3

هیچ کدام از طرفین به دنبال شکست یا توقف مذاکرات نیستند

  • کد خبر : 133232
  • ۰۹ تیر ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۱

یک کارشناس مسائل بین الملل می گوید به تمدید احتمالی مذاکرات هسته‎ای نباید نگاه بدبینانه‌ای داشته باشیم.

دور جدید مذاکرات هسته ای ایران و ۱+۵ در قالب مذاکرات وین ۶ از تاریخ یازدهم تیر ماه و در هفته جاری به مدت دو هفته در اتریش برگزار خواهد شد تا هیئت های مذاکره کننده ایران و ۱+۵ به ریاست محمد جواد ظریف و کاترین اشتون وارد دومین مرحله از نگارش متن توافق نامه نهایی شوند. همانطور که وزیر خارجه ایران عنوان داشت در دور پیشین این مذاکرات که دو هفته پیش برگزار شد ایران و غرب وارد مرحله نگارش پیش نویس توافق نامه شدند. به گفته ظریف این متن بیش از کلمه شامل پرانتز است، پرانتز هایی که موارد اختلافی در آن ذکر شده است.

ایران و ۱+۵ تا پایان تیرماه یعنی کمتر از ۲۰ روز دیگر تا دستیابی به توافق نهایی و پایان ضرب الاجل توافق ژنو فرصت دارند که بر پرونده مذاکرات هسته ای ایران مهرمختومه بزنند؛ فرصتی که به باور بسیاری از کارشناسان در داخل و خارج از کشور با توجه به حجم اختلافات و عدم انعطاف پذیری طرفین و آنچه زیاده خواهی غرب عنوان شده است تمدید خواهد شد و مذاکرات ادامه خواهد یافت.

در همین راستا  عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه و مذاکره کننده ارشد ایران در پرونده هسته ای در خصوص پیوستن وزرای خارجه گروه ۱+۵ به این دور از مذاکرات نیز عنوان کرده است که در صورتی که توافقی حاصل شود همچون ژنو سه وزاری خارجه ۶ کشور نیز برای توافق نهایی در وین حضور خواهند داشت. بنا به گفته وی روند مذاکرات بعدی قابل پیش‌بینی نیست و احتمال‌های زیادی مطرح است؛ ممکن است زود‌تر از ۲۹ تیر نتیجه حاصل شود یا نیاز باشد برای چند روز پس از تیر ماه نیز مذاکرات ادامه یابد.

در همین رابطه، پیروز مجتهدزاده کارشناس مسائل بین الملل در گفت وگو با خبرنگار نامه نیوز، گفت: آشکار است که کیفیت مذاکرات تابعی از کیفیت شرایط است؛ اگر شرایط ایجاب کند و روند مذاکرات به سمت رفع اختلافات و تمرکز بر سر یک پیش نویس مشترک برسد وزرای خارجه گروه ۱+۵ نیز به مذاکرات اضافه خواهند شد. اکنون فضا و شرایط به گونه‌ای است که نمی‌توانیم درباره کیفیت مذاکرات گمانه‌زنی کنیم و باید ببینیم مواضع طرفین در دور جدید مذاکرات به چه نحوی است.

وی درباره حصول توافق در این دور از مذاکرات که به مدت دو هفته به طول خواهد انجامید، افزود: من فکر می‌کنم توافق ایران و گروه ۱+۵ بر سر یک پیش نویس مشترک در این دور از مذاکرات به این موضوع بستگی دارد که طرف های مقابل ایران بر اساس اصول از قبل برنامه ریزی شده خود دور هم جمع شوند یا اینکه بر اساس خواست یک یا چند کشور گردهم آیند و به همین دلیل باید گفت که همه چیز بستگی به شرایط این دور از مذاکرات دارد.

این کارشناس مسائل بین الملل با بیان اینکه مسئولین مذاکرات هسته ای ایران و گروه ۱+۵ در دوره‌های قبلی تصمیم گرفتند که کار را ادامه دهند و مذاکرات تا رسیدن به توافق نهایی ادامه داشته باشد، تاکید کرد: هیچ یک از طرفین شرایط کنونی را به گونه ای نمی دانند که مذاکرات شکست بخورد یا روند مذاکرات متوقف شود؛ ممکن است مشکلاتی به وجود آید و ممکن است حتی ادامه مذاکرات و دستیابی به توافق نهایی تا رفع اختلافات نهایی به جلسات بعدی موکول شود اما موضوعی که بر همگان روشن است، آن است که عزم ایران و ۱+۵ برای رسیدن به توافق جزم است و این مذاکرات ادامه خواهد یافت.

وی همچنین با اشاره به اینکه نباید انتظارات خود را در موضوع هسته ای به چند دوره مذاکره و یک زمان مشخص محدود کنیم، گفت: ایران و ۱+۵ وارد مرحله نگارش توافق نهایی شدند و شرایط به گونه ای است که نتایج مثبتی در انتظار این مذاکرات است و امیدواریم توافق نهایی حاصل شود.

مجتهدزاده درباره زیاده خواهی های غربی و لزوم انعطاف پذیری ۱+۵ برای رسیدن به اقدام مشترک، گفت: بحث انعطاف پذیری موضوعی دو طرفه است و طرف مقابل هم در وضعیت مشابهی قرار دارد و در انتظار آن است که ببیند ما چقدر  در ادامه مذاکرات از خود انعطاف نشان خواهیم داد.

وی افزود: اگر در دور آتی مذاکرات که از هفته جاری آغاز می شود توافق حاصل نشد نباید تعجب کنیم و باید با سعه صدر به روند مذاکرات نگاه کنیم و تمدید مذاکرات را به دید منفی نبینیم ؛ باید بدانیم که موارد اختلافی در پرانتز مهم و اساسی هستند و عمده مساله در پرانتز باید با مذاکرات مداوم همراه با پیدا کردن راه جل مناسبی رفع شود؛ یک سری دیگر از مسائل مانند زیاده خواهی ها و درخواست های اسرائیل مبنی بر اینکه ایران نباید غنی سازی داشته باشد باید همچنان در پرانتز باقی بماند.

این کارشناس مسائل سیاست خارجی همچنین با بیان اینکه نباید به انتظارات صدمه وارد شود درباره سلسله بحران های امنیتی و تداوم درگیری ها در عراق و اوکراین و تاثیرات آن بر روند مذاکرات هسته ای گفت: معتقدم که هیچ یک از طرفین در زمان حضور در مذاکرات به این بحران ها اهمیتی بدهند و واضح است که به دلیل تجربه دیپلماتیک اعضای گروه ۱+۵ و ایران، اجازه ندهند که مسائل پیرامون و حوادث روز بر روند مذاکرات و اهداف تعیین شده تاثیر گذار باشد.

وی تاکید کرد: روند مذاکرات هسته ای ایران و ۱+۵ از نقطعه قابل بازگشت عبور کرده است و نباید اجازه داده شود عقب گردی در آن حاصل شود.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=133232

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر