2

فرشچی :امضای ۲ پروتکل دریایی در ۲ ماه آینده

  • کد خبر : 125535
  • ۳۱ فروردین ۱۳۹۳ - ۲۳:۳۴

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: دو پروتکل تنوع زیستی و اثرات زیست محیطی با ماهیت فرا مرزی تا ۲ ماه آینده در ترکمنستان به امضا خواهد رسید.

پروین فرشچی در نشست خبری به امضای ۲ پروتکل دریایی در ۲ ماه آینده اشاره کرد و افزود : برنامه همکاری های منطقه ای خزر در سال ۱۹۹۸ آغاز شد و ایران همکاری های گسترده ای با اعضای این برنامه داشته است.
وی گفت : بزرگترین دستاورد این همکاری ایجاد کنوانسیون تهران است که به مسایل زیست محیطی دریای خزر می پردازد.
فرشچی افزود: در این خصوص ۴ پروتکل شکل گرفته است که ۲ پروتکل با موضوع آلودگی های نفتی و آلودگی های ناشی از فعالیت ها در خشکی به امضا رسیده است.

 

وی ادامه داد : ۲ پروتکل دیگر نیز شامل تنوع زیستی و اثرات زیست محیطی با ماهیت فرامرزی است که تا ۲ ماه آینده در ترکمنستان به امضا خواهد رسید.
معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه به قاچاق سوخت در ۴ سال گذشته اشاره کرد و گفت : در سال ۹۳ کمیته ملی متشکل از نیروی انتظامی ، سازمان های دریایی، استانداریها ، سازمان حفاظت محیط زیست و دیگر نهادهای مربوطه برای این هدف تشکیل شده است که برنامه سازمان حفاظت محیط زیست همگام شدن با نهادهای اجرایی به منظور ریشه یابی این معضل است.
وی در ادامه اکتشاف و استخراج نفت را بزرگترین معضل زیست محیطی خلیج فارس و دریای عمان دانست و افزود : خلیج فارس و دریای عمان به دلیل اهمیت جغرافیایی و منطقه ای همواره از لحاظ اکتشاف و استخراج نفت مورد تهدید زیست محیطی قرار می گیرند.
فرشچی در ادامه به پایش پستانداران خلیج فارس اشاره کرد و گفت : خلیج فارس و دریای عمان از تنوع آبزیان و پستانداران زیادی از جمله دلفین ها، لاک پشت ها و مرجان ها برخوردار است واز آنجا که برخی از این آبزیان مانند لاک پشت ها در معرض خطر انقراض قرار دارند ، پایش این گونه ها به صورت مداوم جزو برنامه های سازمان حفاظت محیط زیست است.
وی افزود : همچنین به منظور حفاظت از فوک های خزری در شمال کشور نیز همکاری های علمی و فنی خوبی با کشورهای فعال در این زمینه انجام شده و قرار است یک مرکز امداد و نجات فوک خزری نیز در شمال کشور ایجاد شود.
فرشچی درادامه به برگزاری دومین جلسه کمیته ملی کشند قرمز اشاره کرد و گفت : یکی دیگر از معضلات زیست محیطی خلیج فارس و دریای عمان بروز پدیده کشند قرمز است که موجب تلف شدن آبزیان بسیاری می شود.
وی افزود : کشند قرمز پدیده ای است که بر اثر شکوفایی نوعی جلبک در پهنه های آبی ایجاد وموجب تلف شدن تعداد زیادی از آبزیان می شود.
معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست درادامه به تهیه پیش نویس استفاده از آب شیرین کن ها اشاره کرد و گفت : برای نظارت و کنترل اثرات مخرب زیست محیطی آب شیرین کن ها از سازمان حفاظت محیط زیست خواسته شد دستورالعملی برای این منظور تهیه کند.
وی افزود : اکنون پیش نویس این دستورالعمل در سازمان حفاظت محیط زیست تهیه شده است و باید به تصویب دولت برسد.

 

وی درباره ادامه مسیر سبز و ساحل پاک نیز افزود : کمیته ملی از ۶ استان شامل تهران ، البرز ، قزوین ، گیلان ، گلستان و مازندران تشکیل شده است و رییس سازمان محیط زیست با استانداران این شش استان تفاهم نامه امضا کرده است تا مسیر سبز را راه اندازی کنیم که فاز نخست آن شروع شده است .
وی همچنین به بحث قاچاق ماهیان خاویاری اشاره کرد و افزود : ساخت سد و صید بی رویه این گونه ماهیان را درمعرض انقراض قرار داده است ، بطوری که اکنون یک کیلوگرم خاویار در بازار جهانی ۵ هزار دلار است در حالی که این مقدار در بازار های منطقه ای ۱۵۰ دلار قیمت دارد .
معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه قاچاق ماهیان خاویار یکی از عوامل عمده کاهش نسل این ماهیان است گفت : یکی از اقداماتی که ما در این خصوص انجام داده ایم رها سازی بچه ماهی در آب های خزر است که در سال ۲۰ تا ۳۰ میلیون بچه ماهی خاویار در دریا رها می شود .
فرشچی درباره بحث انتقال آب دریا به کویر سمنان نیز گفت : این طرح می تواند تبعات خیلی بدی از نظر اکوسیستم داشته باشد ضمن اینکه تبعات منطقه ای نیز برای ما خواهد داشت .
وی افزود : ضمن اینکه در این خصوص هیچ گونه مجوزی و تعاملی در با سازمان انجام نشده است .
لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=125535

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر