1

گام دوم هدفمندی یارانه‌ها با شیب ۶۰ درصدی در حال پیگیری است

  • کد خبر : 125133
  • ۲۹ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۶

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: گام دوم هدفمندی با شیبی ۶۰ درصدی در حال پیگیری است، البته نباید فراموش کرد که مسائل ایجاد شده در سال‌های اخیر فاصله ما را با نقطه هدف که در شروع هدفمندی در نظر گرفته بودیم، بیشتر کرده است.

حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی‌مقدم صبح امروز در نشست صمیمی با خبرنگاران رسانه‌های فعال در مشهد مقدس، در پاسخ به سئوالی در رابطه با عدم افزایش یارانه‌ها و برخورد مجلس با این روند، اظهار کرد: مقصود از هدفمند سازی یارانه‌ها این بود که در قالب برنامه‌ای پنج گانه قیمت حامل‌های انرژی و سوختی به فوب خلیج فارس نزدیک شود، گام اول برداشته شد و گام دوم هم با شیبی ۶۰ درصدی در حال پیگیری است، البته نباید فراموش کرد که مسائل ایجاد شده در سال‌های اخیر فاصله ما را با نقطه هدف که در شروع هدفمندی در نظر گرفته بودیم، بیشتر کرده است.

وی افزود: خوشبختانه شاهد این موضوع هستیم که گام ملایمی در اجرای این طرح‌ها برداشته شده و مسلما این گام‌ها شوک قیمتی شدیدی ایجاد نمی‌کند، وجود تزلزل کمتر قیمت بنزین و فرآورده‌های سوختی دیگر حاکی بر این است که شیب ملایمی در این روند جریان دارد و همانطور که وزیر اقتصاد بیان کردند، رسیدن به گام نهایی هدفمندی و رشد اقتصادی در این زمینه به هفت سال فرصت نیاز است تا الگوی مناسبی به مردم ابلاغ شود.

رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با اشاره به طرح در دست اصلاح ساختار قیمت‌ها در دولت و مجلس و برنامه‌هایی که در نظر گرفته شده است، عنوان کرد: در دوره اول اصلاح قیمت‌ها ۱۳۰ درصد دریافتی به وجود آمد که فشار شدیدی را بر بخش‌های مختلف شرکت‌های آب و برق و گاز کشور گذاشت و رفتار این شرکت‌ها را به گونه‌ای به حالت رکود و گاه خاموشی‌هایی را در کشور به بار آورد.

مصباحی مقدم افزود: به طور قطع اصلاح قیمت‌ها شوک تورمی بالایی را از خود به جای نمی‌گذارد ولی ممکن است خطری بزرگ را به ارمغان بیاورد.

رشد نقدینگی مهمترین علت صعود تورم است

وی در ادامه رشد نقدینگی را مهمترین علت رشد تورم در کشور دانست و خاطرنشان کرد: دولت اعتدال خوشبختانه در این روند عملکرد خوبی را از خود به جای گذاشته و تا حدی توانسته است جلوی این روند رو به رشد تورم را بگیرد ولی شاید در آینده شاهد شیب نزولی این روند باشیم، البته همانطور شاهد این موضوع هستیم که در تورم نقطه به نقطه هر ماه نسبت به ماه قبل درصد ارقام از ۴۵ درصد به ۱۹ درصد رسیده است. عموم مردم به دنبال کاهش قیمت‌ها هستند زیرا رابطه مستقیم با وضعیت معیشتی مردم دارد.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در رابطه با لایحه بندی بودجه سال آینده و مشکلاتی که پیش روی مجلس و دولت است،  تاکید کرد: بودجه ارسال شده به مجلس دارای بندها و تبصره‌های متفاوتی است و نیاز به قوانین دائمی دارد و نباید به آن به چشم قانونی یک ساله نگریست، در سال ۸۲ اصلاحات جزئی بر بندهای معدودی انجام شد و در سال ۸۳ و ۸۴ تمام بندها را از لایحه بودجه حذف کردیم و به دولت هم ابلاغ کردیم تا تمام این ارکان را در لایحه‌ای جداگانه برای مجلس بفرستد، ولی متاسفانه سال به سال شاهد این موضوع هستیم که روند به روز شدن لایحه بودجه با مشکل روبه‌رو می شود ولی خوشبختانه سال گذشته دولت به برخی از لوایح ایرادات مختلفی گرفت.

اصلاح قیمت و اصلاح سهمیه بنزین می‌تواند کاهش مصرف این فرآورده را به بار آورد

مصباحی مقدم در پاسخ به سئوال خبرنگار تسنیم که مقدار نرخ سود بانکی و واردات بنزین امسال و در آینده به چه شکل است، تصریح کرد: نرخ سود بانکی در سال‌های اخیر از ۲۰ درصد به ۲۳ درصد تغییر یافته و بانک‌ها کف سود خود را برای سپرده گذاری سپرده گذاران ۲۳ درصد تعیین کرده‌اند که این عمل سبب شده قسمتی از مقادیر بازار سرمایه وارد بازار کار شود و نتایج نگران کننده ای را به بار می آورد.

وی افزود: واردات بنزین هیچگاه متوقف نشده و ما همچنان شاهد این هستیم که روزانه ۷۰ میلیون لیتر بنزین به داخل کشور وارد می‌شود ولی تولید کشوری ما کمتر از ۶۰ میلیون لیتر است و چه بسا از این هم کمتر باشد، همین امر سبب شده که هر ساله واردات بنزین با روندی روبه رشد روبه‌رو شود و این پروسه هیچگاه متوقف نشود، البته در بعضی از موارد واردات بنزین سوپر که برای آلودگی کمتر هوا استفاده می‌شود نتیجه خوبی را از واردات بنزین به نمایش می‌گذارد.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه اگر اصلاح قیمت و اصلاح سهمیه بنزین صورت پذیرد ممکن است با کاهش مصرف روبه رو شویم، اظهار کرد: با وجود تولید سالانه یک میلیون خودرو در کشور و به ویژه خودروهای فرسوده که از چرخه مصرف خارج نمی‌شوند، باید دولت به طور جد برای خارج کردن خودروهای فرسوده از این چرخه اقدام کند و اگر جهت اصلاحی ملایمی در این زمینه صورت پذیرد ما همچنان می‌توانیم شاهد رشد در تولید فراورده‌های نفتی و بنزینی باشیم.

انصراف قشر بی نیاز از یارانه، حمایت از مستضعفین را به همراه دارد

مصباحی مقدم با تاکید بر اینکه اگر بین ۳۰ تا ۶۰ درصد از یارنه بگیران از دریافت یارانه انصراف دهند ما نسبت هزینه‌های درآمد سال‌های اولیه این هدفمندی باز می‌گردیم و سطح به سطح می‌شویم، خاطر نشان کرد: اگر ۵ درصد و یا ۷ درصد از دریافت یارانه انصراف می‌دهند معنای آن این نیست که به همه یارانه تعلق نمی‌گیرد بلکه گروه‌های درآمدی مختلف سعی بر این دارند که از پایین ترین درآمدهای خانوارها شروع به حمایت کند و سطح قابل قبولی توسط دولت که انتظار آن می رود، ارائه شود.

وی بیان کرد: اگر در مرحله اول دولت سقف درآمدی را به جا اعلام می‌کرد به و مردم هم کمتر از این سقف درآمد ثبت نام می کردند، به طور قطع شاید این موضوع در یک مرحله قابل حل می‌بود ولی حالا شاهد این هستیم که دولت هنوز هیچگونه توافقی بر سر عدد و رقم‌های موجود در این مسئله اتخاذ نکرده است.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و محاسابات مجلس شورای اسلامی در توضیح برنامه راهبرد سوم که توسط وی و دو تن از نمایندگان مجلس پیش بینی و طراحی شده است، عنوان کرد: این برنامه مورد استقبال برخی از کارشناسان دولت قرار گرفت ولی به مرحله انجام نائل نشد و اصلاح قیمت‌ها نشان ازاین دارد که به دنبال این موضوع نیستند.

مجلس با تمام قوا در راستای اجرای دستورات اقتصاد مقاومتی عمل می‌کند

وی در ادامه در پاسخ به سئوالی در رابطه با کارت زردهای داده شده به وزرا و مسئولان دولتی در این مدت، اظهار کرد: کارت زردهای داده شده به وزرا تاکنون جنبه هشدار داشته و عزل و نصب روسای دانشگاه‌ها نمونه کوچکی از این هشدار است که باید از سوی وزرا جدی گرفته شود، بیشترین کارت زرد را که از جانب دو فراکسیون فعال در مجلس یعنی فراکسیون رهروان ولایت و دیگری فراکسیون اصولگرایان بوده رقم خورده و تاکنون بیشترین کارت زرد و هشدارها را به این دولت داده‌اند.

وی در رابطه با جاری بودن اقتصاد مقاومتی و الگوهای آن در این دولت، تصریح کرد: اقتصاد مقاومتی نیازمند مقتضیاتی است که نیازمند کار گروهی و مصمم است، مجلس هم با بررسی بندهای ۲۴ گانه ابلاغیه دستورات اقتصاد مقاومتی توسط رهبرمعظم انقلاب، احترام خود را به قانون عملی می‌سازد و اگر نیاز به حذف و یا پالایش و تصویب قوانین جدید در زیر سایه این ابلاغیه باشد، مجلس با تمام قوا عمل می‌کند.

مصباحی مقدم با اشاره به نحوه برخورد دولت با منتقدینش و اتفاقات پیش آمده در این راستا، تاکید کرد: رویکرد دولت و انتظار از آقای روحانی نشان دهنده تعامل و تحمل بیشتر وی بود و نباید مخالفین خود را با شدت از خود می‌راندند و آنها را بی سواد لقب می دادند، دولتی که تاکیدش بر آزادی بیان است نباید چنین واکنشی را از خود به جای می‌گذاشت و می‌توانست آنها را با پاسخی منطقی رابطه متقابل خوبی را از خود به جای گذارد.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس در پاسخ به سئوالی در رابطه با پیش بینی میزان تورم در سال جدید، اظهار کرد: تورم شامل علل‌مختلفی است، ارز و ریال که با فروش به بانک مرکزی دارایی‌های بانک‌های دیگر را بالا می‌برد و یا بازنگری درست در تمامی بخش‌ها از جمله کشاورزی و صنعت و تجارت می‌توانند جلوگیری خوبی از رشد تورم به عمل آورد، انتظارات تورمی علل دیگر تورم زایی است که در شرایط تغییر قیمت‌ها و بی ثباتی قیمت‌ها رخ می‌دهد. تمامی این عوامل می‌تواند تورم را بالا و یا پائین بیاورد.

وی خاطرنشان کرد: دولت باید اطلاع رسانی‌های خود را در زمینه قیمت‌های حامل‌های انرژی به گونه‌ای که آرامش مردم برهم نخورد طراحی کند.

مجلس پیشرو در عملکرد جهادی

مصباحی مقدم با اشاره به رابطه مدیریت جهادی درعرصه اقتصادی، گفت: مجلس شورای اسلامی چه در قانونگذاری و چه در امور دیگر اهتمام بیشتری را در به اجرا در آوردن مدیریت جهادی از خود به جای گذاشته است.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس خاطرنشان کرد: لازم به ذکر است که این تلاش در یک دوره فشرده کاری که با کمک کیسیون تلفیق و در صحن علنی مجلس ساعت‌ها به طول می‌انجامید قابل ستایش و تقدیر است، این موضوع حکایت از این دارد که نمایندگان مجلس عزم خود را برای این روند جهادی جزم کرده‌اند، در این راستا بخش نظارتی مجلس هم قوی تر عمل می‌کند و ما مجلسی‌ها و چون اقلیت منابع در دست ما است باید توجه خود را به دولت معطوف سازیم زیرا که اکثریت منابع در دست آنها است و هر حرکت جهادی از سوی آنها می‌تواند تاثیر شگرفی بر اقتصاد بگذارد.

وی افزود: بنده معتقد هستم که دولت با به‌کارگیری افراد لایق و معتقد به این نوع از مدیریت می‌تواند قدمی بزرگ در پیشرفت اقتصاد مقاومتی از خود به جای بگذارد و سال ۹۳ را سال شروع مدیریت جهادی قرار دهد.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=125133

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر