0

اشرافیگیری و ابتذال در نمایش دورهمی زنان شکسپیر +تصاویر

  • کد خبر : 138984
  • ۰۱ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۱

دورهمی زنان شکسپیر با تمسخر سبک و الگوی زندگی اشرافی به زنان جامعه برای غرق نشدن در مختصات بی رحم و فساد زای چنین سبکی از زندگی هشدار می دهد.

دورهمی زنان شکسپیر به کارگردانی بهاره رهنما این شبها در تماشاخانه ایرانشهر به روی صحنه می رود.

اثر برداشتی آزاد از زنان معروف برخی آثار شکسپیر از جمله «ژولیت» از نمایش «رومئو و ژولیت»، «افیلیا» از نمایش «هملت»، «دزدمونا» از نمایش «اتللو»، «کاترین» از نمایش «رام کردن زن سرکش» و «میراندا» و «کلئوپاترا» از نمایش های «مکبت» و «آنتونی و کلئوپاترا» در منزل «ژولیت» است که دور هم جمع شده اند.

ایرنا/رهنما نشان داده در مقام کارگردانی اولین اثر نمایشی خود مانند همسرش(پیمان قاسم خانی) قواعد جذب تماشاگر را خوب بلد است و بر شگردهایی که می تواند رگ خواب تماشاگر ایرانی را پیدا کند به خوبی واقف است.

با کسر دو پرده کوتاه اول و آخر، دور همی نمایشی تک پرده ای است که دیالوگ محور است و نشانی از فراز و فرودهای دراماتیک در آن نمی توان یافت و طولانی بودن پرده میانی و رگبار دیالوگ ها باعث خستگی ذهن تماشاگری می شود که برای برقرار کردن ارتباط موثر با نمایش احتیاج به زمان بیشتری دارد.

 

 

 

 

دورهمی…با استفاده از مایه های طنز و شوخی های زنانه و نیز بهره گیری از تعدادی بازیگران چهره در سینما کوشیده تا نمایشی مفرح و سرگرم کننده بیافریند و از این بابت خاطر بسیاری از تماشاگرانی که کمتر نگاهی تخصصی به مقوله تئاتر دارند را ارضا کند.

نمایش حکایت زنانی اشرافی است که به اقتضای فساد چنین سبکی از زندگی نه تنها خوشحال زندگی نمی کنند بلکه به نوعی روان پریشی و دیوانگی دچار شده اند و با خاله زنک بازی های روزمره روزگار می گذرانند و مواهب زندگی مادی هم نتوانسته آنها را به اصلی ترین دغدغه شان که شاید دغدغه نوع بشر یعنی عشق واقعی باشد رهنمود سازد و همه این زنان گویی که در برزخی گرفتار آمده اند که گریزی از آن نیست.

همه زنها دچار خیانت پیشگی مردان اطراف خود هستند و به تدریج به این واقعیت تلخ تن داده اند که اصولا همه مردان به طور ذاتی اهل خیانت، زن بارگی و هرزگی هستند و البته این حقیقت آنها را به زنانی دیوانه و بیگانه از هویت زنانه شان تبدیل کرده که بزرگترین دل مشغولی شان بیان پر آب و تاب ویژگی های جذاب مردانی است که علی رغم دنیای مادی که آنها را فراگرفته هیچ گاه به آنها دست نیافته اند.

زنانی که شکست خورده عشق های نافرجام هستند و هدف و دل مشغولی جز حرافی درباره مردان ندارند و البته این بیگانگی از اجتماع همیشه در ذات اشرافیت بوده و هست و از این جهت نمایش دور همی.. می تواند تلنگری به جامعه برای فاصله گرفتن از الگو و سبک زندگی باشد که زنان درباری شکسپیر به آن گرفتار آمده اند.

 

 

 

 

دورهمی زنان شکسپیر اگر چه واقعیت روابط اشراف و درباریان عصر شانزدهم اروپا را بازنمایی می کند اما به واقع به خوبی نشان می دهد که جنس این روابط را امروز و در هر جامعه ای که اشرافیت به آن راه پیدا کرده می توان یافت.

این اثر به خوبی نشان می دهد با فروغلطیدن در سبک زندگی اشرافی و قبول قواعد آن ازدواج، پایان عشق است چرا که در چارچوب چنین زندگی مردها همه تنوع طلبند و از هر ۱۰۰ تا مرد، شاید یکی پیدا شود که بد نباشد پس در یک زندگی اشرافیت زده مجبوری عشق و پایبندی را رها کنی و به دنبال لذت و تنوع طلبی و خوش گذرانی باشی، چون مردها هم همین گونه اند و به کسی وفا نمی کنند و در واقع در چارچوب زندگی به این سبک، تعهد و ازدواج و پایبندی به زندگی با یک مرد حماقت است.

برخی دیالوگ های نمایش به خوبی مختصات چنین سبکی از زندگی را بازنمایی می کند.

یکی از ایرادهایی که می توان به لحاظ فرم از نمایش دور همی… گرفت نزدیکی بیش از حد تماشاگران به صحنه نمایش است چرا که عرض صحنه آنقدر زیاد است که احتیاج به عمق بیشتری برای تسلط تماشاگر بر همه صحنه دارد و این کمبود عمق سبب می شود تماشاگر با نگاه به یک بخش صحنه بخش دیگر را از دست بدهد.

بازیگران مشهور در این نمایش به دلیل نا آشنایی با صحنه تئاتر و صدای نامناسب که بر بازی آنها تاثیر گذاشته بازی متوسطی به نمایش می گذارند و گویی که انتخاب آنان صرفا به انگیزه جذب تماشاگر صورت گرفته است.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=138984

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر