1

“م.ر” به حبس و جزای نقدی محکوم شد

  • کد خبر : 139956
  • ۱۰ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۶:۲۸

سخنگوی قوه قضائیه از صدور حکم برای “م. ر” خبر داد و اعلام کرد که در این حکم، حبس و جزای نقدی در نظر گرفته شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام غلامحسین محسنی اژه ای در شصت و هشتمین نشست خبری سخنگوی قوه قضائیه با بیان اینکه در دوره دوم ریاست آملی لاریجانی در قوه قضائیه امیدواریم وظایفی که قانون اساسی بر عهده ما گذاشته است به همراه توصیه ها و رهنمودهای مقام معظم رهبری اجرایی کنیم، افزود: در حوزه منابع انسانی اعم از کادر اداری و قضائی در حوزه جذب و آموزش قبل و حین خدمت معاونت منابع انسانی ایجاد شد.

سخنگوی قوه قضائیه با اعلام اینکه برخی از وظایف ریاست قوه قضائیه به صورت کامل به معاون اول تفویض شد، اظهار داشت: وظایفی که امکان تفویضش وجود داشت به معاون اول تفویض شد تا با توجه به وظایفی که بر عهده قوه قضائیه است معاون اول بتواند در این رابطه به رئیس کمک کند.

معاون اول قوه قضائیه از برخی تغییرات در این قوه خبر داد و گفت: حجت الاسلام رازینی معاون حقوقی به دیوان عالی منتقل و آقای خداییان رئیس کل دادگستری استان فارس به سمت معاون حقوقی منصوب شد. ضمن اینکه آقای حبیبی دادستان اصفهان، رئیس  دادگستری استان یزد شد و حیدری رئیس سابق به دیوان عالی کشور منتقل شد. همچنین آقای مظفری رئیس کل دادگستری استان کرمانشاه به استان خراسان رضوی منتقل می‌شود و القاصی به عنوان رئیس دادگستری استان فارس منصوب شد.

وی از صدور حکم «م. ر» خبر داد و افزود: به دلیل اینکه حکم قطعی نشده است نمی توانم جزئیات آن را اعلام کنم اما در این حکم، حبس و جزای نقدی در نظر گرفته شده است.

اژه ای در مورد آخرین وضعیت پرونده بابک زنجانی نیز اظهار داشت: اتفاق جدیدی رخ نداده و افراد بازداشتی از جمله مدیر نفتی همچنان بازداشت هستند، از نظر نقدینگی نیز اتفاق جدیدی رخ نداده و دسترسی به اموال خارج کشور وجود ندارد.

وی ادامه داد: اگر مایوس شویم که این فرد اموال دیگری ندارد پرونده به سمت صدور کیفرخواست و دادگاه پیش می‌رود.

محسنی اژه ای در مورد آخرین وضعیت مهرگان امیرخسروی گفت: اموال وی شناسایی و بزودی به مزایده گذاشته می‌شود.

سخنگوی قوه قضائیه در خصوص قتل یک شهروند به دست پیمانکاران شهرداری اظهار داشت: این افراد پیمانکار شهرداری بودند که در یک نزاع این شهروند را به قتل رسانده اند، سه نفر در این رابطه بازداشت شدند که تحقیقات در این باره ادامه دارد.

معاون اول قوه قضاییه در ادامه نشست امروز خود با خبرنگاران درباره آخرین وضعیت پرونده شهید خلیلی ناهی از منکر اظهار داشت: عوامل این اتفاق شناسایی و دستگیر شدند که در ادامه مرحوم خلیلی و پدرش رضایت خود را اعلام کرده و متهم از جنبه عمومی جرم محاکمه شد. پس از صدور رای طلبه ناهی از منکر به رحمت خدا رفت و این پرونده دوباره به جریان افتاد.

وی افزود: از پزشکی قانونی خواسته شد بررسی کند آیا مرگ بر اثر سرایت ضربه چاقو بوده است یا خیر که پزشکی قانونی اخیرا جواب خود را اعلام کرده و تایید کرده مرگ بر اثر سرایت ضربه چاقو بوده است. حال اگر به این نظریه اعتراضی نشود پرونده به زودی به سرانجام می رسد.

اژه ای در خصوص آخرین وضعیت پرونده تحقیق و تفحص از سازمان تامین اجتماعی گفت: طی روزهای اخیر در این زمینه تحقیقاتی صورت گرفته که امروز نیز از متهم تحقیق شده و لایحه دفاعیه اخذ شده است.

سخنگوی دستگاه قضا در خصوص وجود روغن پالم در مواد لبنی نیز گفت: موضوع را از طریق دادستان تهران پیگیری کردم که اعلام کرد هنوز گزارش رسمی یا شکایتی از سوی وزارت بهداشت نیامده است. دادستانی از وزارت بهداشت خواسته اگر در خصوص مضر بودن این روغن اسنادی وجود دارد آن را به دادستانی تهران ارسال کند که این اسناد تاکنون ارسال نشده است.

وی درباره پرونده سقوط هواپیمای آنتونوف ۱۴۰ نیز گفت: پرونده در این زمینه در دادسرا تشکیل شده و منتظر نظر کارشناسان هستیم البته در دولت هم بررسی هایی صورت گرفته و منتظریم نظر آنها اخذ شود.

سخنگوی قوه قضاییه با اشاره به برخورد با متخلفان در دستگاه قضایی اظهار داشت: تاکنون چند بار اعلام کرده ایم با افرادی که با واسطه یا بی واسطه در دستگاه قضایی مرتکب جرم می شوند برخورد خواهد شد. در این زمینه سه قاضی دیگر تحت تعقیب قرار گرفته هفت دلال بازداشت و یا تحت تعقیب قرار گرفته و همچنین ۲۱ وکیل نیز تحت تعقیب قرار گرفته است. مردم نیز در این زمینه باید هوشیار باشند. مراقب افرادی که با جعل عناوین کلاهبرداری می کنند باشند.

یکی از این افراد خود را بازپرس دادستانی کل معرفی و حتی امضای یکی از معاونان سابق را جعل کرده بود. این در حالی است که دادستانی کل بازپرس ندارد.

خبرنگاری درخصوص آخرین وضعیت پرونده زندان شهرکرد پرسید که معاون اول قوه قضاییه در پاسخ گفت: تحقیقات در این زمینه ادامه دارد آتش سوزی عمدی بوده و هنوز بررسی ها به پایان نرسیده است.

خبرنگار دیگری درباره مطالبات رهبری از دستگاه قضایی و برنامه های قوه قضاییه در این خصوص پرسید که حجت الاسلام محسنی اژه ای در پاسخ اظهار داشت: قوه قضاییه برای اجرای مطالبات برنامه ریزی هایی داشته است برای مثال برای کاهش زمان رسیدگی چهار برنامه را در دست بررسی داریم تا ببنیم چه اقداماتی فرآیند رسیدگی را کوتاه می کند. جذب نیرو و تخصصی کردن رسیدگی ها از جمله این برنامه ها است.

در خصوص دسترسی آسان مردم به عدالت و قوه قضاییه نیز برنامه هایی در حال تدوین و در شرف اجرا است.

پرسش دیگر خبرنگاران در خصوص آخرین وضعیت پرونده مهدی هاشمی بود که سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ گفت: امروز هفتمین جلسه رسیدگی به این پرونده در دادگاه انقلاب برگزار شد و متهم و وکیلش در حال دفاع در برابر اتهامات هستند.

خبرنگاری درباره پرونده ستاد سوخت و باشگاه پرسپولیس پرسید که معاون اول قوه قضاییه در این باره اظهار داشت: در این پرونده هنوز کیفرخواست صادر نشده و تا دو روز قبل که پیگیری کردم همچنان دو نفر در بازداشت هستند.

غلامحسین محسنی اژه ای در ادامه با بیان اینکه در خصوص ساخت و سازهای غیرمجاز و زمین خواری ۲۶ حکم در غرب تهران اجرا شد تاکید کرد: در جریان رسیدگی به این پروند ه ها ۳۰ هکتار زمین آزاد و ساخت و سازهای غیر مجاز تخریب شد.

خبرنگاری از اژه ای در مورد فیلتر شدن وایبر پرسید که وی در پاسخ گفت: شورای عالی فضای مجازی که از اسفند ماه سال ۹۰ کارش را آغاز کرده است وظیفه سیاست گذاری و اقدامات اجرایی را برعهده دارد البته این موضوع منافاتی با اقدامت سایر دستگاهها از جمله قوه قضائیه، وزارت ارشاد، وزارت ارتباطات و کمیته تعیین مصادیق مجرمانه ندارد امیدواریم شاهد برخی مسائل که در حال حاضر مطرح می شود نباشیم.

سخنگوی قوه قضائیه  ادامه داد: همه مردم قائل به استفاده از تکنولوژی هستند اما باید پیوست های امنینی، فرهنگی  و زیرساخت ها فراهم شود ضمن اینکه همزمان تلاش کنیم آلودگی ها در جامعه به علت استفاده از این فناوری ها بوجود نیاید و جامعه به فساد مبتلا نشود.

خبرنگاری از اژه ای درباره حکم ناظم مدرسه ای که چند کودک را مورد آزار قرار داد پرسید که وی در پاسخ افزود: حکم بدوی است و هنوز قطعی نشده است اما به صور ت اجمالی می توانم بگویم فرد به شلاق، دو سال تبعید و محرومیت در برخی مشاغل محکوم شده است.

خبرنگاری در مورد فعالیت دوره کانون نویسندگان پرسید که وی در پاسخ گفت: باید بر اساس قانون عمل شود و اگر فردی مرتکب خلاف شده است اگر حکم به صورت موقت است می تواند پس از پایان مدت اجرای حکم به فعالیتش ادامه دهد و اگر حکم دادئمی است دیگر نمی توانند تحت این عنوان فعالیت کنند.

خبرنگاری با اشاره به اینکه برای سومین بار حکم اعدام یک محیط بان تایید شده است از اژه ای در مورد صدور حکم برای محیط بانان پرسید که وی در پاسخ افزود: ما دارای ضابطان عام و خاص هستیم که اگر طبق قوانین از سلاح استفاده کرده باشند تحت پیگرد قرار نمی گیرند و اگر برخلاف قوانین اقدام کنند بر اساس نوع  تخلف موضوع قابل پیگیری است.

خبرنگاری با اشاره به برخی اعتراضات در شهرستان بافق به علت واگذاری معادن سئوال که اژه ای در پاسخ اظهار داشت: گاهی ممکن است اعتراض به یک اقدام غیر قانونی با هر راه غیر قانونی انجام شود که در این صورت حق لوس می شود. اینکه عده ای در خیابان راه مردم را ببنند و در نظم عمومی اخلال ایجاد کنند برخلاف قانون است.

معاون اول قوه قضائیه در پاسخ به سئوالی در خصوص تغییر کاربری بوستان مادر  در منطقه ۵ تهران گفت: از این موضوع اطلاع ندارم اگر چه ممکن است در برخی موارد بین دو نهاد اختلاف وجود داشته باشد که این موضوع طبیعی بوده و نیاز به بررسی دارد.

خبرنگاری از اژه ای سئوال کرد گفته می شود ۳۶ روزنامه نگار  و وبلاگ نویس در شش ماهه اخیر به علت ابراز عقیده در شبکه های اجتماعی دستگیر یا محاکمه شده اند که اژه ای این موضوع را کذب محض اعلام کرد و گفت: هیچ خبرنگاری به علت ابراز عقیده شخصی زندانی نمی شود.

خبرنگاری در خصوص تغییر  لوایح قضایی پرسید که گفت آیا دولت می تواند در لوایح قضایی تغییراتی ایجاد کند که اژه ای در پاسخ اظهار داشت: قوه قضائیه مستقیما نمی تواند لایحه ای را به مجلس ارائه کند به همین دلیل بر اساس قانون اساسی لوایح قضایی توسط قوه تنظیم و تحول دولت می شود تا قوه مجریه آن را به مجلس ارائه کند. اینکه آیا دولت می تواند در لوایح قضایی دست ببرد مورد اختلاف نظر بود که بر اساس تفسیر شورای نگهبان ، دولت حق دخالت در لوایح قضایی قو ه را ندارد. همچنین  براساس قانونی که در مجلس به تصویب رسید اگر دولت پس از سه ماه لایحه قضایی را به مجلس ارائه نکرد سه ماه دیگر مهلت دارد که آن را به قوه قضاییه ارسال کند در غیر این صورت قوه قضائیه می تواند لایحه را مستقیم به مجلس بدهد.

وی در مورد آخرین وضعیت لایحه جامع وکالت گفت: این لایحه قضایی است و اگر موارد مد نظر قوه دچار تغییرات اساسی شود مورد قبول ما نیست و این موضوع را به مجلس اعلام می کنیم. بر اساس اعلام شورای نگهبان حتی اگر لایحه ای بدون نظر قوه قضائیه در مجلس تصویب شود این شورا آن را تصویب نمی کند.

خبرنگاری در خصوص تخلف خودروسازان پرسید که معاون اول قوه قضائیه در پاسخ گفت: هیچ تخلفی هنوز به قوه قضائیه نرسیده است.

سخنگوی قوه قضائیه در مورد آخرین وضعیت پرونده کهریزک در دیوان عالی کشور گفت: امیدواریم به زودی در این رابطه اظهار نظر شده و فکر نمی کنم پرونده زمان زیادی در دیوان بماند.

اژه ای همچنین در مورد نامه وزیر اسبق نفت به رئیس قوه قضائیه اظهار بی اطلاعی کرد.

خبرنگاری در مورد اجرای فشن شوها پرسید که اژه ای در پاسخ گفت: ما یک کشور اسلامی هستیم که مردم مسلمان داریم و دستگاههای متولی از جمله وزارت فرهنگ باید در دادن جواز، نظارت یا معرفی متخلفان نهایت دقت را داشته باشند.  متاسفانه برخی مفاسد در مسائل فرهنگی دیده می شود که خلاف شان جمهوری اسلامی است. البته ضابطان جریان مشکوک را گزارش و از طریق رسمی با آنها برخورد می شود.

وی در پایان در پاسخ به سئوالی در خصوص رابطه دولت و قوه قضائیه گفت: به نظرم تعامل بسیار خوبی وجود دارد بویژه در حوزه مفاسد اقتصادی در حال حاضر جلسات ستاد مفاسد به ریاست معاون اول دولت منظم و فعال برگزار می شود و به نظرم اگر چه این میزان هنوز خوب نیست اما بهتر از قبل شده است. بانک مرکزی نیز در برخی پرونده های مهم از جمله میلیاردر نفتی همکاری خوبی را با قوه قضائیه داشت. به نظرم هر مقدار تعامل در جهت منافع ملی و تقویت نظام انجام شود به نفع همه است.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=139956

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر