3

آخوندی اعلام کرد: برنامه دولت برای مسکن اقشار ضعیف

  • کد خبر : 139676
  • ۰۸ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۷

برنامه های فعلی که وزارت راه در دست اجرا دارد، برای اقشار متوسط است و برای اقشار ضعیف و کم درآمد که نیاز به برنامه مستقل دارند، دولت برنامه ویژه ای را برای آنها خواهد داشت.

عباس آخوندی امروز در مراسم راه اندازی اولین صندوق زمین و ساختمان گفت: تا آنجا که به خاطر دارم، سال ۸۲ جلساتی با حسین عبده تبریزی در مورد صندوق های زمین و ساختمان و صندوق های مستغلات برگزار می کردیم و در سال ۸۴ مقدمات راه اندازی آن پیش بینی شد.

وی با انتقاد از اینکه ایجاد نهادهای جدید در کشورمان بسیار سخت است، افزود: از آن سال تاکنون ۱۱ سال می گذرد تا این که امروز توانستیم نهاد مالی را در بازار سرمایه ای کشور ایجاد کنیم اما در این مدت ناامید و خسته نشدیم و با ممارست و پیگیری و با همه سختی ها کار را به نتیجه رساندیم.

مهر/وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه بازار سرمایه ایران با وجود رشدهایی که در سال های گذشته داشته، نسبت به اندازه اقتصاد، بازار کوچکی است، افزود: یک سوم سرمایه گذاری هایی که در کشور صورت می گیرد، در حوزه مسکن است. چیزی حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد تخصیص منابع مالی در کشور در این حوزه انجام می‌شود، با این وجود، سهم بازار سرمایه در تامین مالی در این حوزه اندک است و کمتر به فکر استفاده از بازار سرمایه چه از نظر تامین مالی و چه برای خروج از رکود بخش مسکن در این حوزه افتادیم.

وی با انتقاد نسبت به اینکه در حال حاضر در بازار مستغلات کشور بازاری که علامت درست بدهد نسبت به آینده بازار مسکن ندارد، گفت: در حال حاضر بخش حمل و نقل کشور بیش از ۱۵ درصد تولید ناخالص داخلی را به خود اختصاص داده، این در حالی است که سهم بخش حمل و نقل از سهم بخش مسکن در تولید ناخالص داخلی کمتر است ولی بازار سرمایه چندان کمکی به تامین مالی و افزایش ظرفیت های این بخش ندارد.

این عضو کابینه دولت یازدهم، یکی از نکات مهم در بازار سرمایه را کامل کردن زنجیره بازار از زمین تا فروش و بهره برداری و اجاره داری ذکر کرد و گفت: مطالبی خواندم نسبت به این که در برخی مطبوعات نگرانی هایی وجود دارد مبنی بر این که وزارت راه با برنامه های مسکنی خود تقاضا را تحریک می‌کند و منجر به افزایش قیمت می‌شود اما باید بگویم که ما برنامه را از عرضه آغاز کردیم و این رسانه ها در قضاوت عجله کردند، این در حالی است که ما قبل از اینکه به فکر تحریک تقاضا باشیم، مقدمات را برای توسعه عرضه از یک سال پیش آغاز کرده بودیم. همچنین در برنامه ها داریم که زنجیره عرضه و تقاضا را با هم ببینیم در غیر این صورت بازار دچار علامت غلط خواهد شد.

وی با اظهار امیدواری نسبت به اینکه بتوانیم اوراق مبتنی بر دارایی را بر اساس بسته خروج از رکود داشته باشیم، افزود: بر این اساس، پیش بینی شده است که ۱۰ هزار میلیارد تومان از طریق اوراق مبتنی بر دارایی ها که بیشتر تنزیل مطالبات بانکها از حساب ذخیره ارزی است، را داشته باشیم و به عنوان افزایش سرمایه بانکها اقدام کنیم تا بانکها بتوانند ۱۲٫۵ برابر آن رقم را به عنوان افزایش قدرت تسهیلات دهی در بازار برای خود ایجاد کنند.

آخوندی با اشاره به این مطلب که به فکر راه‌اندازی بازار رهن ثانویه هستیم تا بانکها از طریق تنزیل مطالبات از طریق فروش املاک مسکونی و ساختمانی، گردش مالی در کشور را افزایش دهند، تصریح کرد: کلیه جریان مالی از مشکلات اقتصادی مالی کشور است و این صندوق ها می تواند گردش مالی را با حفظ پایه پولی در راستای خروج از رکود افزایش دهند.

وی با بیان اینکه بازار رهن ایران با توجه به ساختار جمعیتی کشور دارای اندازه بسیار کوچکی است، گفت: بهتر است که وزارت راه و شهرسازی، وزارت اقتصاد، بانک مرکزی و سازمان بورس یک هدف گذاری درستی از اندازه بازار رهن در ایران داشته باشند، این در حالی است که در برخی کشورها اندازه بازار رهن به چندین تولید ناخالص داخلی کشور می‌رسد اما در ایران مطالعه مطلق در این زمینه انجام نشده و مطالعات پراکنده در سال ۸۶ نشان می‌دهد که اندازه آن کمتر از ۱۰ درصد تولید ناخالص داخلی کشور است، این در حالی است که جامعه ایران جوان است و برای سکنای آنها نیاز دارد از پس اندازهای آینده و نه پس اندازهای گذشته استفاده کند.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به برنامه های وزارت راه و شهرسازی برای مسکن خانه اولی ها از طریق پس اندازهای موجود هرچند بسیار اندک آنها و حمایت های جدی از این قشر گفت: برنامه های فعلی که وزارت راه در دست اجرا دارد، برای اقشار متوسط است و برای اقشار ضعیف و کم درآمد که نیاز به برنامه مستقل دارند، دولت برنامه ویژه ای را برای آنها خواهد داشت.

به گفته وی، در ستاد اقتصادی دولت با هماهنگی وزارت اقتصاد برای اندازه بازار رهن باید هدفگذاری ایجاد کنیم که لازمه این کار اصلاح نظام آماری بازار رهن ایران است، این در حالی است که هم اکنون نظام ملی آمار ایران در این بخش روشن نیست و بانک مرکزی و مرکز آمار رسمی در این زمینه ندارد، بنابراین ما ناچاریم که آمارها را به شکل ضمنی با قرینه به دست بیاوریم اما تشکیل صندوق‌های زمین و ساختمان می تواند به شفاف سازی آمارهای این بازار کمک کند.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=139676

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر