2

تجویز غیر منطقی کورتون ها/نسخه‌های الکترونیکی در راه

  • کد خبر : 139528
  • ۰۵ شهریور ۱۳۹۳ - ۲۱:۰۶

رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به تجویز بالا و غیر منطقی داروهای کورتونی در کشور، درباره زمان الکترونیکی شدن نسخه‌های دارویی گفت: نسخه آزمایشی آن تا پایان امسال در یک تا سه شهر اجرائی می‌شود.

به گزارش خبرنگار واحد مرکزی خبر؛ دکتر دیناروند در تشریح شاخص‌های تجویز دارو و کنترل نسخ گفت: میانگین تعداد اقلام دارویی در هر نسخه ۳٫۲ است که باید به ۲٫۵ یعنی میانگین دنیا برسد.

وی گفت: شاخص تزریق دارو نیز بالاست به صورتیکه ۵۰ درصد نسخه‌ها حاوی داروهای تزریقی هستند که این عدد نیز باید به ۳۰ درصد برسد.

دکتر دیناروند همچنین درباره سرانه مصرف دارو در کشور گفت: تحقیقی ۵ سال پیش در ۱۰ گروه دارویی انجام شده است؛ نتایج نشان می‌دهد به جز در گروه آنتی‌بیوتیک‌ها که از میانگین کشورهای هدف که کشورهای اروپایی هستند مصرف بالاتری داریم، در سایر گروه‌های داروئی مصرف‌مان از میانگین کشورهای اروپائی کمتر است.

رئیس سازمان غذا و دارو درباره آمار بازار دارویی کشور نیز گفت: از نظر حجم ریالی دو سوم داروی مصرفی کشور تولید داخل است، این عدد در سال گذشته ۸۰۰۰ میلیارد تومان بوده است که  امسال ۹۵۰۰ میلیارد تومان پیش‌بینی می‌شود.

دکتر دیناروند افزود: از نظر کمی نیز ۹۶ درصد داروهای مصرفی کشور تولید داخل و چهار درصد وارداتی است؛ درحالی که از نظر ارزبری یک سوم داروهای وارداتی، دو سوم ارز دارویی را به خود اختصاص می‌دهد.

وی گفت: ۵۰ درصد مواد اولیه، بسته‌بندی و مواد موثره داروهای داخل وابسته به واردات هستند و صرفه‌جویی ارزی ما بیشتر در بخش فرمولاسیون و تولید دارو است که تا ۸۰ درصد می‌رسد اما در مواد اولیه دارویی تنها ۲۰ درصد صرفه‌جویی ارزی شده است.

دیناروند درباره زمان الکترونیکی شدن نسخه‌های دارویی افزود: برنامه‌ریزی‌های آن در حال انجام است و نسخه آزمایشی آن تا پایان امسال در یک تا سه شهر اجرائی می‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا فروش فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی در داروخانه‌ها قانونی است گفت: اگر با اطلاع‌رسانی علمی همراه و سلامت محور باشد منع قانونی ندارد.

دکتر دیناروند همچنین به تفاهمنامه اخیر وزارت بهداشت و بیمه ها اشاره کرد و گفت: بیمه‌ها مکلف شده‌اند اعتبارات وزارتخانه را ظرف مدت یک هفته توزیع کنند.وی افزود: درکنترل قیمت دارو نیز تلاش‌هایی صورت گرفته است تا از جهش قیمت‌ها جلوگیری شود و به مردم فشار نیاید و اقتصاد تولید داخل نیز ضربه نخورد.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=139528

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر