیار باشیم، چراکه در پیش‌رو اتفاقات بدی داریم.

زیباکلام در پایان با اشاره به محدودیت‌هایی که از سوی ۱+۵ برای رآکتور آب‌سنگین اراک در نظر گرفته شده است، گفت: عدم راه‌اندازی این رآکتور برای ۶ ماه، عدم تولید سوخت بالا در آن و عدم نصب قطعات باقیمانده در این رآکتور بخشی از این محدودیت‌هاست که در توافقنامه ژنو عنوان شده است.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=124991

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر