2

بازار مسکن چگونه از رکود خارج می شود؟

  • کد خبر : 125694
  • ۰۲ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۶

مدیرعامل شرکت مادرتخصصی عمران شهرهای جدید می گوید متوسط پیشرفت مسکن مهر در شهرهای جدید ۷۵ درصد است و امیدواریم در پایان سال ۹۳ بالای ۹۰ درصد مسکن های مهر را تحویل دهیم.

 در شرایطی که بازار مسکن در سال گذشته با افت قیمت و رکود همراه بود بسیاری از کارشناسان افزایش قیمت در سال ۹۳ را پیش بینی کرده  و دلیل اصلی آن را نیز ورود به فاز دوم هدفمندی یارانه ها عنوان می کنند.  در همین راستا رئیس جمهور اخیرا  اعلام کرد فاز دوم هدفمندی یارانه ها تا پایان هفته اجرایی می شود تا نگرانی ها درباره آینده قیمت مسکن افزایش یابد. اما در حالی که شمارش معکوس برای اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها آغاز شده رییس کمیسیون تخصصی املاک گفته است با توجه به اینکه فاز اول هدفمندی یارانه‌ها اجرا شده و هیاهو و تاثیرات آن اتفاق افتاده، اجرای مرحله دوم این قانون تاثیر زیادی در بخش مسکن نخواهد گذاشت و جهش قیمت خاصی پیش نمی‌آید.

محسن نریمان معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت مادرتخصصی عمران شهرهای جدید در گفت وگو با نامه نیوز می گوید بازار مسکن تافته جدا بافته ای از جریان اقتصادی کشور نیست و اگر قانون هدفمندی یارانه ها در سال های گذشته بر اساس قانون اجرا می شد هم اکنون شاهد چنین چالش بزرگی در حوزه اقتصاد کشور نبودیم.

به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی ما باید درآمد سرانه مردم را افزایش دهیم و در کنار مقابله با تورم باید چنین اقداماتی را در نظر بگیریم. به طور حتم افزایش درآمد سرانه مردم می تواند به رونق اقتصادی کمک کند. به طور حتم در صورتی که درآمد سرانه مردم افزایش یابد رونق اقتصادی افزایش می یابد و افزایش وام خرید مسکن می تواند به قدرت خرید مسکن کمک کند.

مشروح گفت وگوی معاون وزیر راه و شهرسازی با نامه نیوز را در ادامه مطالعه فرمایید:

***

در شرایطی که قیمت مسکن در سال گذشته افت قابل توجهی داشت اما همچنان رکود در بازار حاکم بود و این رکود امسال نیز ادامه دارد. این در شرایطی است که کارشناسان بازار مسکن از افزایش قیمت مسکن به دلیل ورود به فاز دوم هدفمندی یارانه ها خبر می دهند. شما بازار مسکن در سال ۹۳ را چطور پیش بینی می کنید؟

بازار مسکن تافته جدا بافته ای از جریان اقتصادی کشور نیست. بازار مسکن در زمانی که ما در رونق اقتصادی قرار می گیریم تحت تاثیر قرار می گیرد و از رکود خارج می شود. کارشناسان می گویند برای این که ما از حالت رکود خارج شویم یکی از راه کارهایی که می تواند اقتصاد کشور را فعال کند این است که چرخ های ساخت و ساز کشور به حرکت درآید و باید در ساخت ساز این بخش را فعال کنیم.

بازار مسکن چگونه از رکود خارج می شود؟

فعال شدن بخش ساخت و ساز می تواند اشتغال زایی بزرگی ایجاد کند و زمینه ساز افزایش تولید در صنعت ساختمان بشود. اگر بخواهیم از حالت رکود بازار مسکن خارج شویم باید روش هایی به کار ببریم که بخش ساختمان و ساخت و ساز فعال شود.

یکی از راه کار ها برای خروج بازار مسکن از رکود این است که وام های خرید مسکن باید افزایش یابد و از این راه بستری ساخته شود تا مردم بتوانند مسکن خریداری کنند و انبوه سازان بتوانند به واسطه افزایش قدرت خرید مردم وارد عرصه ساخت و ساز شوند.

در بخش مسکن مهر نیز باید تلاش هایی صورت بگیرد که رونق در بازار مسکن مهر حاکم شود و خرید و فروش های مسکن مهر به روش قانونی آزاد شود و این موضوع می تواند رونق را به بازار مسکن بازگرداند.

از روش های دیگری که دولت یازدهم در حوزه مسکن به دنبال آن است می توان به روش های مشارکت داخلی و خارجی اشاره کرده که باید فعال شود و در صورت جذب سرمایه داخلی و خارجی در حوزه مسکن می تواند با رکود در بازار مقابله کرد.

در سال های اخیر مشکلاتی در اقتصاد کشور از جمله پرداخت یارانه نقدی به طور یکسان به تمام افراد جامعه، رکود در بازار و اقدامات ناقص اقتصادی وجود داشته است که در نهایت مشکلات اقتصادی امروز کشور به وجود آمده و دولت به دنبال مهار آنها است که یکی از اصلی ترین آنها نرخ تورم است.

اما در ماه های اخیر در حوزه سیاسی و به خصوص سیاست خارجی اقداماتی صورت گرفته است که در صورتی که به نتیجه برسد بر رونق اقتصادی کشور تاثیرگذار است. اما هم اکنون با توجه به حساس بودن شرایط اقتصادی کشور باید تمام سناریوها برای حل مشکلات اقتصادی را بررسی کرده و بهترین طرح را برای خروج از شرایط فعلی عملیاتی کنیم.

افزایش وام مسکن قدرت خرید مردم را افزایش می دهد

شما از افزایش وام خرید مسکن به عنوان یکی از راهکارهای بازگشت رونق به بازار مسکن سخن گفتید. آیا قدرت خرید مردم تنها با افزایش وام خرید مسکن افزایش می یابد؟

ما باید درآمد سرانه مردم را افزایش دهیم و در کنار مقابله با تورم باید چنین اقداماتی را در نظر بگیریم. به طور حتم افزایش درآمد سرانه مردم می تواند به رونق اقتصادی کمک کند. به طور حتم در صورتی که درآمد سرانه مردم افزایش یابد رونق اقتصادی افزایش می یابد و افزایش وام خرید مسکن می تواند به قدرت خرید مسکن کمک کند.

اصلی ترین مشکل مسکن مهر چه بود؟

همواره به نحوه اجرای مسکن مهر انتقادهای فراوانی وارد شده و این در شرایطی است که وزیر راه و شهرسازی نیز اعلام کرده اند که تا زمان پایان این طرح نمی توان طرح مسکن اجتماعی را اجرایی کرد. هم اکنون طرح مسکن مهر در چه شرایطی قرار دارد؟

مسکن مهر مشکلات مختلفی را به همراه داشت که دلیل اصلی آن نیز مکان یابی های بدون مطالعه بود که این موضوع موجب ساختن مسکن مهر بدون توسعه زیرساخت ها همچون فضاهای آموزشی، بهداشتی، خدماتی و ورزشی بوده است.

متاسفانه مسکن مهر در مناطقی ساخته شد که از امکانات به دور بود و این درشرایطی است که اگر مسکن مهر با مکان یابی دقیق انجام می شد می توانست تاثیر گذاری خوبی داشته باشد.

چه زمانی پرونده مسکن مهر بسته خواهد شد؟

تلاش می کنیم طرح های نیمه کار مانده مسکن مهررا به نقاط خوبی برسانیم و پیشرفت مسکن مهر در شهرسای جدید به مرز ۷۵ درصد رسیده است و در نیمه اول سال بسیاری از شهرهای جدید مسکن مهر را تحویل خواهند داد.

تحویل ۹۰ درصد مسکن مهر تا پایان سال ۹۳

اما متوسط پیشرفت مسکن مهر در شهرهای جدید ۷۵ درصد است و امیدواریم در پایان سال ۹۳ بالای ۹۰ درصد مسکن های مهر را تحویل دهیم.

مطمئنا مسکن مهر با دستور وزیر راه و شهرسازی و رئیس جمهور قطعا به پایان می رسد و نیمه کاره رها نمی شود اما در حال تلاش هستیم تا طرح های روبنایی و زیربنایی آنها نیز تامین شود که قبلا خیلی به این بخش توجه نشده بود.

یکی از برنامه های جدی دولت در مسکن مهر این است که همزمان با ساخت مسکن مهر به طرح های زیربنایی و روبنایی توجه داشته باشد و مهم ترین اشکال این طرح در گذشته را مشاهده نکنیم.

فاز دوم هدفمندی مسکن را گران می کند؟

با توجه به اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها در روزهای آینده، قیمت مسکن در سال ۹۳ افزایش خواهد یافت؟

به طور حتم افزایش هزینه مردم قطعا قیمت ها را افزایش خواهد داد و افزایش هزینه مردم بر بازارهای مختلف تاثیر گذار خواهد بود. اما باید کارشناسان اقتصادی باید میزان تاثیر فاز دوم هدفمندی را بر بازارهای مختلف محدود کنند و به صورت کنترل شده فاز دوم هدفمندی یارانه ها را اجرا کنند.

نکته ای که وجود دارد این است که اگر قانون هدفمندی یارانه ها در سال های گذشته بر اساس قانون اجرا می شد هم اکنون شاهد چنین چالش بزرگی در حوزه اقتصاد کشور نبودیم.

هم اکنون نیز دولت به دنبال اصلاح نحوه پرداخت یارانه نقدی به مردم است و به نظر بنده دولت می تواند پرداخت یارانه غیر نقدی را جایگزین یارانه نقدی کند و از این طریق تورم را کنترل کند. اما کارشناسان اقتصادی دولت به دنبال مناسب ترین راه برای اجرای فاز دوم هدفمندی هستند.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=125694

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر