1

نوام چامسکی:سیاست های آمریکا، تهدیدی علیه بشریت است

  • کد خبر : 133513
  • ۱۲ تیر ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۱

نوام چامسکی می‌گوید سیاست خارجی آمریکا براساس منافع معدود افرادی که بر سر قدرت هستند، به قیمت هزینه‌های وحشتناک برای جمعیت جهان شکل گرفته است.

نوام چامسکی، اندیشمند آمریکایی در مقاله‌ای که روز سه شنبه (اول ژوئیه،۱۰ تیر) در سایت tomdispatch.com منتشر شد، نگرانی‌های به اصطلاح امنیتی واشنگتن را که بخش قابل توجهی از آن به بهانه تهدید روسیه در قرن بیستم برای عموم توجیه شده است، مورد انتقاد قرار داد.

چامسکی خاطر نشان کرد آمریکا به سیاست‌های مداخله جویانه خود به اندازه قبل ادامه داد، حتی زمانی که این بهانه با فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۸۹ میلادی از دست رفت و انگیزه‌های واقعی واشنگتن در برقراری امنیت زیر سوال قرار گرفت.

به گزارش پرس تی وی، این اندیشمند آمریکایی نوشت: «اوضاع خیلی شبیه قبل بود، منتهی بهانه‌های جدید مطرح شد. بنابراین حفظ یک تاسیسات نظامی به بزرگی کل دنیا و بسیار پیشرفته تر از لحاظ پیچیدگی فناوری ضرورت داشت اما نه برای مقاصد دفاعی علیه اتحاد جماهیر شوروی که اکنون دیگر وجود نداشت، بلکه بهانه اکنون رشد پیچیدگی‌های فنی قدرت‌های جهان سوم بود.»

وی افزود در آن زمان آمریکا نیروهای مداخله‌گر خود را به منظور هدف قرار دادن منطقه بسیار مهم خاورمیانه حفظ کرد، جایی که امکان انداختن مشکلات اصلی به گردن کرملین وجود نداشت.

چامسکی در بخش دیگری از این مقاله استدلال کرد: «نگرانی اولیه واشنگتن همواره حفظ قدرت حکومت در مقابل مردم بوده است نه حفظ امنیت به معنای عادی آن.»

وی افزود: «نمونه قابل توجه فعلی، حمله شدید برنامه نظارتی گسترده دولت اوباما به قانون اساسی است که البته تحت عنوان امنیت ملی توجیه می‌شود.»

چامسکی افزود حفظ قدرت حکومت به قدری برای دولت آمریکا مهم است که حتی مصوبه‌ای در کنگره تصویب شده است که به رئیس جمهور اجازه می‌دهد تا از نیروهای مسلح برای نجات هر آمریکایی که قرار است در دادگاه لاهه محاکمه شود، استفاده کند. مصوبه که در اروپا از آن به عنوان “قانون تهاجم هلند” نام برده می شود.

این اندیشمند برجسته آمریکایی همچنین به اقدام ایالات متحده در سرکوب فشارهای مردمی برای پیشرفت مستقل در کشورهای دیگر در سراسر دوره پس از جنگ جهانی دوم اشاره کرد.

چامسکی نوشت: «این نگرانی، انگیزه سرنگونی دولت‌های پارلمانی ایران و گواتمالا در سال ۱۹۵۳ ( ۱۳۳۲) و ۱۹۵۴ و همچنین شماری دیگری از دولت‌ها را فراهم آورد.»

وی افزود : «در حقیقت یک روز از سال ۱۹۵۳ تاکنون نبوده است که آمریکا مردم ایران را مورد آزار و اذیت قرار نداده باشد.»

چامسکی همچنین اقدام آمریکا را در سرکوب ملی‌گرایی مستقلی که تحت کنترل آمریکا قرار ندارد، محکوم کرد. پدیده ای که هنری کسینجر، مشاور امنیتی ملی اسبق آمریکا از آن به عنوان یک ویروس که احتمال سرایت آن وجود دارد، نام برده بود.

چامسکی به کنایه گفت: «راه مقابله با چنین تهدیدی نابودی این ویروس و واکسینه کردن آن دسته از افراد است که احتمالا به این ویروس مبتلا شده اند، به طور معمول از طریق تحمیل حکومت‌های قاتل امنیت ملی. آمریکا در خاورمیانه از طریق حمایت از افراطی‌گرایی و تروریسم کنترل این ویروس را در مخالفت با ملی گرایی در اختیار گرفته است. لازم به یادآوری است که آمریکا مانند انگلیس قبل از آن، از افراطی گرایی در منطقه حمایت کرده است.»

چامسکی یادآور شد: «البته عربستان سعودی یک حکومت مبلّغ است که هزینه‌های هنگفتی را برای برقراری آموزه‌های وهابی- سلفی در فراسوی مرزهای خود هزینه می کند.»

چامسکی نتیجه گیری کرد تهدیدات جدی موجود در قبال امنیت مردم جهان همچنان برای سیاست گذاران آمریکایی یک نگرانی کم اهمیت تلقی می‌شود.

چامسکی در این مقاله می‌نویسد: «این دو نمونه برجسته فعلی، گرم شدن کره زمین و تسلیحات را در نظر بگیرید. همان طوری که هر شخص آگاهی بدون شک می‌داند، این مسایل تهدیدات جدی علیه امنیت مردم تلقی می شوند. با توجه به سیاست حکومت، ما دریافتیم که سرعت بخشیدن به هریک از این تهدیدات در راستای منافع نگرانی‌های اولیه، حفظ قدرت حکومت و قدرت شخصی متمرکز شده که عمدتا خط مشی سیاسی حکومت را تعیین می کند، تعهد تلقی می‌شود.»

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=133513

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر