1

نیروی کار و کارگر بنیان و اساس اقتصاد هر کشور است

  • کد خبر : 126154
  • ۰۵ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۲۰:۱۲

در نظام لیبرال اقتصادی سرمایه داری، انسان و نیروی کار او همچون مواد خام یک کارخانه است و برخورد این نظام با نیروی کار همانند برخورد آنان با مواد اولیه در یک کارخانه بود

آیت‌الله سید احمد علم الهدی در خطبه‌های عبادی و سیاسی نمازجمعه این هفته مشهد مقدس که در جمع زائران و مجاوران حضرت رضا (ع) برگزار شد، اظهارکرد: کارگر فردی صدقه‌ خور و مستاصل نیست، بلکه عزیزترین، قوی‌ترین و با همت‌ترین انسان‌های یک کشور، نیروی کار آن کشور است، چراکه او با مغز، ابتکار و نیروی بازوی خویش کسب روزی می‌کند و نه تنها به دیگران وابسته نیست بلکه دیگران به او وابسته هستند.

امام جمعه مشهد ضمن تبریک هفته «کار و کارگر» تصریح کرد: بیش از ۲۰۰ سال پیش در یکی از ایالت‌های آمریکا، کارگران به خاطر کاهش ساعت کار قیام کردند، بر همین اساس این روز که مقارن با ۱۱ اردیبهشت است، هفته کار و کارگر نام گرفته است.

عضو مجلس خبرگان با بیان اینکه «کارگران در این قیام مطالبه زیادی نداشتند » خاطرنشان کرد: در نظام لیبرال اقتصادی سرمایه داری، انسان و نیروی کار او همچون مواد خام یک کارخانه است و برخورد این نظام با نیروی کار همانند برخورد آنان با مواد اولیه در یک کارخانه بود.

امام جمعه مشهد با اشاره به اینکه «مظلومیت نیروی کار، میوه و محصول مدرنیته بود»، عنوان کرد: چنین روزی هر ساله به عنوان روز تکریم «نیروی کار و کارگر» در کشورها نامگذاری شده است، که ما نیز این روز را گرامی می‌داریم.

عضو مجلس خبرگان تصریح کرد: اقتصاد مقاومتی نیز به عنوان یک راهبرد قطعی و به عنوان یک حکم ولایی که توسط مقام معظم رهبری بر جریان مدیریتی نظام ابلاغ گردیده، به معنای اقتصاد ریاضتی نیست، بلکه اقتصاد مقاومتی یعنی مقاوم سازی اقتصاد و زمانی مقاوم‌ سازی اقتصاد محقق خواهد شد که نیروی زیربنایی اقتصاد یعنی نیروی کار، اقتصاد را بر مبنای ابتکارش بر دوش بگیرد.

 

وی با اشاره به مولفه‌هایی که مقام معظم رهبری در سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی بر آن تاکید کردند، اظهار کرد: ایشان ابتدا خواستار تکیه بر ظرفیت‌های داخلی شدند، یعنی در مقام توسعه اقتصادی بر ظرفیت داخلی و نیروی انسانی تکیه کنیم.

امام جمعه مشهد توجه ویژه به ابتکار، فناوری و نقش‌آفرینی نیروی انسانی و اتخاذ رویکرد جهادی در عرصه مدیریت و در عرصه کار را از دیگر مولفه‌های مورد تاکید مقام معظم رهبری در سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی برشمرد.

علم الهدی ادامه داد: نیروی کار باید خودش را به عنوان یک مجاهد یکسان ببیند و همان طور که یک رزمنده در جبهه‌های جنگ، هیچ محدودیتی را برای ادامه جهاد نمی‌پذیرفت، نیروی کار و کارگر نیز باید رویکرد جهادی چنین رزمنده‌ای را در محیط کار اتخاذ کند.

امام جمعه مشهد خاطرنشان کرد: در چنین شرایطی کارآفرینان در یک جامعه اسلامی برای قطع کردن وابستگی کشور به بیگانگان، باید سرمایه خویش را در زمینه کار سرمایه‌گذاری کنند، چرا که در چنین صورتی است که اقتصاد مقاومتی بر پایه مردم و بر دوش مردم محقق خواهد شد.

ایسنا/ علم الهدی ادامه داد: اگر اقتصاد بخواهد مردم محور باشد، عنصر کارگر و کارآفرین در نظام اقتصادی اسلام باید فعال شود.

امام جمعه مشهد با تاکید براینکه «در نظام اقتصادی اسلام، سرمایه‌دار بی معنی و کارآفرین معنا دارد»، تصریح کرد: کارآفرین باید پول، امکانات و کار بیافریند تا نیروی کار مبتکر بتواند فعالیت کند.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=126154

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر