2

اعاده حیثیت از طریق مراجع قانونی

  • کد خبر : 138326
  • ۲۶ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۴

مدیرکل بورس و امور دانشجویان خارج دولت دهم با تشریح چگونگی طی مراحل بورسیه دانشجویان با توصیه تشکل‌ها، گفت: دانشجویان حق هرگونه پیگیری قانونی و اعاده حیثیت خود را از طریق مراجع قانونی محفوظ می‌دانند.

حسن مسلمی نائینی مدیرکل بورس و امور دانشجویان خارج دولت دهم در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس با گله‌مندی از تعدادی رسانه‌های کشور که در حمایت از وزیر علوم، تحقیقات و فناوری دست به اقدامات غیر اخلاقی و غیر قانونی و غیر شرعی زده و دروغ پراکنی کرده‌اند، گفت: این نشریات اسامی پذیرفته شدگان بورس سال ۹۱ را اعلام کرده و اظهار می‌کنند که وجود نام افراد در این لیست لزوماً دلیلی بر عدم شایستگی این افراد و طی سیکل خلاف از سوی آنهاست.

به گفته وی، این افراد پس از چندین ماه ادعاهای واهی و دروغین درباره بیش از ۳ هزار دانش آموخته و دانشجوی بورسیه و مربیان دانشگاه‌های دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی، دستگاه‌های اجرای کشور و دانشگاه‌ها و موسسات غیردولتی غیرانتفاعی، هدف شوم خود را از اظهار عدد ۳ هزار برملا می‌کنند. آیا این روش منافقانه‌ای نیست که برای رسیدن به هدف، از هر وسیله‌ای استفاده می‌کنند؟

مسلمی ادامه داد: به همین راحتی اسامی افراد را به عنوان بورسیه‌های غیر قانونی اعلام کرده و ادعا می‌کنند دلیلی بر عدم شایستگی افراد است، این رسم حسینیان نیست بلکه رسم یزیدیان است. در اسلام حفظ آبروی افراد ارزش و اهمیت زیادی دارد و پاس نداشتن آبروی افراد با تدبیر، عقل و عدالت منافات دارد.

وی افزود: چرا پس از چندین ماه غوغا سالاری نسبت به غیر قانونی بودن بورسیه‌ها، این اسامی اعلام می‌شود. مگرغیرقانونی بودن بورسیه این افراد اثبات شده، که اسامی آنها منتشر شده است؟

مدیرکل بورس و امور دانشجویان خارج دولت دهم با تأکید بر اینکه افشای جرم قبل از اثبات جرم است، گفت: در بین این افراد، تعدادی زیادی از مربیان موسسات آموزشی و پژوهشی و دستگاه‌های اجرایی کشور، دانشجویان ممتاز دانشگاه‌ها، ایثارگران و فرزندان معظم شهدا و جانبازان و آزادگان سرافراز و قهرمانان ورزشی ملی و بین الملل کشور هستند.

وی ادامه داد: با فرض محالی که غیرقانونی بودن بورسیه این افراد اثبات شده باشد، بر اساس کدام قانون، مجوز انتشار آن در رسانه‌ها را بدست آورده‌اید؟ و در نهایت سوال از مدیرانی که این اسامی را در اختیار دارند، این اسامی از چه طریقی از دست شما به بیرون راه یافته و در اختیار افراد مجهول الهویه و رسانه‌ها قرار گرفته است؟

مسلمی با بیان اینکه طی روزهای اخیر اخباری مبنی براینکه توصیه‌هایی از تشکل‌های مختلف در خصوص افراد بورسیه در تعدادی از خبرگزاری‌ها منتشر شده است، خاطرنشان کرد: علاوه بر موسسات و دستگاه‌های اجرایی، دیگر ارگان‌هایی که به ما در شناسایی افراد شایسته برای بورسیه شدن کمک می‌کردند، انجمن‌ها، تشکل‌ها و گروه‌های علمی و صنفی فعال دانشجویی و وفادار به نظام اسلامی بودند. از آنها درخواست شد به اعضای واجد شرایط خود برای ثبت‌نام در سامانه بورس را معرفی و توصیه و راهنمایی لازم را ارائه دهند. این کار نه تنها در این دوره بلکه در دوره‌های سابق نیز انجام می‌شد و از این طریق افراد بسیار خوب و باارزشی پذیرش می‌شدند.

به گفته مسلمی، پس از ثبت‌نام و تایید آنها، فرایند بررسی مدارک و مصاحبه علمی و عمومی آنها همانند بقیه داوطلبان انجام و افراد پذیرش شده و به تایید شورای مرکزی بورس وزارت علوم، تحقیقات و فناوری که متشکل از معاونین وزارت، مدیرکل بورس و روسای تعدادی از دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های کشور بوده و با حکم وزیر منصوب می‌شدند قرار می‌گرفت. در این میان، سعی می‌شد گرایش خاص افراد مدنظر قرار نگرفته و حتی تعدادی از اعضای تشکل‌ها و شوراهای دانشجویی کشور که با مدیران وزارت همسویی نداشتند نیز پس از طی فرآیند بورس پذیرفته شده‌اند.

مدیرکل بورس دولت دهم خاطرنشان کرد: یکی از این تشکل‌ها بیش از ۱۰ نفر از اعضا یا مرتبطین خود که موفق به ثبت نام در سامانه بورس وزارت علوم شده بودند معرفی کرد که از این بین، تنها دو نفر در مراحل بررسی مدارک و مصاحبه علمی و عمومی در وزارت قبول شده و موفق به دریافت بورسیه تحصیلی شدند.

وی با بیان اینکه تاکنون مدیران سابق وزارت علوم، دانش آموختگان و دانشجویان بخاطر پیگیری کمیته تعیین شده از طرف کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی صبر و تحمل کرده‌اند، گفت: اما حق هرگونه پیگیری قانونی و اعاده حیثیت خود را از طریق مراجع قانونی درباره افراد و خبرگزاری‌ها و رسانه‌ها که بدون آگاهی کافی اقدام به تخریب وجهه آنها را کرده‌اند محفوظ می‌دانند.

به گفته وی، در طی چند سال گذشته براساس گزارش مدیران کنونی سازمان امور دانشجویان،علاوه بر دانشجویان بورسیه تبدیل به داخل و مربیان دانشگاه‌ها، سالانه به بیش از ۸۵۰ نفر از دانشجویان دکتری دانشگاه‌های کشور بورس اعطا می‌شد و بودجه لازم تامین و در اختیار دانشگاه‌ها قرار می‌گرفت لذا لازم لزومی بر نگرانی بودجه بورس در طی این چند سال نیست و بهتر است راجع به آمار دانشجویان سال‌های قبل از دولت نهم و دهم و سال گذشته و نحوه هزینه کرد بودجه سوال شود.

وی در خاتمه با سؤال از تعدادی از مدیران وزارت علوم گفت: از مدیرانی که این اسامی را در اختیار دارند می‌پرسم که این اسامی از چه طریقی از دست شما به بیرون راه یافته و در اختیار افراد مجهول الهویه و رسانه‌ها قرار گرفته است؟

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=138326

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر