2

فرود هواپیمای آمریکایی در مهرآباد و سکوت درباره هویت سرنشینان آن

  • کد خبر : 125135
  • ۲۹ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۹

فرود روز سه‌شنبه یک هواپیمای آمریکایی متعلق به بانک یوتا در فرودگاه مهرآباد توجه بسیاری را در مورد هویت سرنشینان آن به همراه داشته است.

به نقل از نیویورک تایمز؛ باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا بارها هشدار داده است که با وجود کاهش تحریم‌های اقتصادی علیه ایران هنوز موانع تجارت با تهران برداشته نشده است. با اینحال روز سه‌شنبه فرودگاه مهرآباد مهمانی ناخوانده داشت. هواپیمایی متعلق به بانک یوتا، سازمانی که دارای ۱۳ شعبه در تمام آمریکا است.

موضوع مربوط به این هواپیما و علت فرود آن در ایران سولات زیادی را در ذهن ایجاد می‌کرد. برت کینگ،  یکی از نماینده‌های سالت لیک سیتی بانک یوتا اعلام کرد این هواپیما در اختیار این بانک قرار دارد. با اینحال از علت حضور این هواپیما در فرودگاه مهرآباد اظهار بی‌اطلاعی کرد. وی در ادامه اعلام کرد که این بانک به عنوان یک امانتدار عمل می‌کند که در این هواپیما دارای سهام مالی است. به گفته وی تحقیقات بانک در این باره ادامه دارد.

سازمان هوایی فدرال اعلام کرد اطلاعاتی درباره سرمایه‌گذاران این هواپیما و اینکه چه کسی از آن استفاده می‌کند در دست ندارد. مقاماتی که در فرودگاه مهرآباد حضور داشته‌اند تنها اعلام کرد که هواپیما وی‌آی‌پی بوده است.

طبق قوانین آمریکا هر هواپیمای این کشور معمولا برای ورود به ایران نیاز به اخذ تاییدیه از سازمان خزانه‌داری این کشور دارد. مقامات ایرانی نیز از اظهار نظر درباره علت حضور این هواپیما و هویت مسافران آن خودداری کرده‌اند. حمید بابایی، سخنگوی ایران در سازمان ملل گفت:” ما اطلاعاتی دراین باره نداریم. از مالک هواپیما سوال کنید.”

این هواپیما به کشورهای زیادی سفر کرده است اما فرود آن در فرودگاه مهرآباد و کشور ایران که هدف تحریم‌های شدید غرب قرار دارد جلب توجه کرده است. برخی از مقامات سابق فدرال که خواستند نامشان فاش نشود اعلام کردند که حضور یک هواپیما با پرچم آمریکا در ایران بیانگر این مساله است که این پرواز در قالب یک سفر تجاری قانونی و تایید شده {از سوی مقامات آمریکایی} صورت گرفته است.

متولی – در این مورد بانک یوتا-  تنها مالک به ثبت رسیده در بانک اطلاعاتی سازمان هوایی فدرال آمریکا است. کینگ اعلام کرد که اجازه انتشار هویت سرمایه‌گذاران این هواپیما را ندارد و این شرکت باید اطلاعات آنها را محرمانه حفظ کند. درحالی که اصل امانتداری به افراد مشهور و مدیران شرکت اجازه مسافرت مخفیانه را می‌دهد  حتی در مخفی نگه داشتن هویت افرادی که پروازها را در اختیار دارند و علت آن نیز می‌تواند مفید باشد.

مراودات بانکی با ایران به طور خاص مشمول تحقیقات ویژه از سوی دولت آمریکا است. به طور مثال بانک اچ‌بی‌سی برای رفع اتهامات مربوط به انتقال میلیاردها دلار از طرف ایران و همچنین فراهم آوردن امکان ورود میلیاردها دلار پول کارتل‌های مواد مخدر مکزیکی به آمریکا مجبور به پرداخت ۱/۹۲ میلیارد دلار شد. حتی پیش از تحریم‌ها نیز هواپیماهای آمریکایی به ندرت وارد ایران می‌شدند. اختلاف میان دو کشور به اندازه‌ای است که حتی فرود اضطراری هواپیماهای تجاری در ایران نیز می‌تواند خوراک خبری مناسبی برای رسانه‌ها باشد.

برت کینگ در مصاحبه‌ای که روز پنج‌شنبه با رسانه‌ها داشت اعلام کرد که تمام تلاش خود را برای مشخص شدن این موضوع انجام خواهد داد. وی در این باره گفت: بانک یوتا بسیار محافظه‌کار است و در ایالت محافظه‌کار یوتا واقع شده است. اگر اقدامی غیرقانونی صورت گرفته باشد ما متوجه خواهیم شد.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=125135

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر