4

بنده معتقدم که نباید قطب سوم خودروساز به فکر واردات باشد

  • کد خبر : 135436
  • ۲۸ تیر ۱۳۹۳ - ۱۸:۲۵

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: تشکیل قطب سوم خودروسازی بازار را از انحصار گرایی خارج و به افزایش کیفیت و خدمات منتهی می شود.

حسین گروسی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری خانه ملت در رابطه با تشکیل قطب سوم خودروسازی گفت: این مورد از زمان مجلس هشتم مطرح و اجرای آن نیازمند بررسی های کارشناسی است.

نماینده مردم شهریار ، قدس و ملارد در مجلس شورای اسلامی افزود: اعتقاد کسانی که موافق تشکیل قطب سوم خودروسازی هستند خروج بازار از انحصار است و معتقدند خودروساز سوم می تواند فضا را رقابتی سازد.

وی تصریح کرد : مورد دیگر اینکه با وجود دو خودروساز در کشور احتمال تبانی و افزایش قیمت بی دلیل وجود دارد، اما حضور خودروساز سوم این ارتباط را در هم خواهد شکست.

وی با اشاره به وضعیت بازار سیم کارت تلفن همراه نیز گفت: افزایش اپراتورها در کشور باعث خروج بازار از انحصار شد به نحوی که اکنون شاهد کاهش قیمت و افزایش خدمات هستیم و کیفیت تنها تعیین کننده قیمت است.

وی افزود: البته بنده معتقدم که نباید قطب سوم خودروساز به فکر واردات باشد و اگر قرار است این کارخانه تشکیل شود باید در زمینه تولید ملی فعال باشد زیرا اکنون تولید کنندگان بسیار در کشور هستند اما اغلب آن ها در زمینه واردات یا مونتاژ فعالیت کرده و قطب سوم نباید به این نحو عمل کند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس افزود:حتی قطب سوم می تواند با یک شرکت بین المللی همکاری و حداقل ۵۰درصد از قطعات را در داخل کشور تولید کند البته به شرطی که خودروی مورد نظر با کیفیت و به روز باشد.

گروسی نکته  حائز اهمیت دیگر را مربوط به بررسی آمایش سرزمینی دانست و افزود: قطب سوم باید بر اساس نیازهای منطقه ای و ظرفیت های موجود تشکیل شود.

وی ادامه داد: همچنین باید به نحوی عمل کرد که دو غول خودروساز موجود هم توان رقابت در بحث کیفیت و خدمات را داشته باشند . بنابراین رقابت سالم شکل گرفته و بازار در اختیار تولید کنندگان ملی قرار خواهد گرفت.

گروسی در پاسخ به این سوال که آیا ظرفیت تولید خودروی ملی در کشور وجود دارد گفت: به طور حتم تولید ۱یا ۲ خودروی ملی دور از انتظار نیست اما قطب سوم باید به فکر تنوع و تولید محصولات جدید باشد.

وی ادامه داد: مورد دیگر این که باید قبل ازپرداختن به حضور قطب سوم خودروساز به فکر تعریف استراتژی صنعت بود، همچنین تولید کنندگان نباید تنها به فکر پوشش بازار داخل باشند چراکه در این صورت تولید بدون توجیه اقتصادی بوده و باید با صادرات مازاد تولید، به فکر جلوگیری از اتلاف منابع بود

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=135436

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر