3

پرونده اختلاف قوا در دولت قبل هنوز باز است/ معلوم نیست کاندید ریاست خبرگان شوم

  • کد خبر : 139798
  • ۰۹ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۳

برخی نامه‌هایی از دولت قبل نسبت به اختلاف میان قوا در برخی موارد و موضوعات خاص هنوز وجود دارد که در دستور کار است.

آیت الله سید محمود هاشمی شاهرودی در حاشیه عیادت از آیت الله مهدوی کنی در جمع خبرنگاران، درباره آخرین وضعیت رئیس مجلس خبرگان اظهار داشت: کنترل و مواظبت آیت الله مهدوی کنی و تجویز داروهای متنوع و جدید از سوی تیم گروه پزشکی ایشان منجر به بهبودی وضعیت ایشان شده است.

وی به رفلکس‌های مغزی آیت الله مهدوی کنی اشاره و افزود: نشان دادن عکس العمل‌های مختلف از جمله عطسه نشان دهنده حساسیت و حرکات سلول‌های مغزی آیت الله مهدوی کنی و ان شاءالله این روند ادامه پیدا کند.

رئیس شورای عالی اختلاف میان قوا به سابقه آشنایی خود با آیت الله مهدوی کنی اشاره و تصریح کرد: از ابتدای انقلاب و در سال ۵۸ خدمت ایشان رسیدم و در جلسات روحانی که با شخصیت ایشان آشنا شدم.

وی افزود: استقامت، اخلاص انقلاب، ایمان عمیق به اسلام، نظام، شخص امام و رهبری، اعتدال در بینش سیاسی_ دینی _ انقلابی از جمله امتیازات ویژه و بارزی بود که از سوی آیت الله مهدوی کنی قابل مشاهده است.

آیت الله هاشمی شاهرودی درباره تعامل میان قوا در جمهوری اسلامی ایران گفت: شورای عالی هماهنگی میان قوا دو مسئولیت را برعهده دارد که یکی بحث قانونی جایگاه قوا و آنچه که از قانون اساسی در کیفیت هماهنگی قوا استفاده می‌شود و ممکن است نقایصی در قانون باشد که منجر به اختلافات میان قوا می‌شود و دیگر مسئولیت بحث حقوقی و قانونی است نه اشخاص.

نایب رئیس اول مجلس خبرگان رهبری درباره اختلاف میان اشخاص در قوای سه گانه گفت: الحمدلله از ابتدای دولت یازدهم چنین اختلافی به شکل تندی بروز پیدا نکرده و میان آن‌ها هماهنگی وجود دارد و تاکنون هیچ شکایتی نشده است.

وی افزود: بحث‌های حقوقی در اختلافات سرجای خود هست و بخشی هم مربوط به بندهایی از اصول قانون اساسی است که خلاء موجود در آن موجب اختلاف میان قوا می‌شود و بحث‌های حقوقی_ علمی_ تحقیقاتی در این باره هنوز ادامه دارد.

رئیس شورای عالی هماهنگی میان قوا خاطرنشان کرد: برخی از نامه‌هایی که از دوره قبل نسبت به اختلاف میان قوا در برخی موارد و موضوعات خاص که هنوز وجود دارد در دستور کار است.

آیت الله هاشمی شاهرودی ادامه داد: دولت یازدهم در یکسال اخیر در بخش اول یعنی هماهنگی میان روسا خوب عمل کرده و تاکنون میان روسا نامه‌ای مبنی بر شکایت نداشته‌ایم و سه بزرگوار هماهنگ هستند.

نایب رئیس اول مجلس خبرگان رهبری درباره جزئیات شانزدهمین اجلاس خبرگان رهبری در شهریورماه گفت: گزارش‌هایی از خود کمیسیون‌ها در صحن خبرگان مطرح و بررسی می‌شود و مقرر بود که محدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان جهت ارائه گزارش از برنامه‌های هسته‌ای و مذاکرات در اجلاس حضور یابد که به شکل غیر مترقبه‌ای در آن دو روز وی در سفر بین المللی حضور دارد و احتمالا از شخص دیگری مربوط به موضوعات هسته‌ای در اجلاس دعوت شود که فردا در جلسه هیئت رئیسه مهمانان نهایی برای حضور در اجلاس شانزدهم مشخص می‌شوند.

آیت الله هاشمی شاهرودی در پاسخ به باشگاه خبرنگاران مبنی بر اینکه آیا خود شما برای انتخابات ریاست خبرگان رهبری کاندیدا خواهید شد گفت: معلوم نیست که برای ریاست کاندیدا شوم یا خیر.

نایب رئیس مجلس خبرگان رهبری درباره بحث ریاست مجلس خبرگان در غیاب آیت الله مهدوی کنی با توجه به طولانی شدن بیماری ایشان گفت: این بحث مربوط به تصمیم اعضای خبرگان است و در این دوره که ۹ ساله است، شاهد تفاوت‌هایی با دوره‌های قبل هستیم، چرا که در ابتدای دوره مجمع تشخیص مصلحت نظام و مجلس شورای اسلامی بحث ادغام انتخابات خبرگان با مجلس و ریاست جمهوری با شوراهای شهر و روستا به منظور صرفه جویی در هزینه‌ها مطرح و یکی شد و مقرر شد که هر دوسال ییک انتخابات برگزار شود.

وی افزود: این موضوع سبب شد که مجلس خبرگان رهبری در ابتدای دوره مصوبه‌ای داشته باشد که مدت عمر مجلس ۹ ساله شود و اسفند سال جاری ۸ سال عمر این دوره از مجلس خبرگان به اتمام می‌رسد و در واقع با توجه به مصوبه اخیر یکسال به عمر مجلس به خبرگان باقی می‌ماند.

آیت الله هاشمی شاهرودی تصریح کرد: انتخاب هیئت رئیسه در مجلس خبرگان رهبری هردوسال است و برای یکسال باقیمانده کمیسیون‌ها و هیئت رئیسه بعد از اسفند ۹۳ باید انتخاب شوند، اما چون این مسئله زمانبر است، کمیسیون آئین نامه پیشنهاد می‌دهد که ان شاءالله در اجلاس اسفندماه به تصویب اعضاء برسد که یکسال باقیمانده هم اعضای هیئت رئیسه و کمیسیون‌ها به‌‌ همان شکل قبلی استمرار داشته باشند و از نو کمیسیون‌های جدید شکل نگیرند.

رئیس شورای عالی اختلاف میان قوا در پاسخ به باشگاه خبرنگاران درباره عملکرد دولت یازدهم گفت: عملکرد دولت نسبتا خوب بوده، هرچند هر عملکردی نواقصی را ممکن است داشته باشد و مقام معظم رهبری با تیزبینی و درایت مسائل و نواقص موجود را تذکر می‌دهد، اما در کل عملکرد و نقش دولت خوب بوده است.

 

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=139798

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر