2

حکم فیفا برای تیم استفاده‌کننده از بازیکنان با کارت پایان خدمت جعلی

  • کد خبر : 136447
  • ۰۵ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۳:۰۵

وکیل حقوقی فوتبال کشورمان گفت: تمام بازی‌هایی که بازیکنی با کارت پایان خدمت جعلی در آن بازی کرده باید ۳ بر صفر به سود حریفان شود و در این میان اگر جام قهرمانی یا جوایزی هم اهدا شده باید پس گرفته شود.

غلامرضا رفیعی در خصوص موضوع کارت‌های پایان خدمت بعضی از فوتبالیست‌‌ها که مشکل‌دار اعلام شده و به احتمال فراوان این بازیکنان باید راهی تیم‌های نظامی و یا خدمت سربازی گردند گفت: هر جاعل و جرم جعلی دارای دو نوع مجازات است ؛یکی برای کسی که اقدام به جعل می‌کند که به آن جاعل می‌گویند  و مورد دوم برای کسی است که از سند مجعول یا مزایای آن استفاده می‌کند. به طور مثال فرد الف گواهینامه جعل می‌کند و در اختیار فرد ب قرار می‌دهد و این فرد با این گواهینامه جعلی در خیابان تردد می‌کند.

وی ادامه داد: اما در عرصه فوتبال این موضوع یک موضوع مضاعف است ،به طوری که فیفا، یوفا، و کنفدراسیون فوتبال آسیا مبارزه با جعل و بازیکنان با مدارک جعلی به قدری سخت‌گیری می‌کند که چنانچه در هر مرحله ای بازیکنی با مدارک جعلی بازی کرده باشد آن بازی به دلیل اینکه بازیکن قابلیت قانونی برای بازی نداشته نتیجه آن بازی ۳ بر صفر به ضرر تیم متخلف می‌شود.

این وکیل ورزشی اظهار داشت: متاسفانه من در این چند روز مصاحبه‌ها و نقل قول‌هایی از بعضی از آقایان خواندم که گفته بودند مگر ما اداره تشخیص هویت یا اداره گذرنامه هستیم که بفهمیم مدارک جعلی است یا نه و تبعات آن به ما ربطی ندارد که این در واقع یک مسامحه و کوتاهی است و این حرف کاملا غلطی است که برخلاف موازین قانونی برای مبارزه با جعل در دنیاست.

رفیعی خاطرنشان کرد: براساس قوانین بین‌المللی که ملزم به پذیرش آن هستیم هر تیمی در هر بازی از یک بازیکن دارای مدرک جعلی استفاده کند و قابلیت بازی به صورت قانونی را نداشته باشد باید امتیاز آن مسابقه را از دست بدهد و پاداش و جوایزی که محاسبه شده را پس بدهد. نکته دیگری که جای تاسف دارد این است که بعضی از کسانی که سمت دارند می‌گویند هنوز کسی در این باره شکایت نکرده که این خود  عذر بدتر از گناه است.

وی افزود: جرم جعل در فوتبال نیاز به شکایت ندارد. حتی اگر مقامات قضایی سایر  کشورها متوجه جرم جعل در فوتبال یا ورزششان بشوند بدون شکایت شاکی خصوصی مکلف به رسیدگی و تحقیق هستند اما من مصاحبه‌هایی خواندم که گفته بودند چون شکایتی نیست پس پیگیری‌ هم نمی‌کنیم که این حرف منطبق با قوانین نیست و ارکان قضایی فیفا و فدراسیون کشورها بی‌نیاز به ثابت کردن به مدارک جعلی هستند و اگر جرم جعل در فوتبال ثابت شود نتیجه آن بازی که آن بازیکن در آن بازی کرده و ۳ بر صفر شده و این موضوع در همه جای دنیا به همین شکل است.

وکیل حقوقی کشورمان در ادامه تصریح کرد: در آیین‌نامه انضباطی ایران و اساسنامه فدراسیون فوتبال که قابل اجراست در ۵ جای آن نوشته شده اصل و اولویت قوانین فیفا است و ما در قوانین داخلی خلا قانونی نداریم و به همین دلیل فدراسیون فوتبال هم باید به همین شکل عمل کند و بدون اینکه شاکی خصوصی یا شکایتی باشد باید به جرم جعل رسیدگی کند و اگر در این میان عنوان قهرمانی هم به دست آمده باید مسترد شود.

رفیعی درادامه صحبت‌هایش گفت: اگر بگوییم چون باشگاه خبر نداشته پس اعمال قانون نشود به این معناست که در لیگ همه از بازیکنان غیر مجاز استفاده کنند بعد مدیر باشگاه بگوید که من خبر نداشتم! کجای قوانین فیفا چنین چیزی آمده است؟! این مسائل بدون نیاز به اثبات و آگاهی باشگاه منجر به باخت می‌شود و فدراسیون و ارکان قضایی بدون شکایت شاکی خصوصی باید این موضوع را رسیدگی کنند و اگر ثابت شود مدارک جعلی بوده با باخت تیم مذکور همراه خواهد بود.

وی در پاسخ به این سوال که در قانون مجازات اسلامی برای جاعل و یا کسی که از کارتی جعلی استفاده می‌کند چه حکمی پیش‌بینی شده اظهار داشت: در قانون مجازات اسلامی حکم قضایی برای هم جاعل و هم کسی که از کارت جعلی استفاده کرده یا می‌کند پیش‌بینی شده به طوری که مجازات کیفری دارد و برای این افراد حبس تا دو سال هم وجود دارد که البته در این باره دادسرا و دادگاه خارج از فدراسیون حکم می‌دهد.

رفیعی افزود: اگر باشگاهی از بازیکنی که دارای مدارک جعلی بوده استفاده کرده تمام آن بازی‌هایی که بازیکن در آن حضور داشته ۳ بر صفر به ضرر آن تیم می‌شود اما اگر باشگاه هم ثابت شود که از این موضوع مطلع بوده مجازات هم برای این باشگاه هم در نظر گرفته خواهد شد. دانستن یا عدم آگاهی فقط در اعمال مجازات خاص خود باشگاه تاثیرگذار است اما چه مسئولان باشگاه متخلف بدانند و چه ندانند صد در صد نتایج آن بازی‌ها ۳ بر صفر خواهد شد.

فارس/این وکیل حقوقی در پایان خاطرنشان کرد: اگر فدراسیون فوتبال به استناد اینکه کسی شکایتی نکرده به این موضوع رسیدگی نکند خلاف مقررات فیفاست چرا که فیرپلی شعار فیفاست که باید در فوتبال باشد اما استفاده از بازیکن جعلی مخالف این شعار است و این موضوع کوتاهی و قصور فدراسیون فوتبال خواهد بود.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=136447

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر