1

تلاش آمریکا برای حذف ایران از بیضی استراتژیک انرژی جهان

  • کد خبر : 141233
  • ۲۳ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۰

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام از تصویب برنامه اقتصاد مقاومتی ۱۸ دستگاه در شورای اقتصاد خبر داد و گفت: برنامه ششم و بودجه ۹۴ کل کشور بر اساس اقتصاد مقاومتی تدوین می‌شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری  فارس،  صبح امروز کارگاه اقتصاد مقاومتی اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها در دانشگاه علوم اقتصادی تهران با حضور علی آقامحمدی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام برگزار شد. در این نشست آقامحمدی با بیان اینکه سرمایه‌گذاری در کشور صورت می‌گیرد اما بازدهی ندارد، اظهار داشت: در حال حاضر ۴۰۰ هزار میلیارد تومان برای طرح‌های نیمه تمام به قیمت سال ۹۲ نیاز است که بسیاری از آنها بازدهی ندارد و سودده نیست و اجرای برخی از آنها به دلیل فشارهای سیاسی بود.

وی با اشاره به اینکه به طور متوسط ۱۰ سال زمان برای اتمام طرح‌های دولت نیاز است، گفت: فرصت طلایی در پنجره جمعیتی داریم و میانگین سنی جمعیت کشور در سال ۲۰۳۰ ، ۳۷ سال خواهد بود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: داشتن زمین برای امنیت غذایی در دیگر کشورها برای ما ضروری و جزو نیازهای استراتژیک است.

به گفته این مقام مسئول نرخ بیکاری در جوانان در سال ۹۲، ۲۴ درصد بوده که اکثر آنها تحصیلکرده هستند، ولی نرخ مشارکت زنان پائین است.

وی با تاکید بر اینکه ارتباط با کشورهایی مانند چین، هند، برزیل به عنوان اقتصادهای نوظهور پرقدرت است اظهار داشت: این کشورها به تنهایی ۴۹ درصد انرژی اولیه را در آینده به خود اختصاص خواهند داد و نیز کشورهای روسیه، عراق، ایران و عربستان در بیضی انرژی استراتژیک جهان نقش بازی می‌کنند و سناریوی اداره اطلاعات آمریکا در خصوص تولید سوخت نشان می‌دهد این کشور به دنبال خارج کردن یکی از این کشورها از چرخه است، به همین علت تحریم نفتی علیه ایران صورت گرفت و در همین راستا سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و کاهش اتکای درآمدهای نفتی در بودجه متناسب با سیاست اقتصاد مقاومتی مدنظر است.

وی به محورهای اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و گفت‌: تامین رشد پویا و بهبود شاخص های مقاومت اقتصادی و دستیابی به اهداف چشم‌انداز ۲۰ ساله در کنار رویکرد انعطاف‌پذیر،فرصت‌ساز دورنزا و برون‌نگر با هدف گسترش اجتماعی مطرح است.

آقامحمدی عنوان کرد:‌ همه مردم ایران باید در اقتصاد کشور حضور داشته باشند که نیاز به گسترش فضای سالم، شفاف، رقابتی، با ثبات و دور از فساد برای فعالیت اقتصادی است و در کنار آن باید به فرهنگ جهادی و اصلاح نظام مالی کشور توجه شود.

عضو تشخیص مصلحت نظام در بخش دیگری از این نشست به سؤالات حاضرین پاسخ داد و گفت:‌ دولت نسبت به اقتصاد مقاومتی کار جدی شروع کرده و در حال حاضر برای ۱۸ دستگاه برنامه مشخصی ارائه شده که به تصویب شورای اقتصاد رسیده و به صورت یک مجموعه تدوین شده است.

وی افزود: ۲۴ بند سیاست‌های اقتصاد مقاومتی به ۱۹۰ سیاست اجرایی تبدیل شده و ۶۰۰ اقدام درآمده که نیاز به برنامه‌های عملیاتی دستگاه‌ها دارد. همچنین بودجه ۹۴ کل کشور و برنامه ششم توسعه بر اساس اقتصاد مقاومتی تدوین می‌شود.

وی ادامه داد:‌ مذاکرات ژنو برای کشور یک موضوع استراتژیک بوده و دولت نیز تنها به این مذاکرات اکتفا نکرد و برنامه‌های خود را با فرض تداوم تحریم‌ها در نظر گرفته اما در عین حال همه تلاش‌ها برای رفع آن انجام خواهد شد و مذاکرات و توافق‌ها در اجلاس شانگهای نشان می‌دهد که حرکت کشور تنها به سمت غرب نیست.

وی با اشاره به اینکه اولین نقد به دولت این بوده که روی جوان‌ها سرمایه‌گذاری نکرده است، گفت:‌دولت روی جوان‌ها مایه نگذاشت و از این ظرفیت استفاده نکرد،زیرا این موضوع در عین حال شجاعت و ریسک‌پذیری می‌خواهد.

وی ادامه داد: ۷۰ درصد ارزش افزوده صنعت دست ۴۰۰ شرکت است و نیز ۵۰ درصد ظرفیت نیروگاهی کشور دست بخش خصوصی است. به گفته آقامحمدی ظرفیت بازار ایران به شدت قابل افزایش است و شرکت‌های سهام عدالت اگر به بورس برود، ظرفیت زیادی ایجاد می‌کند اما نمی‌دانم چرا در این زمینه تعلل می‌شود و همچنین افزایش سقف بازار سرمایه در برنامه ششم توسعه یکی از برنامه‌های دولت است.

 

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=141233

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر