2

قدرت نرم یعنی اقتدار فرهنگی و دیپلماسی مردم محور

  • کد خبر : 12911
  • ۱۷ شهریور ۱۳۹۰ - ۹:۰۰

دکتر محمد باقر خرمشاد با اشاره به حضور و فعالیت ۷۰ تا ۸۰ رایزن فرهنگی گفت: وقتی انقلاب اسلامی ارزشی را ایجاد و این ارزش گوشهای شنوایی پیدا کرده، رایزنان در پی آن تلاش می کنند تا بتوانند اثرگذار باشندآقای خرمشاد در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما، وظیفه سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی […]

دکتر محمد باقر خرمشاد با اشاره به حضور و فعالیت ۷۰ تا ۸۰ رایزن فرهنگی گفت: وقتی انقلاب اسلامی ارزشی را ایجاد و این ارزش گوشهای شنوایی پیدا کرده، رایزنان در پی آن تلاش می کنند تا بتوانند اثرگذار باشندآقای خرمشاد در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما، وظیفه سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی را در دهه چهارم انقلاب اسلامی، معرفی تمدن نوین اسلامی و ایرانی ذکر کرد و گفت: در بیرون هم این نگاه وجود دارد که پدیده تمدنی در حال شکل گیری است و نمونه های آن در سینما یا شعر و ادبیات دیده می شود که جمهوری اسلامی ایران را در آنها صاحب مکتب می دانند.

وی افزود: در سند چشم انداز هم ایران الهام بخش سیاسی و فرهنگی در نظر گرفته شده است،‌از این رو زمانی ما می توانیم الهام بخش باشیم که بتوانیم پدیده تمدنی را شکل دهیم.

خرمشاد تصریح کرد: قدرت نرم که در مقابل قدرت سخت قرار دارد، یعنی اقتدار فرهنگی، دیپلماسی که مردم محور می شود و دولت ها با استفاده از مجموعه ای شامل رسانه، کتاب، فیلم، سخنرانی و مانند آن اثرگذاری می کنند.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با اشاره به حضور و فعالیت ۷۰ تا ۸۰ رایزن فرهنگی گفت: وقتی انقلاب اسلامی ارزشی را ایجاد و این ارزش گوشهای شنوایی پیدا کرده است، رایزنان در پی آن تلاش می کنند تا بتوانند اثرگذار باشند نه این که خود تولید قدرت نرم کنند.

وی در ادامه با بیان گوشه هایی از روند شکل گیری سازمان تبلیغات اسلامی افزود: برای هم افزایی و هماهنگی این سازمان به عنوان قرارگاهی مرکزی شکل گرفت و هم اکنون وابسته به این که رایزنان ما تا چه حد فعال باشند،‌پس از اعلام موضوع یا مواضعی در کشور، آنها مصاحبه می گذارند و رسانه های کشورها هم استقبال می کنند، البته در رایزنی ها، هم ما افراد توانمند داریم و هم نمونه های ضعیف دیده می شود.

خرمشاد جمع آوری تجربیات رایزنان را از جمله سیاستگذاری های ده ماهه تصدی خود دانست و گفت: ضمن آن که در صدد تاسیس پژوهشکده هستیم، به دانشگاه و حوزه به عنوان منابع خود نگاه می کنیم.

وی با اشاره به پاره ای محدودیت ها چه از جانب کشور میزبان و چه محدودیت تعداد هیئت های کشورمان در خارج از کشور افزود: در آینده قصد داریم در جاهایی که برتری نسبی داریم، این برتری را عمیق تر و جایی که نداریم ایجاد کنیم.

خرمشاد تصریح کرد: در این دوره ۳۵ در صد بودجه به فعالیت های متداول و بقیه آن به اقدامات بنیادین و ابتکاری اختصاص یافته است.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در پایان با بیان برخی فعالیت های ترکیه از جمله تاسیس مدرسه در کشورهای دیگر گفت: باید کارهایی از این جنس و نیز حمایت از ایجاد سایت، رادیو، رسانه و روزنامه در کشورهای دیگر انجام شود.

در این گفتگو، آقای خلج منفرد، رایزن فرهنگی ایران در ترکیه، مرکز آموزش زبان فارسی و کتابخانه در آنکارا را از جمله امکانات این رایزنی برشمرد و گفت:‌ مخاطبان ما اقشار مختلف مردم ترکیه و بخش کوچکی هم ایرانیان آن مکان هستند.

وی افزود: ریشه ها و مشترکات تاریخی، برتری ما را در آنجا تشکیل می دهند، ما هم زمانی که برنامه هایی چون هفته قرآن در سراسر ترکیه و هفته فرهنگی اصفهان را برگزار می کنیم که ۹۰ درصد امکانات آن با همکاری نهادهای فرهنگی و دینی آن کشور تامین و نیز با استانداریهای آنها کار می شود، رسانه های ترکیه هم اخبار آن را منعکس می کنند.

آقای جهانشاهی، رایزن فرهنگی ایران در افغانستان هم، به اشاره به روابط رسمی و دیپلماتیک با سازمان های افغانی به برگزاری نمایشگاه بزرگ کتاب در اواخر سال ۸۹ و اوایل ۹۰ اشاره کرد و گفت: علاوه بر این با همکاری وزارت زنان افغانستان،‌در ابتدای امسال، هفته دوستی زنان ایران و افغانستان برگزار شد.

وی افزود:‌ سطح بعدی سازمانهای مردم نهاد هستند، هم اکنون هم بخشی از منابع درسی وزارت معارف افغانستان به وسیله آموزش و پرورش کشورمان تامین می شود.

جهانشاهی با توجه به فعالیت ۲۶ کانال خصوصی در کابل گفت: هیچ شبی نیست که آنها از فیلم ها و مجموعه های ایرانی استفاده نکنند.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=12911

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر