1

سرنوشت همه ملت‌های اسلامی به یکدیگر گره خورده است

  • کد خبر : 12801
  • ۱۶ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۲:۱۵

سردار سرلشکر سیدیحیی ‏صفوی در نشست سالیانه بسیج اساتید گفت: باید اساتید بسیجی و صاحبنظران در سطح کشور نسبت به تغییر و تحولات محیط پیرامونی ایران حساس باشند. و قدرت تاثیرگذاری در روند بیداری اسلامی جهان اسلام را داشته باشند. صفوی در ادامه با اشاره به این‌که «تغییر ساختار قدرت در قرن حاضر نیازمند تفکر […]

سردار سرلشکر سیدیحیی ‏صفوی در نشست سالیانه بسیج اساتید گفت: باید اساتید بسیجی و صاحبنظران در سطح کشور نسبت به تغییر و تحولات محیط پیرامونی ایران حساس باشند. و قدرت تاثیرگذاری در روند بیداری اسلامی جهان اسلام را داشته باشند.

صفوی در ادامه با اشاره به این‌که «تغییر ساختار قدرت در قرن حاضر نیازمند تفکر عمیق است» تصریح کرد: نظریه قدرت و حتی ابزار‌های اعمال قدرت در قرن حاضر در حال بازخوانی و باز‌تولید است و یک چهره جدید از قدرت در جهان جدید مطرح است و دیگر قدرت به معنای اعمال نفوذ بر دیگری جهت تغییر رفتار او نیست.

وی خاطر‌نشان کرد: با توجه به وضعیتی که در کشورها و نظام‌های سلطه‌گر اروپائی و آمریکا بوجود آمده است و شرائط بد سیاسی و اقتصادی و تهاجم وحشیانه آنها به کشورهای اسلامی عراق و افغانستان و حمایت ازرژیم آدمکش و کودک کش اشغالگر قدس، که نشان دهنده خوی تجاوزکارانه آنها و باطل شدن حرف‌های آنها در رابطه با حقوق بشر و تئوری‌های اقتصادی، فلسفی و سیاسی غرب می‌باشد، امروز قدرت نرم و تاثیرگذاری فرهنگی و سیاسی، در اولویت توجه ملت‌ها قرار گرفته است.

صفوی با تشریح قابلیت‌ها و ظرفیت‌های اساتید بسیجی، و جایگاه آن‌ها در قدرت نرم گفت: اساتید بسیجی با توجه به توانمندی‌های علمی و بینشی که در مکتب نورانی اسلام ناب محمدی و انقلاب اسلامی وجود دارد می‌توانند با استفاده از این ظرفیت قدرت نرم روی افکار و اندیشه سیاسی ملت‌های اسلامی منطقه شمال آفریقا و خاورمیانه تاثیرگذار و الهام بخش باشند.

وی با اشاره به برهم خوردن نظم سابق قدرت و امنیت در مقیاس بین الملل طی دو دهه گذشته اضافه کرد:

هم‌اکنون به نظر می‌رسد شکل گیری قدرت در پنج فضای استراتژیک در قرن حاضر ممکن است رخ دهد.

وی ادامه داد: این پنج فضا شامل، استمرار وضعیت موجود قدرت در جهان، حرکت به سمت تک قطبی شدن قدرت، بروز و ظهور قدرت‌های قاره‌ای، بروز و ظهور قدرت‌های منطقه‌ای و بروز و ظهور قدرت جدید جهان اسلام است.

وی با اشاره به این‌که «سرنوشت همه ملت‌های اسلامی به یکدیگر گره خورده است» گفت: آرزوی امپراطوری آمریکا در رسیدن به تک قطبی شدن قدرت، با شکست مواجه شده است. در حالی که جهان اسلام با داشتن ظرفیت‌های ژئوکالچر، ژئو اکونومیک و ژئوپلتیک و با داشتن جمعیت حدود یک میلیارد و ششصد میلیون نفر و با امواج بیداری اسلامی که شروع شده است و به فضل الهی ادامه خواهد داشت، می‌تواند تبدیل به یک قطب بزرگ قدرت در قرن حاضر شود.

وی افزود: کشورهای اسلامی از قلمرو جغرافیایی وسیعی برخوردار هستند و قدرت تاثیر گذاری در معادلات اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و امنیتی نظام جهان در قرن حاضر را دارند و جهان اسلام از یک موقعیت و وزن ژئوپولتیکی بسیار بالا برای ارتقاء و دست یابی به یک بلوک قدرت جهانی در ساختار نظم نوین جهانی در قرن ۲۱ برخوردار است.

صفوی در بیان اهمیت منطقه خلیج فارس در تحولات استراتژیک آینده جهان گفت: به نظر می‌رسد طی چند دهه آینده مهمترین منطقه استراتژیک جهان و بلکه هارتلند جهانی را منطقه خلیج فارس و کشورهای پیرامون آن شکل می‌دهند و موقعیت منحصر به فرد جغرافیایی و وجود منابع و ذخایر سرشار و اثبات شده انرژی و ظرفیت ژئو کالچر و تاثیرگذار اعتقادی و فرهنگی و اهمیت کشتیرانی و حمل و نقل دریایی با جهت تجاری و نظامی، ‌از جمله بسترها و عوامل تشکیل دهنده این اهمیت به شمار می‌روند.

صفوی با اشاره به چالش‌های داخلی فراروی کشورهای اسلامی گفت: وابستگی سران کشورها به غرب و حکومت‌های طولانی مدت، تعارض میان استبداد و دموکراسی بین ملت‌ها و حاکمان، اختلافات مرزی و ارضی با همسایگان همچون عربستان، قطر، مصر، سودان، مراکش و صحرای غربی، وجود مناقشات قومی و مذهبی از چالش‌های اصلی کشورهای اسلامی محسوب می‌شود.

صفوی ادامه داد: نرخ رشد جمعیت در این کشورها بالا است، کم سوادی و ناتوانی در تولید علم و دست‌یابی به فناوری‌های جدید از معضلات کشورهای اسلامی به حساب می‌آید فقر، نابرابری اجتماعی، عدم توسعه یافتگی در برخی از کشورها دیده می‌شود و فرار مغزها در جهان اسلام وجود دارد.

وی در خصوص چالش‌های خارجی پیش روی کشورهای اسلامی گفت: عده‌ای از حکومت‌های کشورهای اسلامی به حکومت‌های بیگانه وابسته‌اند و اشغال نظامی شده‌اند و همچنین در این کشورها مناطق بحرانی وجود دارد برخی از کشورها نیز ثبات سیاسی ندارند و وجود شاخص‌های دولت‌های ناپایدار در برخی از این کشورها دیده می‌شود.

دستیار و مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا با تاکید بر این‌که «با تمام این ضعف‌ها، کشورهای اسلامی فرصت‌های بسیاری دارند» اظهار کرد: موقعیت جغرافیایی این کشورها مناسب است و همچنین موقعیت و وزن برتر ژئوپولتیکی کشورهای اسلامی، موقعیت ژئوپولتیکی فرهنگی جهان اسلام و همچنین موقعیت ژئواکونومیکی جهان اسلام از فرصت‌های خوب کشورهای اسلامی به حساب می‌آید.

صفوی در ادامه گفت :حدود ۸۰ درصد تجارت جهانی از طریق ناوبری دریایی صورت می‌گیرد و ناوگان‌های تجاری باید از ‏تنگه‌های استراتژیک جهان، عبور کنند. ‏در دو طرف گلوگاه‌های استراتژیک جهان که به آن‌ها گذرگاه‌های عبور اجباری می‌گوییم، کشورهای ‏مسلمان هستند و می‌توان گفت که ‏اقتصاد جهانی را می‌توانند کنترل کنند.

دستیار و مشاورعالی مقام فرماندهی کل قوا تصریح کرد: کشورهای اسلامی دارای حدود ۵۷ درصد کل ذخایر اثبات شده گاز جهان هستند که کشور ‏عزیزمان ایران بعد از روسیه بیشترین مقادیر گاز دنیا را داراست.‏

وی ظرفیت اثبات شده نفت خام جهان اسلام را حدود ۷۵ درصد خواند و افزود: این میزان ظرفیت اثبات ‏شده در کشورهای اسلامی قرار دارد این در حالی است که آمریکایی‌ها در سال ۲۵ درصد کل تولید نفت ‏خام جهان را مصرف می‌کنند و بعد از آمریکایی‌ها، چینی‌ها هستند و هر کشوری که ‏بخواهد توسعه پیدا کند ‏به این منابع انرژی نیازمند است.‏

صفوی در ادامه سخنان خود با توصیف مولفه‌های شکل‌گیری قدرت جهان ‏اسلام، گفت: به فضل الهی در قرن ۲۱ قدرت جدیدی به عنوان قدرت جهان اسلام بروز و ظهور پیدا خواهد کرد. این ‏قدرت جدید، یک قدرت فرهنگی، سیاسی و ‏اقتصادی است. وحدت و همگرایی جهان اسلام و ملت‌های ‏اسلامی در قرن ۲۱ تشدید خواهد شد. قدرت آمریکا و اروپا رو به کاهش ‏خواهد رفت، صهیونیست‌ها به ‏شدت تضعیف خواهند شد و وزن جمهوری اسلامی ایران و کشورهای اسلامی بالا رفته و وزن آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها پایین ‏‏خواهد آمد.‏

صفوی با تاکید بر نقش مقام معظم رهبری در بیداری اسلامی و وحدت جهان اسلام در شکست راهبردهای نظام سلطه و نجات ملت‌های مظلوم و تحت ستم مسلمان و ضرورت انعقاد و تمهیدات لازم برای استفاده از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های بلاد اسلامی برای رویا رویی با دشمنان قرآن و پیامیر اعظم (ص) گفت: توجه عمیق ملت‌های مسلمان به اندیشه‌های حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبری و نظام جمهوری اسلامی ایران و نوع حرکت آمریکائی‌ها، رژیم صهیونیستی و متحدان آنها علیه ملت‌های اسلامی، رسالت و وظیفه سنگینی برای دفاع از اسلام و هویت اسلامی فراروی همه روشنفکران و علمای جهان اسلام قرار داده است.

وی افزود: در چنین وضعیتی بکارگیری ظرفیت‌ها و توانمندی‌های سیاسی و اقتصادی کشورهای اسلامی،‌ از جمله ابزارهای انرژی و سلاح نفت و گاز و شکل گیری اراده فراگیر در تحریم کالاهای آمریکائی و تعطیلی سفارت خانه‌های رژیم صهیونیستی از جمله اقداماتی است که می‌تواند قدرت وحدت و یکپارچگی جهان اسلام را به رخ سران کفر و الحاد جهانی بکشاند.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=12801

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر