4

سرلشکر جعفری: عملکرد سپاه در حفاظت از دستاوردهای انقلاب؛ دلیل هجمه‌های دشمنان علیه سپاه

  • کد خبر : 125597
  • ۰۱ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۲

فرمانده کل سپاه گفت: به دلیل عملکرد سپاه در حفاظت از دستاوردهای انقلاب است که امروز با هجمه‌ها و مخالفت‌های شدیدی از سوی دشمنان انقلاب و نظام روبرو می‌شود.

سرلشکر محمد علی جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی صبح امروز دوشنبه در یک نشست خبری با خبرنگاران که به مناسبت سالروز تصویب اساسنامه سپاه از شورای انقلاب و تاسیس رسمی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برگزار شد، ضمن تبریک سالروز میلاد صدیقه طاهره (س) درباره فلسفه وجودی سپاه پاسداران گفت: فلسفه وجودی سپاه پاسداران که همزمان با پیروزی انقلاب اسلامی و با تدبیر حکیمانه امام خمینی(ره) تشکیل شد، پاسداری از انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی است که این نظام در سال‌ها انتظار، مجاهدت و تلاش‌ و همچنین خون دل خوردن‌های مردم انقلابی ایران تاسیس و حکومتی برپایه اصول و ارزش‌های اسلامی تشکیل شد.

** انقلاب اسلامی “توفنده و پویا” به راه خود ادامه می‌دهد

وی با اشاره به تجربه انقلاب‌ها در سایر کشورهای دنیا و با بیان اینکه عمر انقلاب‌ها معمولا در سایر کشورها ۱۰ الی ۲۰ سال بوده است، خاطر نشان کرد: با این وجود، انقلاب اسلامی در ایران در حالی وارد سی و ششمین سال پیروزی خود شده که توفنده، پویا و زنده و هدفمند به راه خود ادامه می‌دهد.

فرمانده سپاه افزود: به منظور حفظ و همچنین پیش‌برندگی انقلاب اسلامی و نظام اسلامی بود که تصمیم گرفته شد نهادی انقلابی به نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شکل بگیرد که وظیفه و ماموریت آن حفاظت از انقلاب و پاسداری از انقلاب و نظام جمهوری اسلامی در همه عرصه‌هاست.

سرلشکر جعفری همچنین با اشاره به برداشت‌های غلط از فلسفه وجودی سپاه پاسداران و برخی تردیدافکنی‌ها مبنی بر اینکه پس از استقرار کامل نظام جمهوری اسلامی، چه نیازی به وجود سپاه است، گفت: دیدیدم که در سال ۱۳۷۸ رهبر معظم انقلاب به شدت علیه این تردیدافکنی‌ها موضع‌گیری کرده و بر لزوم وجود سپاه پاسداران برای تداوم و پیش‌برندگی نظام جمهوری اسلامی در همه زمان‌ها تاکید کردند.

** عملکرد سپاه در حفاظت از دستاوردهای انقلاب؛ دلیل هجمه‌های دشمنان علیه سپاه

وی افزود: به دلیل عملکرد سپاه در حفاظت از دستاوردهای انقلاب است که امروز با هجمه‌ها و مخالفت‌های شدیدی از سوی دشمنان انقلاب و نظام روبرو می‌شود.

فرمانده کل سپاه پاسداران در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه رابطه سپاه با مردم چگونه است و چرا دشمنان و بدخواهان انقلاب اسلامی در تلاشند سپاه را مقابل مردم قرار دهند، گفت: فلسفه وجودی سپاه حمایت از مردم و همراه بودن با مردم است و اگر ۲،۳ ویژگی و مشخصه بارز و برجسته برای سپاه بشماریم، قطعا یکی از آنها مردمی بودن خواهد بود که در کنار انقلابی بودن و مذهبی بودن، ویژگی‌های ۳ گانه سپاه را تشکیل می‌دهند.

سردار جعفری افزود: مردمی بودن سپاه فلسفه‌اش آن است که خود انقلاب اسلامی بدون مردم و خواست، حمایت، اعتقاد و باور مردم اصلا معنایی ندارد لذا وقتی انقلاب اسلامی اینقدر وابسته به مردم و حمایت و پشتیبانی ملت است، چگونه می‌شود سپاه بتواند مقابل مردم باشد؛ این یک مسئله تناقض‌آمیز است که سپاه را بتوانند غیرمردمی جلوه دهند. همه عرصه‌های ماموریتی سپاه مرتبط با مردم است و سپاه بدون مردم نمی‌تواند نقش‌آفرینی کند.

وی با بیان اینکه در حوزه‌های دفاعی و سایر حوزه‌ها، اعتقاد سپاه همواره به‌کارگیری نیروهای مردمی بوده است، گفت: در جنگ تحمیلی نیز برخلاف نظریه بنی‌صدر و مخالفت شدیدی که وی با حضور مردم در جبهه‌های نبرد داشت، امام راحل بر این امر یعنی مردمی کردن امور تاکید داشت که بعداً در قالب بسیج نیروهای مردمی با سازماندهی سپاه عازم جبهه‌های نبرد شدند.

** “فتنه ۸۸” بزرگترین فتنه سیاسی – امنیتی علیه انقلاب بود

فرمانده کل سپاه در همین زمینه افزود: در فتنه ۸۸ نیز که بزرگترین فتنه سیاسی – امنیتی علیه انقلاب بود، بدون حضور موثر مردم ماموریت خنثی‌کردن فتنه قابل انجام نبود.

سردار جعفری در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری مبنی بر اینکه تعامل سپاه با دولت‌ها چگونه بوده و انتقاد شما از دولت کنونی درباره عدم استفاده از ظرفیت‌های سپاه و بسیج به چه مسئله‌ای مربوط می‌شود، گفت که سپاه همواره با دولت‌ها و با هدف ایفای نقش در راستای برقراری امنیت، رفاه و آسایش همکاری داشته و با توجه به اینکه سپاه و بسیج گستردگی فراوان و توان عظیمی دارند، می‌توانند با همکاری دولت در راستای خدمت‌رسانی به مردم نقش فعالی داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه البته دیدگاه دولت‌ها متفاوت بوده و در بعضی دولت‌ها ممکن است این تعامل به دلیل برخی نگاه‌ها در دولت تحت‌الشعاع قرار بگیرد، تصریح کرد: هدف انقلاب اسلامی چیزی جز حفظ باورها و اعتقادات و ارزش‌های مردم در عین خدمت‌گذاری به مردم نبوده و نیست اما برخی دولت‌ها ممکن است بعضی از ارزش‌ها و اعتقادات را با نگاه خود در تعارض دیده و صرفا هدف‌های سیاسی را دنبال کنند که در این باره نیز ممکن است سپاه تذکراتی را ارائه و نقش‌آفرینی خود را بر اساس ماموریتش به منظور حفظ ارزش‌ها و فرهنگ داشته باشد.

فرمانده کل سپاه ادامه داد: گله ما این بود که با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری به نگاه به درون و ظرفیت‌های داخلی برای مقابله با جنگ اقتصادی دشمنان می‌توان از ظرفیت و توان عظیم سپاه و بسیج استفاده کرد که البته این ظرفیت و توان عظیم بسیج به سازماندهی مردم کشورمان در این نهادها بر می‌گردد چرا که به عنوان مثال بسیج با بیش از ۲۰ میلیون عضو، ظرفیت بزرگی را تشکیل می‌دهد که می‌تواند در راستای اقتصاد مقاومتی به کمک دولت بیاید اما ورود سپاه و بسیج و کمک به دولت منوط به مطالبه، حمایت و خواست خود دولت است که هر چند در ابتدای کار این اقدام از سوی دولت صورت گرفت اما در حال حاضر شاید به دلیل تمرکز دولت بر روی اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها و یا مسائل دیگر، هنوز از این توان عظیم سپاه و بسیج استفاده نشده است.

** تهدیدات فرهنگی در حال حاضر مهمترین تهدید علیه انقلاب اسلامی است

سردار جعفری در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری تسنیم مبنی بر اینکه از نظر شما مهمترین تهدیداتی که امروز انقلاب اسلامی با آن مواجه است، چه تهدیداتی است و سپاه در مقابله با این تهدیدات چه برنامه‌ای دارد، گفت: تهدیدات فرهنگی در حال حاضر مهمترین تهدید علیه انقلاب اسلامی است چرا که دشمن در این عرصه، باورها و اعتقادات مردم را هدف گرفته که انقلاب اسلامی برآمده از همین باورها و اعتقادات است و همچنین مهمترین مزیت و برتری نظام جمهوری اسلامی نیز از همین باورها و اعتقادات نشات می‌گیرد.

وی با بیان اینکه دشمن بر روی این عرصه متمرکز شده چرا که معتقد است اگر باورها و فرهنگ مردم را بتواند تغییر دهد، انقلاب اسلامی خود به خود از بین می‌رود، خاطر نشان کرد: امروز در جنگ نرم فرهنگی هستیم البته تهدیدات و فشار اقتصادی نیز به کمک این تهدید فرهنگی دشمن آمده و دشمنان با تحریم پولی، بانکی، ارزی، نفتی می‌خواهد مردم را به این نتیجه برساند که باید در نگاه‌ها و اعتقادات خود تجدیدنظر کند.

** یکی از ماموریت‌های اصلی سپاه در حال حاضر مقابله با تهدیدات نرم فرهنگی است

فرمانده کل سپاه ادامه داد: یکی از ماموریت‌های اصلی سپاه در حال حاضر مقابله با تهدیدات نرم فرهنگی است که در این زمینه، هم سازمان پیش‌بینی کرده و نیز برنامه‌های مفصلی را در دستور کار دارد؛ البته کارهای فرهنگی زمان‌بر بوده و مانند کارهای امنیتی و نظامی زودبازده نیست.

سردار جعفری در پاسخ به سوال دیگری درباره ورود سپاه به عرصه‌های اقتصادی و سازندگی، گفت: متاسفانه از رسانه‌های دشمن سوال کردند که سپاه وارد عرصه‌های اقتصادی شده ناخودآگاه برای برخی خودی‌ها اینگونه جا افتاده که سپاه به عرصه اقتصادی ورود کرده است؛ این در حالیست که چنین تعبیری اشتباه بوده و سپاه به عرصه اقتصادی ورود نکرده بلکه ورود سپاه در عرصه‌های مربوط به سازندگی بوده است.

وی با اشاره به تاریخچه‌ای از ورود سپاه به عرصه‌های سازندگی، گفت: حدود ۲۰ سال قبل سپاه بر اساس ماموریت خود پس از جنگ تحمیلی با توجه به عقب‌مانده بودن زیرساخت‌های کشور در پیش از انقلاب و همچنین صدمه دیدن شدید این زیرساخت‌ها در دوران جنگ، با توجه به توان عظیم مهندسی که در اختیار داشت وارد عرصه سازندگی شد که مورد استقبال دولت وقت قرار گرفت و امروز این توان عظیم در عرصه سازندگی، در اختیار سپاه است. اگر سپاه در این زمینه وارد نشده بود نمی‌توانستیم این مقدار زیرساخت در کشور که متکی به توان‌های بومی‌ و داخلی است، داشته باشیم.

** سپاه در عرصه سازندگی با بخش خصوصی رفاقت و با شرکت‌های خارجی رقابت دارد

فرمانده کل سپاه تاکید کرد که سپاه پاسداران در عرصه سازندگی با بخش خصوصی رفاقت و با شرکت‌های خارجی رقابت دارد و رقیب بخش خصوصی در داخل محسوب نمی‌شود.

سردار جعفری همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص ویژگی‌های مدیریت جهادی نیز گفت: یکی از ویژگی‌های مدیریت جهادی این است که باید در کار مدیریت، هدایت و تصمیم‌گیری، اخلاص برای رضای خدا وجود داشته باشد و کارها برای جلب رضایت دیگران انجام نشود.

وی تلاش و سخت‌کوشی و همچنین حضور میدانی و در صحنه را از دیگر ویژگی‌های مدیریت جهادی خواند و گفت: مدیریت جهادی برتر از مدیریت بحران است و در این زمینه سپاه تجربه‌های زیادی در دوران دفاع مقدس و پس از آن دارد.

فرمانده کل سپاه تحول‌آفرینی و مدیریت انقلابی را یکی دیگر از ویژگی‌های مدیریت جهادی خواند و گفت: متاسفانه دیده می‌شود در بسیاری از سازمان‌ها، مدیران به همان روش‌های سنتی که مربوط به سال‌های قبل است، اقدام کرده و از مدیریت پویا و تحولی غفلت می‌کنند در حالی که در همه عرصه‌ها و فعالیت‌ها باید از فناوری‌های نوین و روش‌های جدید استفاده کرد و نباید روش‌های قدیمی موجود در سازمان، مدیران را تحت‌الشعاع قرار دهد.

سردار جعفری تاکید کرد: تحقق شعار سال منوط به تحقق مدیریت جهادی در عرصه‌های مختلف است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه ماموریت سپاه در حفظ و استمرار انقلاب اسلامی فقط محدود به داخل مرزهای کشور نیست، گفت: محور کلی و جوهره اصلی انقلاب اسلامی مخالفت با نظام سلطه و نظم نوین جهانی ایجاد شده توسط همین نظام سلطه است لذا سپاه در ماموریت خارج از کشور خود حمایت از مردم مظلوم جهان به ویژه مردم فلسطین را در دستور کار خود دارد و امروز نیز با توجه به مسئله سوریه و سرمایه‌گذاری نظام سلطه برای مقابله با این خط مقدم جبهه مقاومت، سپاه باید نقش‌آفرینی کند.

فرمانده کل سپاه با بیان اینکه یکی از وظایف سپاه حمایت‌های نرم‌افزاری، فکری، دانشی و تجربه‌ای از جبهه مقاومت است، گفت: وقتی ملتی و کشوری اراده کند مقابل نظام سلطه و آمریکا به عنوان  سردمدار این نظام و همچنین رژیم غاصب صهیونیستی به عنوان نماینده آمریکا در منطقه ایستادگی کند ما از آنها حمایت‌های نرم‌افزاری و فکری می‌کنیم.

** ایران بنا بر وظیفه طبیعی خود از سوریه حمایت مردمی و دانشی می‌کند

سردار جعفری با بیان اینکه سپاه در سوریه حضور میدانی ندارد بلکه کمک ما به دولت سوریه کمک مشاوره‌ای و انتقال تجربیات است، خاطر نشان کرد: امروز سوریه به دلیل قرار گرفتن در خط مقدم جبهه مقاومت مورد غضب آمریکا قرار گرفته و نظام سلطه با شیطنت و خباثت بزرگترین حمایت‌ها را از تروریست‌ها انجام داده و آنها را مسلح می‌کند لذا وظیفه هر مسلمانی است که با این حرکت مقابله کند و جمهوری اسلامی ایران نیز بنا بر وظیفه طبیعی خود از آنها حمایت مردمی و دانشی می‌کند و این حمایت از مردم سوریه را نیز بارها به صورت علنی و با افتخار اعلام کرده‌ایم.

وی تاکید کرد: خود مردم سوریه به اندازه کافی به صورت میدانی در عرصه حاضر بوده و در حال دفاع از خود هستند و نیازی به حضور نظامی ما نیست و حمایت‌های ما در زمینه‌های آموزشی و نرم‌افزاری انجام می‌شود و امروز نیز شاهدیم که بعد از ۲،۳ سال جنگ بسیار تعیین کننده، این جنگ با پیروزی جبهه حق و غلبه جبهه مردمی سوریه علیه تروریست‌ها در جریان است.

** توجه ویژه دشمن برای ناامن‌کردن شمال غرب و جنوب شرق کشور

فرمانده کل سپاه در پاسخ به سوال دیگری راجع به مسئله امنیت در شمال غرب و جنوب شرق کشور، گفت: در شمال غرب و جنوب شرق کشور به دلیل جغرافیای خاص منطقه، وضعیت امنیتی خاصی وجود دارد که دشمنان با سرمایه‌گذاری روی آن و بستر اولیه‌ای که به خاطر جغرافیای طبیعی خاص آن وجود دارد، توجه ویژه‌ای برای ناامن کردن این مناطق دارد اما نیروی زمینی سپاه در این دو منطقه تمرکز خاصی داشته و ایفای نقش می‌کند. البته سیاست و راهبرد سپاه برای حفظ امنیت در این منطقه استفاده از نیروهای بومی و مردمی خود آن مناطق است.

سردار جعفری با اشاره به شرکت سران قبایل و گروه‌ها در جنوب شرق کشور برای تامین امنیت این منطقه تصریح کرد: گروه‌های مردمی در این مناطق سازماندهی شده‌اند که وظیفه تامین امنیت را برعهده دارند و از وقتی خود همین مردم و گروه‌ها در امر تامین امنیت فعال شده‌اند، الحمدلله ناامنی بروز نکرده و اتفاقات چند ماه اخیر در نقطه صفر مرزی بوده است که این امر نیز با توجه به برخی ضعف‌ها در این بخش و نیاز به مهندسی عملیاتی در این مناطق بوده است.

وی اضافه کرد: با توجه به این نیازها، ناچارا بخشی از این مرزها را از برادران ناجا تحویل گرفتیم و مشغول کارهای مهندسی هستیم تا شاهد تکرار حوادث تلخ و ناگوار در این بخش‌ها نباشیم.

فرمانده کل سپاه درباره راهبرد جوانگرایی در سپاه نیز گفت: عمر سازمانی سپاه از ۳۰ سال گذشته و از ۵،۶ سال قبل مجوزی گرفتیم که نیروهای موثر و باتجربه سپاه را حفظ کنیم اما نکته‌ای که باید مورد توجه قرار بگیرد، آینده سپاه است. سپاه بر اساس آینده‌نگری بنا دارد مدیریت‌ها را به جوان‌ها واگذار کرده و برای کادرسازی در این زمینه اقدامات موثری انجام دهد البته نیروهای با تجربه سپاه نیز در کنار جوان‌ها خواهند بود تا تجربیات خود را به آنها انتقال دهند.

سردار جعفری در پایان گفت: با توجه به اینکه روحیه انقلابی باید در سپاه موج بزند و این روحیه انقلابی نیز معمولاً در جوانان بیشتر است، به دنبال بهره‌گیری بیشتر از این روحیه‌ها و شور انقلابی در سپاه هستیم.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=125597

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر