2

رییس بنیاد ملی نخبگان خبر داد:مشکل وام مسکن نخبگان برطرف شد

  • کد خبر : 134965
  • ۲۳ تیر ۱۳۹۳ - ۱۵:۵۷

معاون علمی و فناوری ریاست‌جمهوری با اشاره به حل مشکل وام مسکن نخبگان گفت: با مصوبه دولت مقرر شد وام مسکن به نخبگان و استعدادهای برتر از طریق بانک‌های عامل با بازپرداخت ۲۰ ساله ارائه و با کارمزد ۹ درصد پرداخت شود.

به گزارش ایسنا، دکتر سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور و رییس بنیاد ملی نخبگان در بازدید از مراکز علمی و تحقیقاتی استان قزوین گفت: به منظور حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان کشور، تعدیل آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل های مزاحم در دستور کار بوده و با روزآمدی و تصویب مصوبات در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و صندوق نوآوری و شکوفایی در حال انجام است که شرکت های دانش بنیان باید به منظور استفاده از مزایای آن به این معاونت نزدیک‌تر شوند.

وی اضافه کرد: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در ماه‌های اخیر تلاش کرده است با تصویب قوانین حمایتی و نیز حذف قوانین ناکارآمد و زاید در حوزه شرکت های دانش بنیان، نسبت به توسعه و رونق فعالیت های مبتنی بر علم و فناوری در کشور اقدام کند.

ستاری گفت: اکنون تسهیلات خوبی در اختیار شرکت های دانش بنیان در حوزه های مختلف قرار می گیرد که از آن جمله، در حوزه بازارایابی و فن بازار معاونت است و در آن، کالاهای دانش بنیان تولید شده در شرکت های دانش بنیان از لیزینگ ۱۲ درصدی صندوق نوآوری و شکوفایی برای فروش محصولات خود استفاده خواهند کرد.

وی، فعالیت در اقتصاد دانش بنیان را دارای دو وجه برد و باخت دانست و گفت: یا با هم می بریم یا با هم می‌بازیم و این بازی مساوی ندارد، اگر نتوانیم نبض بازار و تولید را با محصولات دانش بنیان به دست بگیریم و در واردات غرق شویم در زمین خودمان باخته ایم چرا که در صورت حمایت همه بخش های استان از فعالیت های دانش بنیان، اگر این اتحاد ایجاد شود و دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی یک هدف را دنبال کنند و صنعت نیز نقش خود را به خوبی ایفا کند شاهد آن خواهیم بود که مشکلات مردم و از جمله این استان برطرف می‌شود.

دبیر هیأت امنای صندوق نوآوری و شکوفایی با اشاره به اینکه نباید قوانین و نظام اقتصادی کشور، تضادی با تولید داشته باشند گفت: نظامات اقتصادی کشور ضد تولید است و قوانین ما در راستای تولید نیست که این موضوع سبب شده است، دانشگاه به دنبال تولید صنعتی نیاید و کسی که به دنبال تولید صنعتی می رود و استادی که در این بخش فعال است مورد انتقاد قرار گیرد در حالی که باید، با تغییر رویکردها و ساختارها به نحوی عمل کنیم که بتوانیم در اقتصاد مبتنی بر دانش حرف جدید را بزنیم و پای آن بایستیم.

انتظار از دانشگاه برای رفع مشکلات مردم و استان

دکتر ستاری، به موضوع استخدام پژوهشگران در کشور و ایجاد مراکز پژوهشی اشاره کرد و گفت: با وجود ایجاد چنین مراکزی، نتوانسته ایم خروجی و محصولی از این پژوهشکده ها برای رفع مشکلات جامعه به دست آوریم که این موضوع نشان می دهد باید با تغییر رویکردها و رویه های گذشته، به نحوی عمل کنیم که پژوهشگران را در مراکز جذب و با ارایه تسهیلات به آنان، ایده های ارایه شده از سوی افراد را تبدیل به محصول کرده و پس از تجاری سازی از افراد دیگری حمایت کنیم تا ایده های خود را ارایه کنند؛ این مراکز پژوهشی باید چرخه افکار و ایده های خلاق باشد، نه ایستایی و ماندگاری افراد.

معاون علمی و فناوری رییس جمهور اظهار کرد: در اقتصاد دانش بنیان و در بحث نظام ملی نوآوری حلقه های واسط باید تعریف شوند که پارک های علم و فناوری، مراکز نوآوری و شرکت های دانش بنیان از جمله این واسطه‌ها هستند و این مجموعه ها باید در دانشگاه های کشور شکل بگیرد که برای تحقق آن، باید جهت گیری ها را عوض کنیم.

وی با اشاره به اجرای برخی طرح های علمی در استان قزوین، گفت: پروژه شتابگر در قزوین کاری مرز دانشی است اما می توان بخش هایی از آن را در مرحله تجاری سازی وارد کرد که در این راستا، این آمادگی در معاونت علمی و فناوری وجود دارد. این شیوه که هر کار علمی می تواند در مقاطعی به بخش تجاری ورود کند باید مدنظرباشد.

رییس بنیاد ملی نخبگان، به طرح های اجرا شده از سوی نخبگان این استان خصوصا در رقابت های دانشجویی رباتیک در استان قزوین اشاره کرد و اظهار داشت: برخی ربات ها در دانشگاه آزاد قزوین درمسابقات شرکت می کنند که در صورتی که این روند مانند گذشته باشد، تا ۲۰ سال دیگر تجاری سازی نخواهند شد در حالی که اینک، رباتی داریم که قادر به تشخیص چهره است که این ویژگی ۱۵ وزارتخانه و سازمان را مشتری خود کرده است و می تواند تجاری سازی شود.

حل مشکل وام مسکن نخبگان

وی در ادامه با اشاره به این که، یکی از مشکلات امروز نخبگان و مخترعان کشور ثبت برند خود به صوت بین المللی است از حمایت بنیاد ملی نخبگان برای ثبت برند محصولات تولید شده از سوی نخبگان خبر داد و گفت: در ثبت برند جهانی تا سقف ۳۰ میلیون تومان از نخبگان حمایت می‌کنیم.

ستاری همچنین به حل مشکل وام مسکن نخبگان اشاره کرد و گفت: با مصوبه دولت مقرر شد وام مسکن به نخبگان و استعدادهای برتر از طریق بانک های عامل رفاه، ملت، تجارت، صادرات با بازپرداخت ۲۰ ساله ارائه شود که پس از تایید، مابه التفاوت یارانه ای توسط معاونت راهبردی ریاست جمهوری با کارمزد ۹ درصد قابل پرداخت است.

علوم انسانی در اقتصاد دانش بنیان وارد شود

دکتر ستاری با اشاره به اینکه همه شئون اقتصادی و علمی کشور می تواند وارد حوزه فعالیت های دانش بنیان شود گفت: اقتصاد فرهنگ به عنوان جزئی از اقتصاد دانش بنیان در حوزه علوم انسانی قابل تعریف است و در این زمینه، ستاد توسعه فناوری نرم و هویت ساز معاونت علمی در چند ماه گذشته فعالیت خود را در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری آغاز کرده است و علاوه بر آن، با سازمان صنایع دستی، میراث فرهنگی و گردشگری و نیز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در زمینه توجه به علوم انسانی و اقتصاد دانش بنیان تفاهم نامه همکاری امضا کرده ایم.

وی تاکید کرد: در حوزه علوم انسانی، اقتصاد فرهنگ نیز در صورتی که مبنای درستی برای این حرکت تعریف شود، به موفقیت های خوبی در این حوزه دست خواهیم یافت.

به گفته معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، در حوزه ورزش نیز با فدراسیون ها در حال همکاری هستیم چرا که تکنولوژی های زیادی در این بخش در حال پیاده سازی است که برای تامین و تهیه آن می توان از توان شرکت های دانش بنیان بهترین بهره برداری را داشت.

اجرای طرح شهاب در مدارس

رئیس بنیاد ملی نخبگان در ادامه با اشاره به اینکه نباید صرفا به دنبال نخبگان و استعدادهای برتر در مراکز دانشگاهی بود بلکه، باید از بدو کار به این موضوع توجه شود گفت: در تلاش هستیم با اجرای طرح شهاب در مدارس کشور که با همکاری وزارت آموزش و پرورش اینک در ۱۱ استان در حال انجام است، نسبت به شناسایی نخبگان از کودکستان ها اقدام کنیم تا از بدو کودکی از آن ها حمایت لازم صورت گیرد.

تغییر در زیرساخت‌ها

وی همچنین بیان کرد: به منظور نهادینه شدن موضوع اقتصاد دانش بنیان و تولید محصول بر پایه فناوری در کشور، نیازمند تغییر در زیر ساخت ها در این زمینه و همراهی بخش های مختلف در این عرصه هستیم که دانشگاه آزاد در این حوزه همراهی و همکاری مناسبی را داشته است.

ستاری با بیان اینکه دانشگاه ها باید درآمد خود را از محل فروش فناوری به دست آورند گفت: درصد بالایی از درآمد دانشگاه آزاد اسلامی از محل شهریه تامین می شود و بخش اندکی نیز از محل فروش اموال آن است که ضرورت دارد، به منظور نهادینه کردن فرهنگ اقتصاد دانش بنیان در دانشگاه ها، با فروش تکنولوژی و فناوری تولید شده در دانشگاه، بخشی از درآمدها از این طریق تامین شود چرا که اعتقاد داریم مقاله های ISI تا زمانی که به تجاری سازی نرسند هر چند خوب و لازم اند اما به تنهایی درآمدزا و حل کننده مشکل نخواهند بود.

هیچ محدودیتی در پرداخت تسهیلات به شرکت های دانش بنیان نداریم

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری همچنین گفت: از توسعه پارکهای علم و فناوری حمایت می شود و در پرداخت تسهیلات به این پارکها و شرکت های دانش بنیان هیچ محدودیتی وجود ندارد.

دبیر هیئت امنای صندوق نوآوری و شکوفایی در ادامه بیان کرد: صندوق نوآوری و شکوفایی غیرفعال بود و دولت با عزم جدی خود و با اجرای قانون و به منظور حل مشکل اشتغال فارغ التحصیلان این صندوق را احیا و با تامین بیش از یک هزار میلیارد ریالی اعتبار در آن، زمینه ارائه تسهیلات به شرکت های دانش بنیان را فراهم کرده است.

دعوت از اساتید و دانشجویان در تاسیس شرکت های دانش بنیان

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در ادامه حضور خود در استان قزوین، از دانشگاه آزاد قزوین هم بازدید و در جمع اساتید، دانشجویان این دانشگاه عنوان کرد: برای ایجاد شرکت دانش بنیان صرفا پس از ثبت نام در سایت و دریافت گواهی می توانید با استفاده از سبد تسهیلات خوبی که در این بخش برای شرکت های دانش بنیان در نظر گرفته شده است نسبت به تجاری سازی ایده و عرضه محصولات دانش بنیان خود اقدام کنید. در این راه و برای برخورداری از تسهبلات قرض الحسنه در نظر گرفته شده، نیازی به آورده خاصی در صندوق نوآوری و شکوفایی نیست.

وی ابراز امیدواری کرد با استفاده از توان دانشگاه و بهره گیری از فعالیت شرکت های دانش بنیان، بخشی از مشکلات مردم این استان و فارغ التحصیلان برطرف شود.

معاون علمی و فناوری رییس جمهور، موضوع اشتغال را یکی از دغدغه های اصلی دولت تدبیر و امید عنوان کرد و گفت: هیچ استادی علاقه ندارد که دانشجوی وی پس از فارغ التحصیلی، به دنبال استخدام در ادارات پشت در اتاق بماند، از این رو این فرصت ایجاد شده است که اساتید و دانشجویان با ایجاد شرکت های دانش بنیان و بر اساس توانمندی خود نسبت به تولید محصول اقدام کنند که این حرکت می تواند در کاهش مشکل اشتغال فارغ التحصیلان کشور و رفع مشکلات موثر باشد.

ستاری، دانشگاه آزاد قزوین را یکی از دانشگاه های برتر کشور در موضوع رباتیک برشمرد و گفت: باید مسابقات رباتیک منتج به نتیجه ای برای تولید صنعتی و تجاری یک محصول شود و در این زمینه، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری آمادگی دارد تا از طرح های مربوط به رباتیک در این مسیر حمایت کند.

وی همچنین اظهار کرد: تولید خودروهای برقی نیز یکی از سیاست های دولت است و دوست داریم که پژوهش های این حوزه، منتج به تجاری سازی و ورود به بازار شود که در این زمینه، از پژوهشگران خودروهای برقی دعوت می کنیم تا از ستادهای معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به منظور تجاری سازی ایده ها و محصولات خود کمک بگیرند.

دانشگاه ها افق ۱۰ ساله خود را تدوین کنند

رییس بنیاد ملی نخبگان، بر تدوین چشم انداز علمی دانشگاه های کشور در افق ۱۰ ساله تاکید کرد و گفت: دانشگاه قزوین نیز باید با برنامه ریزی در این جهت حرکت کند چرا که در مقابل مهاجرت نخبگان به خارج از کشور مسئول هستیم و باید برای جلوگیری از وقوع چنین رویدادی برنامه ای منسجم و هدفمند برای نگه داشتن آنان در کشور و مراکز علمی و دانشگاهی داشته باشیم.

وی در پایان اظهار کرد: مراکز نوآوری و رشد علمی در دانشگاه ها در حال ایجاد است و در تهران این کار در حال توسعه است تا همه ببینیند و بدانند که با این کار چگونه می توان نفرات برتر کنکور را در کشور نگه داشت.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=134965

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر