4

کمتر از ۵۰ نفر سال‌هاست سود صنعت خودرو را می‌خورند

  • کد خبر : 134187
  • ۱۷ تیر ۱۳۹۳ - ۱۷:۰۸

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: سال‌هاست کمتر از ۵۰ نفر از قبل صنعت خودرو سود می‌برند، حاضر نیستند منافع‌شان را از دست بدهند و نظراتشان را به شورای رقابت هم القا می‌کنند.

بهروز نعمتی که امروز در میزگردی تلویزیونی درخصوص ابهامات قیمت‌گذاری خودرو در شورای رقابت حاضر شده بود، به کنایه گفت: دوستان ما در صنعت خودرو و حواشی آن از روابط عمومی خوبی برخوردارند.

وی افزود: قرار نبود اصلا قیمت خودرو افزایش یابد. چند واقعیت در این باره وجود دارد، هم اکنون ارز مبادله‌ای، رانت و سوبسیدی است که به خودروسازی‌ها داده می‌شود، خودروسازان ما در حال حاضر زیر ۵۰ درصد ظرفیت کار می‌کند.

نعمتی با بیان اینکه یک شرکت بزرگ خودروسازی کشور در حال حاضر با ۵۰ درصد ظرفیت و بزرگترین شرکت خودروساز کشور هم با ۴۰ درصد ظرفیت کار می‌کند، گفت: این زیر ظرفیت تولید کردن یعنی دست خودروساز در جیب مصرف‌کننده است وقتی قیمت عرضه خودرو به بازار دو برابر قیمت تمام شده است این یعنی این‌که دست خودروسازان در جیب مردم است.

عضو کمیسیون صنایع ادامه داد: در حال حاضر خودروساز ما برای گرفتن هزار میلیارد تومان اعتبار له‌له می‌زند، در حالی که ۸ هزار میلیارد تومان از مردم و نورچشمی‌ها طلبکارند و این‌ها پول‌هایی است که خودروسازان ما نتوانسته‌اند بگیرد.

وی با اشاره به اینکه شرکت‌های خودروسازی در سراسر کشور دارای نمایندگی‌های فروش هستند از دلالی در بازار خودرو انتقاد کرد و گفت: چه دلیلی دارد بنده که کارمند شرکت خودروسازی هستم از رانت آن استفاده کرده، خودرو را بگیرم و با یک اختلاف قیمت و با رانت در بازار بفروشم.

نعمتی گفت: امروز بزرگترین مشکل صنعت خودرو مشکل مدیریتی است، یک تعداد محدودی که فکر نمی‌کنم به ۵۰ نفر هم برسند سال‌های سال است که از منافع خودروسازی‌ها بهره‌مندند و حاضر هم نیستند منافع‌شان را از دست بدهند و هرگونه القایی نیز در شورای رقابت می‌کنند.

نعمتی گفت: در جلسه‌ای که خودروسازان و رئیس شورای رقابت نیز حضور داشتند گفتم اگر قرار است اتفاقی در صنعت خودرو بیفتد باید ملموس باشد. کیفیت تغییر نکرده، هیچ اتفاقی نیفتاده و همه رانت‌ها را هم این صنعت گرفته است.

فارس/وی گفت: در طول یک سال و نیم قیمت خودرو چند بار تغییر کرده است، سال ۹۱ پراید ۷ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان بود، قیمت پژو، سمند و سایر خودروها نیز هنوز افزایش‌های غیرمعمول را تجربه نکرده بودند. ما چندین مرحله از سال ۹۱ افزایش قیمت داشته‌ایم. پراید به ۲۰ میلیون تومان رسیده است که اصلا ارزشش را ندارد.

این کارشناس صنعت خودرو افزود: تولید هر دستگاه پراید ۱۶۰۰ دلار و خودرویی مثل سمند ۲۰۰۰ دلار ارزبری دارد. شما نمی‌توانید این‌ها را به هم وصل کنید و از مردم بگیرید. نباید برای قیمت خودرو افزایش قیمتی می‌داشتیم.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=134187

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر