1

احتمال ارتباط مستقیم بین نظامیان ایران و‌ آمریکا

  • کد خبر : 139426
  • ۰۴ شهریور ۱۳۹۳ - ۲۲:۲۱

 یک نشریه آمریکایی با اشاره به افزایش تهدیدات ناشی از داعش عنوان داشت که هرچند تاکنون کانال‌های ارتباطی مستقیمی بین نیروهای نظامی ایران و آمریکا وجود نداشته است اما ممکن است شرایط کنونی به این سو سوق پیدا کند.

به گزارش  تسنیم،‌ نشریه آمریکایی دیلی‌بیست در گزارشی نوشت که همزمان با تسلط داعش بر پایگاه‌های ارتش سوریه در شرق این کشور، ظاهرا زمان مناسب برای یک ائتلاف و همپیمانی بزرگ علیه داعش فرا رسیده است. اما ایالات متحده همچنان با نظامیان ایرانی و سوری صحبتی نکرده است.

این نشریه اعلام کرد که هواپیماهای جنگی آمریکا اهدافی را در عراق مورد اصابت قرار می‌دهند. تانک‌های ایرانی بر اساس گزارش‌های واصله در حال حرکت به سوی بخش‌های شمالی این کشور هستند. اما این دو نیروی نظامی خارجی که در حال نبرد با داعش هستند با یکدیگر گفتگویی نداشته‌اند.

مقامات آمریکایی و عراقی به دیلی‌بیست گفته‌اند که تاکنون هیچ کانال مستقیمی برای هماهنگی فعالیت‌های نظامی در عراق وجود نداشته است. به جای آن پیام‌ها به صورت گاه و بی‌گاه از طریق مقامات ارشد عراقی که برای سال‌ها هم‌سخن دو طرف بوده بین ایران و آمریکا منتقل شده است.

یک مقام ارشد آمریکایی در این زمینه گفت: “کانال‌های ما نسبت به یک سال گذشته تفاوتی نکرده‌اند،‌ فعالیت‌های زیادی در آنجا وجود دارد، اما تاکنون یک کانال جدیدی را باز نکرده‌ایم.”

اما هفته گذشته بود که برخی تحلیلگران سیاست خارجی در واشنگتن به صورتی علنی ادعا کردند که تهدید داعش ممکن است موجب ایجاد یک ائتلاف بزرگ بین ایران، سوریه، روسیه و آمریکا علیه داعش که اکنون به یک ارتش (و حداقل طبق تبلیغات آن) و خلافت تبدیل شده است، شود.

یک مقام عراقی که از نزدیک با نظامیان آمریکایی همکاری دارد به دیلی‌بیست گفت که سیاستمداران عراقی، خاصه کردها و شیعیان به انتقال پیام بین ایران و آمریکا ادامه می‌دهند. اما تاکنون کانال اصلی گفتگوهای ایران و آمریکا، مذاکرات هسته‌ای وین بوده است.

یک مقام ارشد آمریکایی نیز افزود که سقوط موصل در ژوئن گذشته به دست داعش، موجب شد تا دیپلمات‌های آمریکایی موضوع عراق را در حاشیه مذاکرات هسته‌ای وین با ظریف در میان بگذارند. اما این مقام آمریکایی افزود که این اقدام تنها برای آگاه کرده ایران در مورد اقدامات آمریکا و نه آغاز گفتگوهایی در مورد داعش بوده است.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=139426

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر